Producătorul auto Ford lansează marți, 24 octombrie, producția noului Ford Transit Courier, la fabrica Ford Otosan din Craiova, eveniment la care și-a anunțat participarea premierul Marcel Ciolacu. Premierul Ciolacu va avea o întâlnire de lucru cu reprezentanții conducerii companiei, potrivit comunicatului de presă pe care l-a transmis Executivul. Ford România a anunțat anterior că producția de Ford Transit Courier și Ford Tourneo Courier va începe anul acesta la fabrica Ford Otosan din Craiova. Versiunile electrice, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier, vor intra în producție ulterior, în 2024. Lipsa infrastructurii moderne pune presiune pe întreaga industrie automotive din România, spunea pe 5 octombrie, la București, Roxana Căpată, director Ford, iar rutele spre Moldova sunt cele mai nesigure ca nivel al predictibilității livrărilor (detalii aici).
Uzina Ford, încă fără infrastructură rutieră și feroviară modernă
Din pacate, investițiile producătorului auto nu sunt dublate și de rezultatele concrete pentru infrastructura nouă de transport, drumuri de mare viteză și modernizarea căilor ferate. Din cei aprox. 120 de kilometri ai Drumului Expres Craiova – Pitești sunt în circulație doar 40 (lotul 2), iar până la sfârșitul anului UMB ar urma să deschidă și lotul 3 Slatina – Colonești (32 km). Pe Lotul 1 Craiova – Robănești (18 km) Ozaltin are termen 15 luni, dar cu aproape 60% lucrări executate de Tirrena Scavi șansele sunt mari pentru inaugurare în decembrie 2024. Lotul 4 Colonești – Oarja A1 (32 km) este la aproximativ 30%, iar UMB a primit în urmă cu o săptămână Autorizația de Construire pentru lotul 4 – conexiunea A1 Oarja și are termen 2 ani. Finalizarea lucrărilor pe Lotul 3 ar însemna, în mod normal, relocarea resurselor pe Lotul 4.
Studii de Fezabilitate pentru Autostrada Sudului Craiova – Filiași – Lugoj și risc de reziliere pe Centura Craiova Sud
Dacă legătura Craiova cu Bucureștiul și Portul Constanța s-ar putea face pe Drum Expres și Autostradă completă până la sfârșitul anului viitor, spre vest, Autostrada Sudului Filiași – Lugoj încă nu are semnate toate contractele pentru studiu de fezabilitate și riscă să nu mai prindă finanțarea prin Programul Transport. De la Craiova la Filiași și până la Târgu Jiu este în proiectare un Drum de Mare viteză, după 11 acte adiționale asocierea Egis-Search având termen de predare septembrie 2024. Contractul este la 50 % realizare. În etapa realizării studiului de fezabilitate este și Drumul de Legătură între DEx12 și uzina Ford. Documentația tehnică este aproape finalizată, iar pentru șoseaua de 10 kilometri termenul de execuție este de 2 ani. CNAIR, prin DRDP Craiova derulează și proiectul pentru construirea Centurii Craiova Sud, drum care trebuia să fie deja terminat. Contractul cu Rizzani a fost semnat în ianuarie 2022, iar din cauza întîrzierilor majore a fost la un pas de reziliere. Șantierul nu a ajuns nici măcar la 50%, iar un termen estimat este vara anului viitor.
Licitații anulate pentru Magistrala Craiova – Caransebeș și promisiuni pentru 2 ore cu trenul București – Craiova
Anularea licitațiilor pentru modernizarea celor șase loturi ale Liniei M 100 Craiova-Caransebeș este o ratare majoră a CFR Infrastructură care ar fi subevaluat costurile reale. De la Caransebeș la Timișoara și Arad – Curtici pe M 100 sunt semnate contracte de proiectare și execuție pe loturile 2, 3 și 4, însă lucrările vor începe de-abia la primăvară.
În iunie, 2024, potrivit termenelor CFR Infrastructură, proiectantul Baicons trebuie să predea Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic pentru modernizarea liniei București – Roșiori – Craiova (206 km lungime) pentru viteza de 160 km/h la trenurile de călători și 120 km/h la trenurile de marfă. De asemenea, pe această linie se fac și reparații rapide quick wins cu bani din PNRR pentru ridicarea restricțiilor de viteză.