ANALIZĂ Piața auto și frământările sale. Cum să faci cel mai rapid, cea mai bună mașină electrică

masina electrica, tesla

Lupta pentru controlul viitorului industriei auto devine din ce în ce mai interesantă, mai ales pentru spectatori, cu siguranță majoritatea membrilor pieței ar prefera un soi de status quo, care să le permită să evolueze, dar în ritmul dictat de ei, nu de alții.

Alții, precum Tesla, pionierul noii piețe auto, electrice, a dominat primele runde ale erei noii energii, captând imaginația investitorilor cu o viziune despre cum arată următoarea generație de vehicule și punând mâna pe piața în curs de dezvoltare a mașinilor complet electrice. Anul trecut, americanii controlați de Elon Musk, au livrat aproape un milion de vehicule electrice noi.

În celălalt colț al ringului sunt toți ceilalți producători tradiționali: Volkswagen Group, Toyota, Ford, GM, Stellantis etc. Cei mai mari doi producători auto din lume – Volkswagen și Toyota – deși au vândut fiecare aproximativ 10 sau 11 mașini pentru fiecare mașină pe care Elon Musk a făcut-o anul trecut, își dau seama că a început epoca vehiculului alimentat cu baterii și încearcă să rămână în top.

Unul după celălalt, luna trecută, cei doi coloși și-au propus planuri de a cheltui 170 de miliarde de dolari în următorii ani pentru a rămâne relevanți într-o industrie pe care au dominat-o zeci de ani. Și încă o domină la cifre de vânzări, dar lucrurile se schimbă rapid. Mai ales că, în Europa, un producător irelevant altă dată, precum Dacia, îi suflă în ceafă cu Sandero modelului VW Golf în vârful topului celor mai bine vândute mașini din Europa. Asta deși Dacia nu își va electrifica gama prea curând, fiind prezentă pe această piață doar cu Spring, care face, însă, vânzări bune.

Situația e cumva asemănătoare cu cea de pe piața telefoanelor mobile de acum niște ani. Directorii marilor producători realizează că tranziția de la motorul cu ardere internă la cel electric nu va fi ordonată. Ar putea deveni chiar o luptă urâtă – ceva asemănător cu intrarea Apple pe piața telefoanelor mobile unde a depășit Nokia, care a devenit irelevantă.

După un an de creștere remarcabilă în timpul căruia Tesla a devenit de departe cel mai valoros producător de automobile de până acum, întrebarea pusă de Automotive News Europe, este dacă avantajele lui Musk care se îndreaptă către următoarea generație de producție auto sunt la fel de insurmontabile pe cât sugerează capitalizarea de piață a companiei sale.

„Atunci când cele mai mari două companii de mașini din lume decid să devină all-in pe electricitate, atunci nu mai este o chestiune de speculație – curentul principal devine electric”, a declarat Andy Palmer, fostul șef al Aston Martin și fostul executiv Nissan, citat de Automotive News Europe.

Palmer este adesea numit „nașul vehiculelor electrice” după ce a jucat un rol esențial în dezvoltarea Nissan Leaf, una dintre primele mașini electric de pe piață. „Ma aștept ca trecerea la electricitate să fie mai rapidă decât se așteaptă toată lumea”, a spus el.

Ce direcție aleg VW și Toyota

Modul în care VW și Toyota au mutat pentru a-și apăra terenul sunt la fel de diferite pe cât e o mașină cu combustie față de una electrică. VW iese la luptă punând Tesla direct în vizor, în vreme ce Toyota investește masiv în vehicule electrice, în timp ce continuă să-și pună ouăle în mai multe coșuri și mizează și pe hidrogen.

Grupul VW, care a crescut de-a lungul a 84 de ani, și produce în aproximativ 120 de locuri din întreaga lume, are acum mai mulți angajați decât Detroit populație.

Germanii generează aproximativ 280 de miliarde de dolari pe an producând modele, de la Tiguan și Passat, până la mașini sport Porsche, supercaruri Lamborghini și camioane grele Scania.

În fiecare an în care CEO-ul Herbert Diess a fost la cârmă, VW a anunțat bugete de neegalat pentru electrificare. Pe 9 decembrie, Diess și-a livrat cel mai mare plan de până acum, alocând 100 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea de vehicule electrice și software în următoarea jumătate de deceniu.

Diess îl folosește în mod constant pe Musk ca băț de măsurat, încât îi enervează pe unii din armata VW. În octombrie, el l-a întâmpinat pe Musk ca un invitat surpriză la o conferință executivă cu 200 dintre managerii de top ai producătorului de automobile.

Incursiunea inițială a VW în piața vehiculelor electrice a fost cu modele de lux precum Audi e-tron și Porsche Taycan. Anul trecut, a căutat să facă zgomot cu mai multe oferte mainstream – hatchback-ul ID3 și SUV-ul ID4.

În zece luni din 2021, VW a livrat aproximativ 322.000 de vehicule complet electrice, puțin peste jumătate din obiectivul său de 600.000 de vânzări.

VW a înregistrat, de asemenea, rezultate solide cu modelele sale EV de mare valoare din cadrul grupului. Taycan, de exemplu, este gata să vândă mai mult decât emblematica mașină sport 911. Mai multe Porsche electrice sunt pe drum, marca fiind așteptată să introducă o versiune complet electrică a popularului său SUV Macan anul viitor.

