Asociația Pro Infrastructură solicită CNAIR ca separatorul de sens să fie obligatoriu pentru modelul suedez de circulație 2+1. ,,Încă un cui în coșciugul sistemului alternativ 2+1 în România”

DN 2 șapte pasaje pietonale Buzău și Vrancea

Asociația Pro Infrastructură (API) solicită Ministerului Transporturilor și CNAIR să prevadă ca separatorul de sens să fie element de siguranță obligatoriu în cadrul proiectului pentru introducerea ,,sistemului suedez 2+1″, sistem prin care drumurile cu acostament lărgit pot fi resistematizate la un model de circulație reversibil, cu două benzi clasice pe un sens și o bandă pe sensul opus. Solicitarea API vine în contextul Proiectului Ordinului Ministrului Transporturilor pentru introducerea normativului 2+1 pe șosele cu acostament lărgit precum ,,Drumul Morții” DN 2 București-Suceava, DN 28 Săbăoani-Iași sau DN 1 C Cluj -Dej, despre care Economedia a scris aici.

Asociația Pro Infrastructură arată că, normativul CNAIR nu include obligația montării separatoarelor de sens, (n.r parapete beton tip NewJersey, parapete pe role sau pe lanț), separarea sensurilor cu un element de protecție fiind singurul element constructiv care garantează nivelul maxim de siguranță pentru noua sistematizare :  ,,Încă un cui în coșciugul sistemului 2+1 alternativ în România. În aceste zile dramatice, în care tineri în floarea vârstei sunt băgați în pământ pe marginea drumurilor naționale de către alți tineri băuți, drogați și inconștienți aflați la volan, în care stații GPL ilegale explodează și aruncă în aer puroiul infect care tronează în toate instituțiile statului, “responsabilii” din Ministerul Transporturilor și din CNAIR se pregătesc, voit sau nu, să mai bată un cui în coșciugul deja bine ferecat al sistemului 2+1 alternativ în România.

Concret, MTI și CNAIR derulează procedura de adoptare a unui nou normativ, AND 617-2023, care va reglementa circulația pe drumurile cu platforme (lățime) de 12-14 metri în profil 2+1 alternativ. Asociația Pro Infrastructură a cerut obsesiv, încă din 2016, ca această soluție să fie de urgență implementată pe drumurile morții DN2/E85 (Afumați-Săbăoani), DN1C (Cluj-Napoca-Dej) și DN28 (Săbăoani-Iași). Așadar, la prima vedere, este în sfârșit o veste excelentă pe care o salutăm! Dar diavolul este în detalii. Nu doar că unele prevederi tehnice ale noului normativ sunt greșite, dar unele sunt parcă scrise acolo ca să pună definitiv cruce acestei soluții salvatoare. Într-un efort de a salva vieți, am trimis oficialilor din minister un document cu observațiile și recomandările noastre al cărui conținut îl găsiți atașat la acest comunicat pe care vă rugăm să îl citiți pentru a înțelege beneficiile profilului 2+1 alternativ și cum riscăm să-l îngroape autoritățile. În esență, cea mai mare problemă este lipsa obligativității instalării parapetului de separație de sens dublată de obligativitatea creării unui acostament lărgit de 2,5m (!!!) dacă administratorul drumului dorește parapet de separație de sens. Cele două prevederi, prima cel puțin inoportună și a doua inutilă și aberantă, pot omorî definitiv ideea implementării profilului 2+1 alternativ în România.

Am explicat pe larg în document de ce parapetul este SINGURUL element constructiv care garantează că sistemul 2+1 alternativ își atinge nivelul maxim de siguranță posibil care, din experiența demonstrată a altor țări fruntașe la capitolul siguranță rutieră, este similar cu al autostrăzilor, având aproximativ de 5 ori mai puține victime decedate pe kilometru parcurs față de drumurile 1+1 cu trafic ridicat.

Pe sectorul de test, DN2 Sinești-Movilița, au fost doar două accidente mortale după transformarea în 2+1 alternativ: unul cu pătrundere involuntară pe contrasens și celălalt o manevră de triplare peste linia dublă continuă făcută de un șofer inconștient. Parapetul de separație de sens ar fi atenuat mult gravitatea primului accident, iar pe cel de-al doilea l-ar fi eliminat complet ! “.

