Noua strategie a Europei pentru a recupera decalajul în domeniul mașinilor electrice: UE folosește amenințarea taxelor vamale pentru a presa producătorii din China să deschidă fabrici în UE și să facă schimb de know-how – analiză Politico

chery auto Sursa Foto: autonews.com

UE regândește în mod radical modul în care să facă față amenințării comerciale din partea Beijingului, iar răspunsul său seamănă cu politica Chinei din ultimele decenii, arată o analiză Politico.

În ultimii ani, politica comercială a UE s-a axat în mod tradițional pe construirea unor ziduri de fortăreață protectoare, iar decizia de săptămâna trecută de a impune taxe vamale mari pentru mașinile electrice chinezești părea inițial un alt exemplu al manualului clasic de apărare de la Bruxelles. Cu toate acestea, într-o întorsătură remarcabilă a evenimentelor, UE ia acum în considerare un pas următor care invită producătorii de vehicule electrice (VE) din China în UE, scrie Politico.

Analiza publicației europene vine la o zi după ce G4Media a scris în exclusivitate că producătorul chinez de mașini Chery Auto, care deține modelele SUV Omoda și Jaecoo, urmează să lanseze în luna octombrie modelul OMODA în România și are în plan deschiderea unei fabrici în România.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Ideea U este de a folosi amenințarea tarifară pentru a forța producătorii chinezi de automobile să vină în Europa pentru a forma societăți mixte și a împărtăși tehnologie cu omologii lor din UE, potrivit Politico.

Există semne că formula este deja atractivă pentru constructorii auto din UE. Constructorul auto franco-american-italian Stellantis a format o societate mixtă cu firma chineză Leapmotor pentru a începe operațiunile în Europa în septembrie. EBRO-EV din Spania s-a asociat cu Chery – a cincea companie auto din China – pentru a dezvolta vehicule electrice în Barcelona.

Este o schimbare majoră de comportament a UE: de ani de zile, UE a fost în avangarda investitorilor occidentali care au protestat împotriva cererilor Beijingului ca investitorii străini din China să formeze societăți mixte și să împărtășească know-how: este ceea ce UE obișnuia să denunțe ca fiind un transfer forțat de tehnologie.

Lumea s-a schimbat însă, iar teama UE nu mai este că chinezii vor fura tehnologia europeană pentru vehicule electrice, ci mai degrabă că Europa rămâne în urmă. Realizând că industria sa are nevoie de investiții și de expertiză noi pentru a fi competitivă, UE își îndreaptă acum privirea spre o soluție negociată cu Beijingul.

Specialiștii europeni din industrie spun că producătorii de automobile sunt foarte interesați de astfel de acorduri, care, în opinia lor, au cel mai mare sens din punct de vedere comercial pentru un sector care a rămas în urmă.

“Întreprinderile comune au sens, ca modalitate de a ne asigura că chinezii nu înființează doar uzine de asamblare finală în Europa, ci și părți mai substanțiale ale lanțului de aprovizionare. Desigur, poate fi și o modalitate de a le cere chinezilor să împărtășească anumite tehnologii”, a declarat un diplomat de rang înalt, căruia i s-a acordat anonimatul pentru a discuta despre acest subiect sensibil.

Ideea este de a folosi tarifele suplimentare de până la 38% impuse de UE pentru vehiculele electrice ca un stimulent pentru ca producătorii auto chinezi să mute producția în Europa. În timp ce producătorii ar putea să își înființeze propriile fabrici în blocul comunitar pentru a evita taxele, unirea forțelor cu un producător local ar reduce costurile și le-ar oferi un acces mai rapid la piața unică.

“Pe măsură ce China se globalizează, restul lumii descoperă că aceste mărci nu sunt inferioare”, a declarat Bill Russo, un expert în domeniul auto din Shanghai. “Dacă ne aflăm într-un dezavantaj concurențial în care piesele de putere și pozițiile pe tabla de șah sunt ocupate de companiile chineze de automobile și de companiile chineze de baterii, ceea ce este cazul, atunci nu ar trebui să ne luptăm. Ar trebui să colaborăm cu ea. Faceți-o în sens invers.”

“Acest lucru este puțin umilitor pentru noi, dar trebuie să recunoaștem că suntem în urmă în ceea ce privește anumite tehnologii”, a declarat primul diplomat de rang înalt.

Un al doilea diplomat de rang înalt din UE a criticat “aroganța pură” a multor lideri europeni din trecut, “care credeau că vom fi întotdeauna mai buni din punct de vedere tehnologic și că China nu ne va ajunge niciodată din urmă.”

Timp de zeci de ani, Europa s-a agățat cu tărie de convingerea că superioritatea tehnologică îi va garanta întotdeauna că va putea rămâne cu un pas înaintea Chinei – chiar dacă realitatea a demonstrat că această convingere este greșită.

China a recuperat decalajul față de firmele europene și apoi a început să le depășească în ceea ce privește vânzările și competențele tehnologice în toate domeniile, de la panourile solare la dronele de consum și, în prezent, la vehiculele electrice.

Potrivit Camerei de Comerț Germane din China, 69% dintre companiile germane din domeniul auto consideră că concurenții lor chinezi îi conduc deja în materie de inovare sau o vor face în următorii cinci ani.

Beijingul pare să fi înțeles mesajul și a sesizat o oportunitate de a-și integra și mai mult lanțurile de aprovizionare cu Europa. Într-o directivă trimisă companiilor chineze din industria auto la începutul acestui an, Ministerul Comerțului a declarat că firmele ar trebui să construiască un sistem de lanț de aprovizionare industrială “construit în comun și împărtășit de toate părțile”.

Desigur, înțelegerile politice pentru a asigura investiții locale importante nu sunt o noutate. “Fiecare producător auto asiatic a trebuit să investească în Europa pentru a obține concesii tarifare. Japonezii au construit uzine în Franța, Polonia și Portugalia. Sud-coreenii au intrat în Europa Centrală. De asemenea, alte firme chinezești, precum Huawei, au investit probabil în Franța pentru a obține acces parțial”, a declarat Lee-Makiyama de la ECIPE.

Ungaria – în prezent principalul beneficiar al investițiilor chinezești în VE în Europa – dorește, de asemenea, să facă presiuni pentru astfel de cerințe de asociere în participațiune în cadrul viitoarei sale președinții a Consiliului UE, a declarat un al patrulea diplomat, sugerând că ar putea exista o înțelegere pentru a elimina tarifele UE pentru acei producători auto chinezi care investesc la nivel local.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: