Rar moment de sinceritate la Ministerul Transporturilor, care a recunoscut situația rușinoasă de pe Autostrada Bucureștiului unde contractul pentru proiectarea și execuția lotului 1 se semnează cu Pizzarotti la patru ani de la lansarea licitației, termen la care, în mod normal, s-ar fi semnat recepția lucrării pentru deschiderea circulației.
Secretarul de stat, Ionel Scrioșteanu prezintă „epopeea” ultimului lot rămas fără constructor de pe Autostrada A0 (în total 7 loturi cu o lungime totală de 100 km), dar menționează că a cerut conducerii CNAIR (directorul general, Cristian Pistol este susținut de PNL) explicații și propuneri cu măsuri pentru ca întârzierea uriașă să nu se mai repete la un alt contract.
Este al doilea moment în care oficialii recunosc că procedura de achiziție a durat nepermis de mult, posibil chiar din vina CNAIR, situația identică fiind cazul lotului 3 de pe A0 unde contractul a fost semnat cu o firmă din China.
„Acum ar fi trebuit să se semneze recepția la terminarea lucrărilor, dar va fi semnat contractul pentru proiectarea acestora. În sfârșit, putem semna contractul și pentru execuția ultimului lot rămas din A0 – Lot 1 Nord. Așa cum spuneam data trecută, sper ca epopeea acestui lot de autostradă să ia sfârșit și am avertizat de pe atunci Direcția de Achiziții Publice din cadrul CNAIR că voi solicita conducerii companiei o analiză foarte amănunțită a acestei proceduri de licitație, pentru a se putea lua măsurile necesare, astfel încât tipul acesta de licitații, care durează mai mult decât proiectarea și execuția lucrărilor, să nu mai existe… Lotul 1 Nord este ultimul lot care mai are nevoie de contract de proiectare și execuție, dintre cele 7 de pe Autostrada Bucureștiului A0, iar termenul de finalizare al lucrărilor este de 34 luni de la semnarea contractului, după cum urmează: 12 luni proiectare și 22 luni execuția lucrărilor”, Ionel Scrioșteanu.
Pe Lotul 1 Joița (A1) – Corbeanca (DN 1) sunt prevăzute 10 structuri din care două pasaje lungi: un pasaj de 733 de metri peste Calea Ferată și DN 7 București – Pitești, respectiv un pod cu o lungime de 650 de metri peste râul Colentina și Magistrala CFR București – Brașov.
Situația loturilor Aktor și UMB de pe A0
Lotul 1 de pe A0 Nord pe care îl va construi Pizzarotti este între Lotul Aktor de pe A0 Sud unde lucrările avansează foarte greu, iar în iunie, la Ministerul Transporturilor, se va lua decizia privind continuarea sau rezilierea contractului (depinde și de ce se întâmplă la rotativă). În schimb, pe lotul 2 de pe A0 Nord, UMB va finaliza lucrările în august-septembrie și ar putea deschide toți cei 19 kilometri dacă se rezolvă problema descărcării în Drumul Județean sau în DN 2 la Afumați.
Problemele constructorului Pizzarotti
Cel mai important șantier al Pizzarotti este primul lot al Autostrăzii Moldovei, secțiunea Ploiești – Buzău. Pe lotul Ploiești – Mizil (21 km) lucrările sunt mult întârziate, puțin peste 10%, deși termenul de finalizare este luna aprilie 2024. Pizzarotti va lucra și pe M 300 Cluj – Oradea la modernizarea liniei, dar asociat cu Astaldi (antreprenor general).