Autostrada ,,Meșterului Manole”. Cât ne costă autostrăzile făcute pe rețeta dezastrului ,,prețul cel mai mic” și inaugurate în prag de alegeri. Se închide, din nou, Autostrada A1 Cunța-Săliște ?

Autostrada A 1 Săliște Cunța Sursa Foto Asociația Construim România

Lotul de Autostradă Cunța -Săliște construit de Impregilo (Italia) a cedat, din nou, în mai multe zone dintre Săliște și Aciliu din județul Sibiu. Câteva gropi formate în carosabil au provocat daune șoferilor care și-au avariat mașinile și au făcut pene în noaptea de vineri spre sâmbătă. Sunt cedări ale straturilor de asfalt în adâncime ( binder și uzură) pe care Poliția Rutieră și Regionala de Drumuri Brașov nu le-au observat și semnalizat la timp, ci doar după ce au pus în pericol siguranța șoferilor care au tranzitat respectiva zonă. Mai mult de atât, nu este o singură groapă/cedare ci sunt mai multe zone între kilometrii 272 și 273 și pe ambele sensuri. Dincolo de reparațiile în regim de urgență, CNAIR trebuie să efectueze o expertiză tehnică care să dea soluția de remediere și să constate cauza cedărilor. Dacă problemele sunt în adâncime, la terasament și nu doar la compoziția straturilor de asfalt, atunci nu este exclus să se ia în discuție închiderea temporară pe un sens sau pe ambele (n.r. cedările sunt pe ambele sensuri). Cedările sunt la 5 kilometri distanță de alunecarea de teren din zona Dealului Aciliu-Bucium despre care Economedia a scris aici.

Comunicatul CNAIR : ,,Restricții pe trei porțiuni de pe autostrada A1, între Sibiu și Sebeș. În urma degradărilor apărute pe partea carosabilă am fost nevoiți să restricționăm circulația pe prima bandă și banda de urgență în zona Apoldu, pe ambele sensuri. O restricție asemănătoare a fost introdusă și pe o porțiune de 500 de metri pe Viaductul Aciliu, pe sensul Sebeș – Sibiu. Pe cele trei porțiuni circulația se desfășoară pe banda doi. Vă rugăm să circulați cu prudență pe aceste tronsoane și respectați semnalizarea temporară!”

Istoria lotului de ,,autostradă demolată”

Lotul 3 al Autostrăzii A 1 Orăștie -Sibiu a fost construit de asocierea Salini-Impregilo (Italia, redenumit acum WeBuild), un contract de proiectare și execuție de 600 milioane lei, reziliat în 2016 ca urmare a gravelor probleme de execuție. Lucrările au început în 2011, iar inaugurarea lotului de 22 km. Cunța-Săliște s-a făcut în noiembrie 2014 chiar înainte de alegerile prezidențiale, cu premierul Ponta (candidat PSD) prezent la verificarea lucrărilor cu câteva zile înainte de deschidere. Mari semne de întrebare privind calitatea lucrărilor și problemele de la viaduct și terasamente erau și atunci, chiar confirmate de ministrul Transporturilor Ioan Rus. Modificările de proiect pentru consolidări se regăsesc în fișa tehnică disponibilă aici

După deschiderea circulației, situație prin care fosta CNADNR a certificat că lucrările sunt în regulă (deși nu era cazul) conducerea Companiei de Drumuri (tot Narcis Neaga era Director General) a decis închiderea Autostrăzii pe cei 22 de kilometri și refacerea unui tronson de 300-400 de metri surpat. Ulterior, în decembrie 2015, noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu l-a demis pe Neaga pe baza unui raport al Corpului de Control și l-a numit la conducerea CNADNR pe inginerul Cătălin Homor ( șef la Metrorex)

Prețul cel mai mic, soluții tehnice eronate, lucrări de mântuială și complicitatea CNAIR

Plătim astăzi, prețul unor soluții tehnice eronate, pe rețeta dezastrului ,,prețul cel mai mic”, meteahna cârpelilor, deciziile la comanda politicienilor și evident, complicitatea responsabililor din Compania de Drumuri care au închis ochii, deși ar fi trebuit să asigure interesele Statului : ,,Am primit analizele de la CNADNR şi cele promise de constructor. Materialele utilizate la construcţie nu sunt conforme şi lucrările au fost efectuate necorespunzător. Proiectul nu a fost respectat pe tronsonul cu probleme de pe autostrada Sibiu Orăştie.” –Ministrul Transporturilor, Dan Costescu în 2016.

,,Problemele terenului de sub autostradă sunt grave, iar soluțiile tehnice aplicate sunt complet inadecvate” spunea într-o analiză din 2016 Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul Asociației Construim România.

 

Sursa Foto Asociația Construim România

Comentarii

  1. Scuzati-ma dar cred ca este o incercare de manipulare sa spui ca metoda de alegere a pretului cel mai mic pentru o licitatie poate fi cauza principala a unor lucrari de proasta calitate. Cred ca adevarata cauza o reprezinta neintocmirea corecta a unor caiete de scarcini si proiecte care sa prevada condtii minime de calitate si garantie. Alta problrma ar putea fi nerespectarea de catre constructor a calitatii lucrarilor din proiectul aprobat.
    Solutia tehnica este propusa de executant si aprobata de beneficiar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *