Gigantul suedez al mobilei Ikea spune că unele livrări vor fi întârziate, iar produsele vor fi mai puțin disponibile, conform CNBC. Mărfuri în valoare de cel puțin 80 de miliarde de dolari au fost deja deviate de pe traseul din Marea Roșie, care asigură accesul la Canalul Suez, din cauza unui val de atacuri Houthi.
Ikea a avertizat asupra unor întârzieri la unele produse din cauza devierii în masă a containerelor de transport maritim din Marea Roșie din cauza unor probleme de siguranță.
“Situația din Canalul Suez va duce la întârzieri și poate cauza constrângeri de disponibilitate pentru anumite produse IKEA”, a declarat joi, prin e-mail, un purtător de cuvânt.
Aceștia au adăugat că siguranța personalului care lucrează în lanțul său de aprovizionare este prioritatea sa și că evaluează alte opțiuni pentru a asigura disponibilitatea produselor. Ikea nu are propriile nave container, ci apelează la operatori externi.
Mărfuri în valoare de cel puțin 80 de miliarde de dolari au fost deja deviate de pe calea navigabilă care asigură accesul la Canalul Suez din Egipt, cel mai rapid pasaj între Europa și Asia, din cauza unui val de atacuri cu drone și rachete ale militanților houthi din Yemen.
Compania suedeză Electrolux, cea mai mare companie de electrocasnice din lume, a înființat un grup de lucru pentru a găsi rute alternative și a identifica livrările prioritare, potrivit Reuters.
Giganții din domeniul transportului maritim Maersk , Hapag-Lloyd și CMA CGM se numără printre cei care au confirmat săptămâna aceasta că vor începe să devieze navele aflate deja în tranzit în jurul rutei mai lungi a Capului Bunei Speranțe, de-a lungul sudului Africii, pe măsură ce atacurile continuă.
Directorul general al Maersk, Vincent Clerc, a declarat marți pentru CNBC că societatea a considerat că există în prezent un risc inacceptabil pentru angajații săi, deoarece nu există nicio modalitate de a ști ce nave vor fi vizate.
Liderii houthi spun că atacurile sunt un răspuns la bombardamentele Israelului asupra Gaza și se concentrează asupra navelor cu destinația Israel, dar o serie de alte nave care folosesc ruta au fost afectate.
Călătoria poate adăuga între două și patru săptămâni la timpul de tranzit, în funcție de viteza cu care se călătorește.
Clerc a adăugat că nu este clar cât de repede vor vedea firmele impactul unei noi forțe operative conduse de SUA, în cadrul căreia nave militare avansate de apărare aeriană din țări precum Marea Britanie și Italia se îndreaptă spre zonă.
Europa va resimți cel mai mare impact al întârzierilor, din cauza legăturilor sale comerciale puternice cu Asia și pentru că mărfurile cu destinația America pot trece prin Pacific.