Părerile românilor cu privire la utilitatea abonamentelor premium, cele fără reclame, sunt împărţite, iar oamenii cred mai degrabă că nu merită să plătească pentru unele beneficii şi caracteristici premium ale platformelor de social media pe care le folosesc, arată datele unui studiu de specialitate, publicat joi. Astfel, marea majoritate (87%) a celor care utilizează Facebook şi/sau Instagram, de exemplu, nu este interesată să plătească pentru un abonament premium (fără reclame) la Meta.
Conform United Media Services, trei din zece utilizatori de reţele sociale au declarat că plătesc, în prezent, pentru unele abonamente premium, YouTube Premium fiind cel mai folosit (19% unu din cinci utilizatori YouTube). Un abonament individual costă 26 de lei pe lună, 39 de lei este cel de Familie (cu 5 conturi), iar pentru studenți prețul este de 15 lei pe lună.
De asemenea, un utilizator din zece Facebook/Instagram a menţionat că s-au abonat, deja, la Meta Premium. Aceste abonamente sunt 9,99 euro pentru versiunea web și 12,99 euro pentru a accesa versiunea de mobil fără reclame a Facebook şi Instagram.
Spotify a atras să plătească abonament 7% dintre utilizatorii români de net. Spotify are următoarele prețuri: Individual – 24 lei / lună cu un cont; Duo – 31 lei / lună cu două conturi; Familie – 38 lei / lună cu până la şase conturi; Student – 13 lei / lună cu un cont.
Snapchat și Linked au convins doar 3% dintre utilizatori să treacă la versiunea premium, în timp ce X, platforma anterior numită Twitter, are doar 1% dintre utilizatorii români de net drept plătitori de abonament.
Cercetarea relevă, în conformitate cu datele analizate, că YouTube are serviciile premium cele mai atractive pentru utilizatorii de social media (31% fiind interesaţi de YouTube Premium), platforma fiind urmată de Meta Premium (Facebook & Instagram) – cu 11%, Spotify Premium (10%) şi LinkedIn Premium (8%).
“În ceea ce priveşte aglomerarea de reclame din reţelele de socializare, românii au observat-o, dar s-au obişnuit cu ea şi par să nu fie deranjaţi de acest aspect. Mai mult decât atât, mulţi utilizatori consideră în mod conştient reclamele de pe reţelele de socializare drept o sursă importantă de informaţii în vederea realizării cumpărăturilor şi uneori chiar un subiect interesant de discuţie cu prietenii, pe care nu l-ar rata. Putem concluziona astfel că, în mod interesant, reclamele pe reţelele sociale nu reprezintă pentru utilizatori un factor disturbator atât de puternic pe cât ne-am putea aştepta astfel încât să ducă la decizia obţinerii unui abonament premium, fără reclame”, a explicat Anca Băcăianu, şefă de Cercetare şi Strategie la United Media Services.
Studiul a fost realizat sub formă de interviuri online de către agenţia United Media Services, în perioada 9 – 14 noiembrie 2023, pe un target grup de români activi, cu vârste cuprinse între 18-55 de ani, din zone urbane, şi a vizat modalitatea în care aceştia folosesc platformele de socializare şi conţinutul lor plătit, atitudinile şi interesele acestora în ceea ce priveşte abonamentele premium.