Ministerul Justiției susține că angajații de la Registrul Comerțului (ONRC) au fost nevoiți să „execute manual” cererile antreprenorilor, după lansarea noului portal informatic, care a costat 40 de milioane de euro, dar nu a funcționat – și încă are probleme majore și la această dată, la mai mult de o lună de la lansare.
În acest sens, Guvernul discută în ședința de miercuri un proiect prin care propune reîncadrarea unei categorii de personal din ONRC într-o altă categorie, pentru a suplimenta numărul de angajați care să se ocupe de cererile încă restante.
Problemele semnalate de Ministerul Justiției privind noul portal al ONRC:
„Procesul de tranziție la noul sistem informatic, care permite derularea procedurii de înregistrare în registrul comerțului integral online, este unul complex. Mai mult, în perioada imediat următoare punerii în funcțiune a noului sistem, s-a constatat o creștere a numărului de cereri adresate registrului comerțului, în special online. În aceste condiții, o perioadă de adaptare la noile funcționalități ale aplicației informatice este absolut necesară pentru reduce întârzierile în soluționarea cererilor deja apărute, dar și pentru a gestiona disfuncționalitățile care pot apărea, inerent, pe parcursului procesului de tranziție și care ar fi de natură a genera în continuare întârzieri în activitatea de înregistrare în registrul comerțului. Astfel, la momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități. În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile. Totodată, a crescut semnificativ și numărul cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru). Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26.07.2024 – 02.09.2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online”.
Instituția transmite că implementarea acestor noi soluții digitale presupune „un volum de muncă foarte mare, o durată semnificativă a perioadei de tranziție și un nivel de solicitare foarte ridicat, dată fiind complexitatea, diversitatea și dimensiunea operațiunilor”.
MJ mai transmite că dificultăţile au fost accentuate de deficitul major de personal la nivelul întregii instituții, dar mai ales la nivelul personalului cu atribuții de control prealabil înregistrării (personalul destinat exercitării funcției de registrator în cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului și oficiilor registrului comerțului).
În prezent, din cele 1792 posturi ale instituției, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator.
Drept urmare, MJ propune reîncadrarea ca registratori, la cerere, a personalului de specialitate juridică-consilieri juridici. O a doua soluție propusă vizează exercitarea temporară, pe o perioadă de 1 an, de către personalul cu funcții de conducerea a controlului prealabil înregistrării în registrul comerțului (așadar a atribuțiilor specifice funcției de registrator).
„Prezenta ordonanță de urgență nu vizează înființarea de posturi noi, ci o mobilitate a personalului în cadrul aceleiași instituții, prin reîncadrarea unei categorii de personal într-o altă categorie (art. 1 din proiectul de ordonanță de urgență), respectiv prin exercitarea de către anumite categorii de personal (funcții de conducere) a unor atribuții aferente unei funcții cu salarizare în anumite cazuri (șef serviciu) superioară (art. 2 din proiectul de ordonanță de urgență)”, transmite instituția.
Context. Amintim că Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă.
Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor.
Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă.
Una dintre firmele care l-au dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Altă firmă susține că s-a lucrat după proiectul Registrului Comerțului. (Detalii, AICI)
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. Ulterior, ministrul a trimis Corpul de Control la ONRC.
Registrul Comerțului a transmis la solicitarea Economedia că a achitat integral sumele din contractele pentru noul portal online, ce însumează 40 de milioane de euro, deși platforma funcționează prost și a creat probleme majore pentru mediul de afaceri. (Detalii, AICI)
Directorul general al ONRC și-a chemat angajații din minivacanța de Sf Mărie Mare pentru a rezolva fizic solicitările primite pe noua platformă digitală. (Detalii, AICI)
Patru moduri în care activitatea firmelor este îngreunată
Un antreprenor ne-a listat patru moduri în care activitatea firmelor este îngreunată de nefuncționarea noului portal, ceea ce aduce costuri în plus pentru companii.
Cazul 1. Un antreprenor vrea să își deschidă un restaurant zilele acestea. El a încheiat un contract pe baza rezervării de denumire și a început să plătească chirie, la sfârșitul lunii iulie. Până acum, au curs două săptămâni de chirie, iar el nu a putut face nimic: nu a putut să își facă casă de marcat să fiscalizeze, plătește chirie, nu își poate angaja cheltuieli cu amenajarea, pentru că ele trebuie deduse pe firmă iar el nu are firmă. Astfel, antreprenorul stă pe loc în timp ce curg cheltuieli cu chiria și altele, nu încasează, deci pierde bani în fiecare zi. „El avea un plan de business care s-a dus de râpă”, spune antreprenorul.
Cazul 2. Un antreprenor vrea să închidă un punct de lucru pentru că e obligat prin contract, pentru că acolo urmează să vină altcineva. El nu poate aduce această dovadă, tocmai pentru că, deși a înregistrat dosarul, el nu este încă soluționat. Drept urmare, următorul antreprenor nu poate să deschidă punct de lucru pentru altă companie.
Cazul 3. Un antreprenor trebuie să își deschidă un cont la bancă. Banca cere extras de registru de beneficiar real, dar nu poate fi accesat pe portal în acest moment.
Cazul 4. Cineva vrea să coopteze un asociat care vine cu bani mulți pentru a dezvolta afacerea. Totul stă pe loc, pentru că acest lucru se face tot prin portalul nefuncțional al ONRC.
Detalii AICI.
Sondaj Economedia – Sute de probleme cu portalul ONRC reclamate de cititori
Blocaje, timp îndelungat pentru rezolvarea cererilor, interfață greoaie, proceduri complicate și facilități lipsă – sunt doar câteva dintre aspectele pe care le reclamă antreprenorii și consultanții care au accesat în ultima vreme portalul Registrului Comerțului. Unii spun că nu funcționează deloc și mulți sunt de părere că vechiul portal, cu toate lipsurile sale, era superior. Printr-un sondaj postat pe site-ul nostru, Economedia a dorit să afle dacă, la aproape o lună de la lansare, noul portal al Registrului Comerțului funcționează pentru antreprenori. Vă prezentăm câteva dintre multiplele probleme pe care le-au întâmpinat utilizatorii.
Dintre cele 71 de persoane care au răspuns până în cursul dimineții de vineri la întrebarea Economedia, aproape jumătate (47,9%) spun că noul sistem nu funcționează și doar 12,7% au răspuns cu “da”. Alți 31% spun că funcționează cu erori, iar restul reclamă intermitențe.
Am primit, de asemenea, zeci de răspunsuri în care utilizatorii reclamă o serie de impedimente. Detalii, AICI.
Nefuncționarea portalului a blocat circa 25 de milioane de euro în economie
Blocajele și nefuncționarea noului portal al Registrului Comerțului fac ca aproximativ 25 de milioane de euro să fie blocați în economie, arată un calcul pe baza datelor oficiale făcut pentru Economedia de Marius Stanciu, Partner al societății de avocatură Buju Stanciu & Asociații.
În contextul nefuncționării propice a noului portal ONRC, mediul de business și cel juridic se confruntă cu perturbări ale activității zilnice. Antreprenorii nu pot efectua modificări în societățile lor, ceea ce ține pe loc investițiile autohtone și blochează fluxul celor străine, spune acesta.
Detalii, AICI.