UE ar urma să aleagă între opt ofertanţi pentru dezvoltarea unei platforme comune de achiziţie a mineralelor de importanţă majoră

mina de litiu chile Photo by Martin BERNETTI / AFP

Uniunea Europeană, care se grăbeşte să dezvolte un mecanism de achiziţie comună în valoare de 9 milioane de euro pentru minerale şi energie critice, trebuie să aleagă între opt ofertanţi care concurează să dezvolte o platformă, arată documentele şi au declarat surse direct implicate pentru Reuters, după cum transmite News.ro.

Raţiunea blocului de a agrega comenzile de achiziţie este că acest lucru le-ar oferi participanţilor mai multă putere de negociere pentru a obţine oferte şi preţuri mai favorabile pentru mineralele critice esenţiale pentru tranziţia verde, care fac obiectul unor pieţe subţiri şi opace, adesea dominate de China.

Uniunea Europeană intenţionează să semneze un contract până la sfârşitul anului şi să înceapă dezvoltarea secţiunilor platformei pentru produse individuale la începutul anului viitor, a declarat o sursă din UE, care a refuzat să fie numită.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2
Victor Moraru si Marian Neacsu
oameni bagaje
multime, oameni, populatie, demografic, trecere de pietoni
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
bani, lei, finante, bancnote
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati, impozit, taxe
Vladimir Putin, Xi Jinping, presedinte, rusia, china, moscova, kremlin, beijing, presedinte, china, rusia
bani, finante, lei, financiar, deficit
Gameloft Romania Cluj Napoca
onrc, registrul comertului
onrc, registrul comertului
Jerome Powell, FED
sticle vin
turism calatorii bani
Euro bani fonduri cheltuieli risipă fraude
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati
Borhanci_Bazin-de-inot_01
Luca
onrc, registrul comertului
Pod Argeș Grădiștea București Giurgiu
bani, finante, lei, financiar, deficit
aeroport iasi plecari

Câştigătorul licitaţiei va primi aproximativ 9 milioane de euro pentru a configura şi a preda platforma Uniunii Europene, arată documentele văzute de Reuters.

Cei opt ofertanţi includ grupuri mari de consultanţă precum Deloitte şi PricewaterhouseCoopers (PwC), ambele refuzând să comenteze.

Metalshub din Germania şi Enmacc au depus o ofertă comună, spunând pentru Reuters că propun utilizarea platformelor lor existente de tranzacţionare pentru metale şi energie pentru proiectul UE.

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Johanna Bernsel, a declarat că o consultare online cu 66 de răspunsuri a arătat sprijinul industriei pentru iniţiativă.

”În general, sondajul a arătat un sprijin larg pentru crearea unei platforme de agregare a cererii şi de potrivire pentru materiile prime strategice.”

Oficialii UE se grăbesc să dezvolte iniţiativa, un element cheie al legii privind materiile prime critice (CRMA), pe baza unui mandat al preşedintei Comisiei, Ursula von der Leyen, a adăugat o altă sursă.

”Imperativul vine de la cel mai înalt nivel. Von der Leyen… vrea ca oamenii să se mişte rapid,” a spus sursa, care a refuzat să fie numită pentru că nu era autorizată să vorbească public.

CRMA, care a intrat în vigoare în mai, urmăreşte să sporească producţia şi procesarea internă a mineralelor critice, reducând în acelaşi timp dependenţa de China.

Unii potenţiali utilizatori spun totuşi că au deja lanţuri de aprovizionare pentru materiale esenţiale precum litiu şi cobalt pentru bateriile vehiculelor electrice.

”E puțin probabil ca firmele mai mari, care şi-au stabilit deja lanţurile de aprovizionare pentru materiile prime critice, cum ar fi materiile prime pentru baterii, să utilizeze această platformă,” a spus Karol Bednarek, consultant pentru materii prime în cadrul asociaţiei industriei auto din Germania, VDA.

Platforma ar putea fi utilă, însă, pentru achiziţionarea de materiale certificate ca fiind durabile sau materiale de nişă, cum ar fi germaniul şi galiul, a adăugat el.

Iniţiativa UE este pozitivă, dar are şi potenţiale capcane, a spus Asociaţia Spaniolă a Furnizorilor de Automotive.

”Furnizorii auto, de obicei, achiziţionează materii prime procesate de calitate foarte specifică, care necesită certificare, ceea ce face mai dificilă agregarea cererii,” a declarat Carolina López, şefa sustenabilităţii pentru grup, pentru Reuters.

Vincent Yang, CEO al producătorului taiwanez de baterii ProLogium Technology Co, a spus că furnizorii săi de materiale pentru catod au semnat deja acorduri de achiziţie cu producătorii de minerale.

ProLogium, în care Mercedes-Benz este investitor, plănuieşte să lanseze o gigafabrică de 5,2 miliarde de euro în Franţa, în 2027, pentru a produce bateriile sale de nouă generaţie pentru vehicule electrice.

Orice platformă trebuie să protejeze datele referitoare la specificul cererilor fiecărui cumpărător, care ar putea dezvălui secrete comerciale, au spus Yang şi alte surse din industrie.

MINERALE ŞI ENERGIE?

UE a vizat mineralele critice – esenţiale pentru tranziţia energetică pentru vehicule electrice şi turbine eoliene – ca un sector cheie de întărire, în timp ce blocul urmăreşte să atingă zero emisii nete de carbon până în 2050. Însă combinarea celor 17 minerale critice cu gazul natural şi hidrogenul pe aceeaşi platformă nu ar funcţiona, deoarece pieţele sunt foarte diferite, au spus mai multe surse din industrie.

Noul sistem este modelat după o platformă existentă pentru achiziţii comune de gaze, AggregateEU, care a fost lansată în timpul crizei energetice din 2022. UE spune că aceasta a fost un succes, dar un raport al Curţii de Conturi Europene a pus la îndoială eficienţa platformei.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.