Cum vede lucrurile Toyota

Poziționarea de lungă durată a Toyota pentru viitor a fost expusă cu câteva luni în urmă pe o pistă de curse din dealurile din vestul Japoniei.

„Îndreptându-ne către incertitudine, avem nevoie de soluții diverse”, a spus Akio Toyoda, șeful companiei, în timpul unei conferințe de presă. „Nu vrem să ne legăm de o singură opțiune”.

Dar diversitatea este un lucru; absența este alta. Pionierul din propulsia hibridă cunoscut pentru Prius a recunoscut că a întârziat „puțin” la modelele complet electrice – și asta a fost acum patru ani. Primul vehicul electric global de pe piața de masă al Toyota nu va debuta decât la jumătatea acestui an.

Deși a intrat destul de adânc în piața vehiculelor pe hidrogen, Mirai fiind un exemplu elocvent, Toyota a prezentat cinci vehicule electrice, într-un final, și apoi a dezvăluit încă 11 modele electrice cu baterie. Ulterior, compania a anunțat planuri de a lansa 30 de vehicule electrice până la sfârșitul deceniului.

Dintre 70 de miliarde de dolari pe care Toyota le dedică electrificării în această perioadă, jumătate vor merge către modele complet electrice. Producătorul auto își propune să vândă 3,5 milioane de vehicule electrice anual până la sfârșitul deceniului, aproape dublu față de obiectivul stabilit cu doar șapte luni mai devreme.

A fost nevoie de ceva îndemn pentru ca Toyota să ajungă în acest punct. Unii investitori și grupuri ecologiste au criticat producătorul de automobile pentru că s-a târât până aici, scrie automotive News Europe. Vara trecută, Anders Schelde, directorul de investiții al firmei daneze de pensii AkademikerPension, care deține acțiuni Toyota, a declarat că nu vede atitudinea conducerii față de vehiculele electrice ca o strategie câștigătoare pe termen lung.

La Bruxelles, la începutul lunii decembrie, compania a promis că va fi gata să vândă doar mașini cu emisii zero în Europa până în 2035. În Carolina de Nord, câteva zile mai târziu, l-a găzduit pe guvernator și sute de alți invitați la o conferință de presă pentru a anunța că statul ar găzdui prima sa fabrică de baterii din SUA, o investiție de 1,29 miliarde de dolari.

Răspunsul Tesla

Și Tesla își face o anumită scalare a business-ului. Pe măsură ce compania a încheiat un an în care a livrat peste 936.000 de vehicule – o creștere cu aproape 90% – a planificat o investiție de până la 188 de milioane de dolari în fabrica sa veche de doi ani din Shanghai pentru a moderniza echipamente și duce producția peste capacitatea sa declarată de 450.000 de unități pe an. Se vor adăuga încă 4.000 de lucrători, ridicând totalul la aproximativ 19.000.

Apoi, două noi fabrici de asamblare – una în afara Berlinului și cealaltă în Austin, Texas – se pregătesc, de asemenea, să înceapă să producă modelele Y, al căror timp de așteptare (inclusiv pentru Model 3, de altfel) s-a extins la mai mult de șase luni.

„Întrucât cererea de pe piață pentru vehicule electrice depășește în mod clar capacitatea industriei de a produce, succesul în vehiculele electrice nu mai ține de comenzi, ci mai degrabă de capacitatea de producție, capacitatea de a asigura aprovizionarea și cel mai bun cost, acolo unde Tesla consideră că are un avans considerabil”, a spus analistul Emmanuel Rosner Deutsche Bank.

Dar nu toți văd Tesla stând stabilă pe tronul mașinilor electrice, pe măsură ce apar mulți nou intrați pe o piața în creștere. IHS Markit estimează că cota de piață a vehiculelor electrice a Tesla în SUA va scădea la 20% până în 2025, de la puțin peste 50% în prezent.

Investițiile mari „vor pune Toyota și Volkswagen într-o poziție mai bună pentru a concura cu specialiștii în EV”, a declarat Anna-Marie Baisden, șefa de cercetare auto la Fitch Solutions. Producătorii tradiționali, chiar deveniți electrici, ar putea încă, dincolo de investiții, să beneficieze de o anumită loialitate din partea publicului.

Pe lângă schimbarea liniilor de asamblare și a ofertelor de modele, VW și Toyota vor trebui să urmărească Tesla pe un alt front: software-ul.

Vânzările timpurii ale ID3 au fost afectate de provocările pe care le-a avut VW pentru a pune în funcțiune anumite funcții tehnice. Mașinile inițiale au fost livrate clienților cu caracteristici lipsă, inclusiv capacitatea de a conecta aplicații pentru smartphone-uri la ecranul de afișare al vehiculului. În loc să transmită online o soluție clienților săi – așa cum face Apple cu iPhone-urile și Tesla cu modelele sale – șoferii ID3 au trebuit să-și viziteze dealerul pentru a-și repara mașina.

Dincolo de toate astea, e clar că lumea trece printr-o schimbare de amploarea revoluției industriale de la sfârșitul secolului XVIII, care e, poate, responsabilă parțial de primul război mondial. Cum se va termina totul, e greu să fie prevăzut, dar perioada e interesantă și în business, cel puțin, sigur se va lăsa cu victime. Cine nu se mișcă rapid, ar putea ca în câțiva ani să nu mai miște deloc.

Tesla Sursa foto: Unsplash/Jannes Glas

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *