Ucraina a exportat 136 de milioane de tone mărfuri și a importat 52 de milioane tone mărfuri în cei doi ani de la înființarea ,,Culoarelor Solidarității UE-Ucraina“, transmite miercuri, 22 mai 2024, Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, programul Culoarele Solidarității fiind o inițiativă a executivului comunitar. Pentru infrastructura de transport din România, Republica Moldova, Ucraina, Polonia, Ungaria și Slovacia, Comisia Europeană a alocat fonduri de 2 miliarde Euro, iar marele,,câștigător” al acestui plan de sprijin este chiar Portul Constanța, devenit principalul port de la Marea Neagră, port care a beneficiază de investiții uriașe prin Programul Transport/CEF, investiții de un miliard de Euro, în principal pentru modernizarea infrastructurii feroviare.
Războiul de agresiune al Rusiei a găsit România cu infrastructura feroviară ,,la pâmânt” în Portul Constanța, cu bălării crescute printre și prin vagoanele ruginite ale CFR Marfă, cu șine nereparate și cu o capacitate de procesare de sub 50 % din potențial. După primele măsuri urgente din Portul Constanța, România s-a angajat să asigure un tranzit de 4 milioane de tone cereale/lună, cu inițiative concrete pentru a rezolva ,,criza cerealelor”. Practic, România și-a asumat sarcina de a contribui la tranzitul a 40 de milioane de tone de cereale și alte mărfuri/an din porturile Ucrainei la Marea Neagră pe rute alternative, au explicat oficialii Comisiei Europene.
Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean : ,,în urmă cu doi ani, Culoarele Solidarității au redesenat rutele logistice în Europa de Est pentru a menține funcționale economiile din Ucraina și Republica Moldova. Până acum, au adus venituri de 50 de miliarde de Euro pentru economia Ucrainei. În același timp, au întârit legăturile economice cu Uniunea Europeană, cu importuri estimate la o valoare de 107 miliarde Euro. Uniunea Europeană a investit în infrastructura din Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Ucraina și Moldova fixând drumul către Piața Unică Europeană și zona de liberă circulație. Culoarele Solidarității sunt și rămân o opțiune sigură pentru comerțul Ucrainei și Republicii Moldova cu restul lumii” -Adina Vălean.
Pe de altă parte, CFR Infrastructură a ratat și a doua licitație pentru electrificarea Magistralei 500 Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, proiect finanțat de UE chiar prin Programul CEF ,,Culoarele Solidarității” pentru că nu a primit nicio ofertă. Totodată, prin CEF (componenta Mobilitate Militară) UE finanțează cu 16,5 milioane Euro Podul peste Prut de la Ungheni, parte a Autostrăzii A8, Autostrada Unirii.