Ministerul Industriei de la Praga şi compania de utilităţi CEZ, controlată în proporţie de 70% de statul ceh, au semnat marţi un memorandum referitor la sprijinul pentru un proiect ce prevede construirea unei fabrici de baterii pentru vehicule electrice (gigafactory) în ţara din Europa Centrală, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres. Statul ceh caută să atragă un partener din industria auto sau din domeniul producerii de baterii pentru acest proiect
Investiţia în prima fază a proiectului ar putea totaliza peste 50 de miliarde de coroane (2,29 miliarde de dolari) şi ar putea crea 2.300 de noi locuri de muncă, a anunţat ministrul Industriei, Karel Havlicek.
De asemenea, statul ceh caută să atragă un partener din industria auto sau din domeniul producerii de baterii pentru acest proiect, care va avea o capacitate anuală de 40 GWh. Karel Havlicek a declarat că sunt în derulare negocieri cu Volkswagen, care deţine producătorul auto ceh Skoda Auto, şi cu grupul sud-coreean LG.
Referindu-se la discuţiile cu alţi parteneri, ministrul Industriei a explicat că nu poate fi exclusă o a doua fabrică în viitor, dar nu acesta este obiectivul statului în acest moment.
“Scopul nostru este să construim o uzină şi suntem în negocieri cu doi parteneri. Statul va acorda subvenţii investitorilor”, a dat asigurări Havlicek.
În martie, Volkswagen AG a anunţat că vrea să dispună de şase fabrici de baterii pentru automobile electrice în Europa, până în 2030, în ideea de a-şi asigura aprovizionarea pentru ambiţiile sale în domeniul vehiculelor electrice.
Pe lângă facilitatea de producţie care este în prezent în construcţie în oraşul german Salzgitter, alte cinci fabrici vor fi adăugate, a informat directorul de tehnologie de la Volkswagen, Thomas Schmall. Potrivit planurilor dezvăluite de cel mai mare producător european de automobile, cele şase fabrici vor putea produce celule de baterii cu o capacitate totală de 240 gigawaţi oră pe an în 2030.
Cehia este una dintre locaţiile luate în calcul de Volkswagen pentru una din cele şase fabrici de baterii pentru vehicule electrice pe care vrea să le construiască în Europa.
Un director VW a anunţat luna aceasta că grupul german este în “negocieri avansate” pentru o fabrică în Europa Centrală dar încă nu a fost luată o decizie.
CEZ s-a axat mai mult pe dezvoltarea electromobilităţii, în cadrul tranziţiei industriei auto – componentă cheie a economiei Cehiei – spre un viitor electric. Compania de utilităţi face parte dintr-un proiect din Cehia ce vizează potenţiala implicare în extracţia litiumului, folosit la baterii pentru vehicule electrice.
CEZ este prezent şi pe piaţa din România.