Tesla a redus estimările privind autonomia de rulare pentru întreaga sa gamă de vehicule electrice, în contextul în care o nouă reglementare guvernamentală americană privind testarea vehiculelor intră în vigoare cu scopul de a se asigura că producătorii auto reflectă cu exactitate performanțele din lumea reală, scrie Reuters.
În mod tradițional, Tesla a emis estimări ale autonomiei care supraestimează ceea ce pot oferi mașinile sale, ceea ce a provocat plângeri din partea clienților, potrivit unor experți în domeniul testelor auto și unei investigații Reuters de anul trecut.
În iulie, Reuters a raportat că producătorul auto, în urmă cu aproximativ un deceniu, a manipulat algoritmul care controlează estimările de autonomie din bordul autovehiculelor Tesla pentru a oferi proiecții optimiste cu privire la distanța pe care proprietarii o pot parcurge înainte de a avea nevoie de reîncărcare. De asemenea, reportajul a descoperit că producătorul auto a creat o echipă secretă în 2022 pentru a suprima mii de plângeri privind autonomia și pentru a anula programările proprietarilor la service legate de autonomie.
Tesla a dezvăluit ulterior, într-un document de reglementare din octombrie, că anchetatorii federali au solicitat producătorului auto informații privind autonomia vehiculelor sale.
Autonomia de rulare a fost un punct de vânzare cheie pentru vehiculele Tesla și alte modele electrice în Statele Unite, unde consumatorii citează lipsa infrastructurii publice de încărcare ca fiind principalul motiv pentru care evită mașinile alimentate cu baterii.
Tesla a redus recent estimările privind autonomia de rulare pentru variantele modelelor sale X, S, Y și 3, potrivit unei analize efectuate de Reuters a paginilor de marketing de pe site-ul său, în comparație cu versiunile arhivate ale acelorași pagini și cu estimările privind autonomia pentru modelele din 2023 de pe un site guvernamental din SUA.
Site-ul Tesla estimează acum autonomia unui Model Y Long Range, de exemplu, la 310 mile, în timp ce site-ul guvernamental privind economia de combustibil, administrat de Agenția pentru Protecția Mediului (EPA), indică în continuare autonomia aceluiași vehicul la 330 de mile. Tesla a scăzut estimarea autonomiei pentru varianta de performanță a Model Y, un SUV crossover de mici dimensiuni, de la 303 mile la 285 mile, se arată în analiza Reuters.
Noile norme impun constructorilor de automobile să testeze vehiculele electrice (EV) în ceea ce privește autonomia și eficiența consumului de combustibil în modul de conducere “implicit” – cel pe care mașina îl folosește atunci când șoferul o pornește pentru prima dată. Multe vehicule moderne, inclusiv Tesla, dispun de o serie de moduri de conducere care permit reglarea vehiculului pentru a maximiza fie eficiența, fie puterea.
Dacă o mașină nu are un mod de conducere implicit sau standard, atunci EPA cere producătorului auto să testeze vehiculul în modul cel mai bun și cel mai rău pentru eficiență și să facă o medie a rezultatelor, potrivit unei scrisori a EPA către producătorii auto din iulie 2022, care descrie modificările normelor de testare care intră în vigoare pentru modelele din 2024. Telsa nu specifică un an al modelului în paginile de marketing de pe site-ul său web care enumeră intervalele estimate pentru modelele sale.
Tesla oferă moduri de conducere care variază de la modul “Chill” pentru eficiență și o autonomie mai bună la “Drag Strip Mode” în modelele cu performanțe mai mari pentru a stimula accelerația, potrivit manualelor proprietarilor de Tesla din 2023 postate online.
La rubrica “sfaturi pentru a maximiza autonomia” din manualul de utilizare al modelului Y, Tesla îi sfătuiește pe șoferi să “ia în considerare utilizarea modului Chill”.
Telsa nu a răspuns la solicitările de comentarii cu privire la reducerile de estimare a autonomiei, la noua regulă EPA sau dacă a folosit anterior modul Chill Mode sau orice altă setare de eficiență în timpul testelor pentru a determina autonomia.