Pe DN 2, principala şosea care asigură legătura Capitalei cu judeţele din Moldova şi cel mai periculos drum din ţară sunt peste 500 de cruci, potrivit Libertatea, mai mult decât toate bornele kilometrice. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă spunea că a reușit includerea Autostrăzii Moldovei în PNRR tocmai arătând Comisiei Europene „crucile de pe DN 2” și a cerut sprijin la MAI pentru continuarea proiectului (detalii aici). Pe DN 2 – E 85 sunt trei tipuri de sistematizare rutieră: acostament lărgit, folosit ca bandă de circulaţie, sistemul pilot 2+1 alternativ şi două benzi clasice 2X2, iar valorile de circulaţie sunt la nivel de autostradă, printre cele mai aglomerate tronsoane fiind zona Mărăcineni în judeţul Buzău, tranzitată de zeci de mii de vehicule, potrivit ultimului recensământ rutier.

Sistemul 2+1 a fost implementat și pe DN 28 în județul Iași după cum Economedia a transmis aici.

Comentarii

  1. Ca de obicei, Asociația ProstInfrastructura susține aiureli.

    2+1 reprezinta o improvizație sinistra.
    Soluția este lățirea benzii de urgenta cu încă 1m pentru realizarea unui drum real 2+2.

  2. pana la acel separator

    e nevoie de informare media, pe toate canalele : ca acel drum nu este de 4 benzi 2+2 ci 1+1 si acostament asfaltat
    si acel acostament nu este pentru depasiri si de a nu fi folosit ca o banda

  3. Deci varianta ideală e 2+1 cu separator de sens și acostament lărgit? Adică imposibil de realizat, că platforma curentă nu permite așa ceva, nu mai încape acostamentul lărgit. Iar separatorul de sens e moarte curată in caz că vine o ambulanță din spatele tău și ești pe sensul cu o singură bandă, nu are cum să te depășească. Deci nu se poate face varianta sigură pe platforma curentă. Dacă ar fi să se lărgească platforma, păi așa mai bine s-ar face direct 2+2, dar nu sunt fonduri. Așa că propunerea asociației e fix degeaba, nu se va putea implementa cum zic ei niciodată. Tot la autostradă ne rămân speranțele se pare…

    • Cel mai bun comentariu! 👏 Valabil pentru Titi handicapații ăștia care de 34 de ani ne mint ca niște nenorociți ordinari, cu 2.5 km de loturi și tronsoane…
      34 de ani……….comuniștii au făcut Transfăgărășanul în 4 ani! Jigodiile contemporane nu funcționează în stare nici sfert din el să-l asfalteze în 4 ani! ₩ui e tuturor celor de la putere din ăștia 34 de ani!

  4. Cred ca varianta 2+2largit e o solutie..Separatoarele dure din beton te accideteaza la cea mai mica neatentie..Unde mai punem ca la o fandare intre auto pe diferite benzi in situatii limita e imposibil de executat din cauza spatiului…

  5. Baietii astia de la Api se vor mari cunoscatori ai fenomenului, dar nici macar nu fac deosebirea intre normativ si standard. Sa nu mai vorbesc de normative interne alea vreunui administrator, cum e CNAIR. Ce fac ei e tipic romanesc: daca ai trambitza buna, aplaudaci(a se citi “fini cuniscatori”) se gasesc. Tot ce fac e sa planga dupa epoletii pierduti de cateva trompete ale usr/forumului api. Cand era Drula ministru, pe forum curgeau laudele. Orice altceva era moderat, inclusiv postarile tehnice, care nu le intelegeau ditamai administratorii.

  6. Mda…. Mai bine scoatem rotile de la masini, ca altfel f multi tot ca niste bizoni vor circula. Sunt suficiente țări EU au sistem 2+1 si toata lumea circula linistit, cu viteza legala. De multe ori vitezele limită sunt sub cele de la noi (vezi 80 km/h in Franța). Daca omu nu vrea el sa respecte limitele de vitezele si pe ceilalți participanți la trafic, poti sa ii faci orice, că tot va gasi o metodă sa o șicaneze

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *