Sute de mii de oameni vin la serviciile fiscale municipale şi orăşeneşti să-şi ia un certificat de atestare fiscală pe persoană fizică, pentru că se vor depune dosare pentru Casa Verde, deşi vorbim deja de doi ani de digitalizare, a afirmat marţi, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Lucian Heiuş.
“Să vă dau un exemplu şi poate dacă este cineva de la Mediu se va supăra pe mine, dar asta e viaţa, nu e singurul care se supără pe mine. Se depun dosare pentru acele panouri fotovoltaice, Casa Verde. Nu vă supăraţi, vorbim deja de doi ani de zile de digitalizare şi avem în serviciile fiscale municipale şi orăşeneşti un aflux de sute de mii de oameni care vin să-şi ia un certificat de atestare fiscală pe persoană fizică. Trebuie să facă acelaşi lucru şi la primărie, pentru că onor cei de la Mediu au pus cerinţe ca să aibă la dosar formatul ăla, hârtia aia veche. Păi, oameni buni, vrem să ne digitalizăm, vrem să facem nişte paşi înainte. Sunt sute de mii de oameni, pentru vreo 70.000 de proiecte, când foarte bine prin PatrimVen puteau direct să ia şi nu mai aveau acest lucru”, a precizat Heiuş, care a participat la conferinţa CursDeGuvernare “Monitorul digitalizării şi ecosistemul IT din România”.
PatrimVen este un depozit electronic administrat de Ministerul Finanţelor şi care conţine informaţii şi documente, colectate de la autorităţile publice, instituţiile publice şi de interes public din administraţia publică centrală/locală sau de la contribuabili/plătitori, care sunt furnizate acestor autorităţi/instituţii prin acest sistem.
În context, şeful Fiscului a dat exemplul colaborării cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în cazul cardurilor sociale, unde nimeni nu a fost nevoit să meargă să solicite adeverinţă.
“Lucru pe care, de exemplu, anul trecut nu l-am făcut cu peste 3 milioane de români care au primit acele carduri sociale. Ministerul Fondurilor Europene ne-a trimis nouă fişierul cu 3 milioane şi ceva de persoane. A fost verificat automat, li s-a respins, cine se încadrează, cine nu, în funcţie de venitul pe care îl are. N-a fost obligat nimeni să meargă să ceară o adeverinţă. Spun acest lucru cumva nu cu durere, că-i normal”, a subliniat Lucian Heiuş.
El a arătat, astfel, că deşi au apărut legi în care se spune fără dosar cu şine, anumite autorităţi solicită încă acest dosar.
“Când începi şi treci anumite procese, ele durează un pic până se leagă, până să înceapă să funcţioneze, dar dacă îl avem funcţional (PatrimVen, n.r.), nu-i păcat să pui pe drum sute de mii de oameni, care creează o presiune asupra, în cazul meu, asupra colegilor mei din ANAF, care s-ar ocupa poate de altceva? Aşa trebuie să facă acel certificat, să-l dea, să-l semneze, să meargă la director, semnătură, să plece omu, să pună la dosar. Haideţi să facem toţi, nu mai vrem dosar cu şine. Ne lăudăm că au apărut legi în care se spune fără dosar cu şine, dar în continuare cerem dosar cu şine, pentru lucruri frumoase, Casa Verde, chestie de viitor, care trebuie să fie făcute. Haideţi să folosim ceea ce şi creăm astăzi”, a afirmat preşedintele ANAF.
Persoanele fizice se pot înscrie în noua sesiune a Programului “Casa Verde Fotovoltaice” începând din data de 19 mai, prin intermediul aplicaţiei informatice dedicate.
Sesiunea de finanţare destinată persoanelor fizice se va desfăşura până pe 26 iunie, la miezul nopţii. Bugetul total alocat programului “Casa Verde Fotovoltaice” este de 1,75 miliarde de lei.
Când a fost lansat programul, marțea trecută, ministrul Mediului a afirmat că este digitalizat complet.
“Sper ca cetăţenii să vadă într-adevăr un program care înseamnă foarte puţine documente, digitalizat complet. Nu se trimit hârtii, nu se trimit dosare la Bucureşti, totul se încarcă online, într-o platformă administrată de Administraţia Fondului pentru Mediu. Prin această simplificare şi digitalizare reducem birocraţia, fără doar şi poate. Ne aflăm deja în perioada de implementare a programului pentru că pe 2 mai a început înscrierea companiilor care vor instala panourile fotovoltaice, acele companii, care în prealabil trebuie să obţină documentele şi certificatele de la ANRE. În momentul de faţă sunt peste 250 de companii deja înscrise în program şi mai sunt câteva sute care aşteaptă la ANRE emiterea documentelor. Interesul din partea companiilor este unul uriaş. Acest lucru este un lucru bun, pozitiv pentru că cetăţenii vor avea posibilitatea să aleagă dintre mai multe companii, mai multe oferte, oferte care după aceea se transformă în contracte semnate cu beneficiarii.”, a precizat ministrul Mediului.
De asemenea, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Laurenţiu-Adrian Neculaescu, a explicat şi care sunt paşii ce trebuie urmaţi de fiecare cetăţean pentru înscrierea în program.
“Din data de 19 mai cetăţenii vor putea să se înscrie personal în platformă. Trebuie să se înscrie doar cu o adresă de e-mail. În cazul în care mai au conturi la AFM pentru alte programe aplicaţia va recunoaşte contul respectiv după adresa de e-mail şi va primi după validare un e-mail în care i se spune că a fost încărcată solicitarea şi are un număr unic de înregistrare. Dacă nu are cont creat îşi introduce adresa de e-mail, aplicaţi va recunoaşte că nu are un cont şi va primi pe adresa de e-mail validarea dosarului înscris şi parola pentru contul nou creat. (…) La înscriere au nevoie de cartea de identitate care trebuie să fie valabilă, au nevoie de extrasul de carte funciară şi de documentele care atestă că nu au datorii la taxe şi impozite locale şi la bugetul de stat. (…) După ce se termină perioada de înscriere a persoanelor fizice au la dispoziţie 90 de zile în care vom publica lista cu toate firmele validate de către AFM pentru a participa în cadrul acestui program şi în aceste 90 de zile cetăţenii îşi pot alege oricare din acele companii”, a mai transmis preşedintele AFM.
Finanțarea se acordă în cuantum de maximum 20.000 de lei, sub condiția suportării unei contribuții proprii a beneficiarului de 2.000 de lei, se arată într-un comunicat al Administrației Fondului pentru Mediu.