EPA, care reglementează estimările privind economia de combustibil și autonomia de rulare anunțate de producătorii de automobile, nu a răspuns la întrebările adresate de Reuters cu privire la raționamentul pentru regula sa de testare, la modul în care aceasta a afectat Tesla sau alți producători de automobile și dacă agenția a certificat noile estimări ale autonomiei Tesla. Purtătorul de cuvânt al EPA, Nick Conger, a declarat într-o declarație că producătorii auto ajustează în mod obișnuit estimările de eficiență “cu un nou an model, atunci când modificările vehiculelor sau actualizările procedurilor de testare furnizează date noi”.
Reuters nu a putut stabili dacă Tesla a redus estimările privind autonomia pentru fiecare variantă a fiecărui model. Producătorii auto își desfășoară propriile teste pentru a determina estimările privind autonomia și eficiența consumului de combustibil în scopuri publicitare, dar trebuie să respecte liniile directoare ale EPA. EPA retestează un anumit număr de vehicule pentru a verifica cifrele producătorilor.
Tesla este, de departe, cel mai mare vânzător de vehicule electrice din Statele Unite. Alți mari producători auto care produc mai multe modele electrice sunt Ford, General Motors și Hyundai.
Purtătorii de cuvânt ai Ford și GM au declarat că noile norme EPA nu le vor impune să modifice estimările privind autonomia pentru niciun model electric. GM a declarat că regimul său de testare a respectat noile reglementări înainte ca acestea să intre în vigoare.
Hyundai nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Unele dintre revizuirile în scădere ale Tesla au fost ușoare, cum ar fi trecerea de la o autonomie estimată de 333 mile la 326 mile pentru varianta Model X Plaid, o versiune de înaltă performanță a SUV-ului de lux. Alte modificări au fost mai dramatice, cum ar fi scăderea estimării pentru Model S Plaid, un sedan sport de lux, de la 396 mile de autonomie la 359 mile, potrivit unei comparații între site-ul actual al Tesla și o versiune arhivată a aceleiași pagini de acum câteva zile.
Experții în domeniul auto care au testat estimările privind autonomia Tesla și au constatat că acestea sunt exagerate au declarat că reducerea estimărilor a fost o schimbare necesară. Site-ul auto Edmunds a declarat că marea majoritate a vehiculelor electrice pe care le-a testat au avut performanțe mai bune decât autonomia anunțată – Tesla fiind excepția.
“Toate cele opt vehicule Tesla pe care le-am testat nu au reușit să se alinieze la estimările EPA”, a declarat redactorul-șef al Edmunds, Alistair Weaver. El a calificat estimările reduse ale Tesla drept “un pas important pentru a le oferi cumpărătorilor de mașini o reflectare mai exactă a distanței pe care o va parcurge vehiculul lor cu o singură încărcare”.
Firma de analiză a EV-urilor Recurrent, cu sediul în Seattle, a declarat că a observat în noiembrie anul trecut că estimarea autonomiei de pe tabloul de bord a unui Model 3 Long Range pe care îl monitoriza a fost redusă la 333 de mile de la estimarea anterioară de 358 de mile. Aceasta se potrivește cu diferența actuală dintre estimarea de pe site-ul Tesla pentru acel model și estimarea de pe site-ul EPA.
Directorul executiv recurent Scott Case a numit revizuirile producătorului auto “un pas în direcția cea bună” pentru proprietarii de Tesla. Estimările anterioare, a spus el, au fost în mod istoric “cu 30% sau mai optimiste decât autonomia reală a vehiculelor”.
Alex Knizek, manager de testare a automobilelor la Consumer Reports, a aplaudat noua modificare a regulilor EPA pentru că oferă o modalitate mai standardizată de măsurare a autonomiei.
“Totul se rezumă la a face ca cifrele să fie mai comparabile între diferite mașini de la diferiți producători, ceea ce se întoarce la a face ca informațiile să fie mai fiabile pentru consumatori atunci când cumpără un vehicul”, a spus el.