După o serie de proteste de stradă ale taximetriștilor, care acuză concurența neloială a firmelor de ride sharing, Guvernul a decis să înăsprească legislația care guvernează acest domeniu relativ nou de activitate. Modificările, deocamdată în stadiu de proiect, ar putea să îi scoată de pe piață pe mulți șoferi de Uber și Bolt, care lucrează part-time, ca al doilea job și cu toate actele în regulă. O situație al cărei impact social pare că a contat mai puțin pentru guvernanți, decât cel electoral, stârnit de zarva taximetriștilor. Însă, chiar și așa, calculul autorităților este greșit. Vom vedea mai jos de ce.
Principala problemă, mașina
Conform noilor reglementări, mașinile pentru ride sharing aflate în exploatare nu vor putea să fie mai vechi de 10 ani de la data fabricării, exact ca în cazul taxiurilor. Deocamdată, limita maximă este de 15 ani. Pare o decizie corectă, însă egalitatea este doar pe hârtie, nu și în practică.
Ne referim, în continuare, la cei care lucrează ca al doilea job. În cazul lor, numărul de kilometri parcurși la volan este mult mai mic decât în cazul taximetriștilor și al celor care fac Uber și Bolt ca job principal. Pe aceștia din urmă îi distingi, de obicei, pe stradă, după autocolantele cu sigla firmei, care le oferă și un câștig suplimentar din partea platformelor.
Motivele sunt două: dacă faci Bolt part-time, după primul serviciu, este fizic imposibil să mai lucrezi pe termen lung alte 8,1 0 sau 12 ore (vara, chiar mai mult), așa cum o face un taximetrist full-time și să acumulezi, astfel, același număr de kilometri, care să justifice echivalarea criteriului de vechime a mașinii.
Apoi, chiar și să vrea, un bolt-ist part time, care lucrează seara și noaptea, într-un oraș precum Constanța, nu poate să parcurgă aceiași kilometri, din simplul motiv că nu sunt curse suficiente. În afara sezonului estival, Constanța este un oraș aflat în letargie. Profitul consistent se obține ziua: foarte de dimineață, când se pleacă la serviciu și după-amiaza, când se merge acasă.
În rest, șoferii de Uber sau Bolt cu jumătate de normă mai prind un val, pe la 22.00, când se închid mall-urile și magazinele și, apoi, după ce se termină transportul în comun. Însă vorbim, deja, de miezul nopții. La ora aceea, ca să nu îți distrugi ficatul de oboseală, ar trebui să dormi. Ca să fii apt pentru job-ul de bază, ca să poți să o iei apoi de la capăt…
În concluzie, o mașină cu care se face ride sharing part time are, în mod normal, mai puțini kilometri și este mai puțin uzată după 15 ani, decât un taximetru, după 10 ani. În plus, sunt și mașinile familiei, așa că sunt și bine îngrijite. Diferența parcursă pentru uz domestic este neglijabilă.
În aceste condiții, o soluție rezonabilă credem că ar putea să fie impunerea unui criteriu complementar: X ani vechime sau Y kilometri. Ca în cazul garanției la mașini.
De ce nu poți să cumperi atât de ușor o mașină nouă pentru ride sharing
Pe scurt, pentru că nu poți, simultan:
- Să aduci bani acasă, cât să satisfaci golul din bugetul familiei, care te-a determinat să îți mai iei un job. After school-ul copilului, înot, fotbal, balet, tabere, tablete, meditații, toate cer sume enorme. Asta, dacă vrei să îi asiguri o copilărie îndestulată și fericită, fără lipsurile și frustrările de care ai avut tu parte.
- Să mai și pui bani deoparte, pentru o altă mașină, care, după noile reglementări, va fi cumpărată în condiții mult mai dezavantajoase decât în prezent.
Scurtă demonstrație:
- În luna februarie, o lună slabă, este adevărat, un șofer care lucrează ca al doilea job a avut venituri de aproximativ 3.700 de lei, de la Bolt și Uber, cumulat. Atenție: venituri, nu profit! De aici se scade carburantul, care reprezintă cam o treime, la o mașină cu un consum bun, contabilitatea pentru PFA ori SRL (scriam mai sus că discutăm de o activitate perfect legală), apoi, uzura mașinii, alte consumabile, jetoane la spălătorie etc. Scădem, apoi, impozitul de 10% din profit. În termeni reali, nu rămâi în mână cu 2.000 de lei.
- Conform noilor reguli aflate pe drum, nu se va mai putea introduce în circulație o mașină mai veche de 5 ani, care, apoi, nu se va mai putea exploata decât alți 5 ani. Acei 10 ani, despre care discutam mai sus. Diferența de preț, între o mașină în stare bună, veche de 5 ani și una de 10 ani, cât încă mai poți să cumperi acum pentru Uber/Bolt, poate să fie și dublă. Vorbim de Logan. Pentru o mașină nouă (Logan pe GPL, cu cel mai modest nivel de echipare), cu un avans de 4.000 – 5.000 de euro, ratele lunare sar de 1.500 de lei. Cu ce mai rămâi, pentru ce mai muncești!? În plus, dacă o cumperi pe PFA sau SRL, pentru Bolt/Uber, condițiile sunt și mai dezavantajoase. Practic, prohibitive, pentru cineva care lucrează 100% legal și part time. Sunt și luni mai bune din an. În august, dacă poți să dormi câte 5 ore, reușești să rămâi în mână și cu 8.000 de lei. Dar media, pe Constanța, este în zona mediocrității și poți doar să cârpești bugetul familiei și să scapi de teroarea de a calcula zilele rămase până la salariul de bază.
Dar taximetriștii cum pot!?
Pentru că taximetria nu este tot una cu Bolt/Uber part time, în condiții perfect legale și oferă câștiguri mult mai mari, adesea la negru.
În primul rând, fiscalizarea, cea invocată de taximetriști că nu există în zona transportului alternativ. Ba există și este extrem de riguroasă. Mai nou, Bolt și Uber transmit ANAF câștigurile tuturor șoferilor. Casa de marcat fiscalizată există și ea (o poză cu casa de marcat puteți vedea mai jos) și, în plus, din iunie, ambele platforme vor închide conturile șoferilor care nu fac dovada că lucrează cu un contract de muncă 100% legal, urcat în REVISAL, ori că activează pe PFA sau SRL.
Unde (încă) nu prea există case de marcat și contracte? La unele flote, după cum au și arătat mai multe controale recente. Însă, repetăm, discutăm de cei care vor să lucreze corect. Și, oricum, din iunie dispare orice posibilitate de a fenta fiscul și ITM.
Încă un element: unele aplicații monitorizează telefonul șoferului partener, cu acordul acestuia chiar și când aplicația este închisă, pentru a depista cursele la negru. Acestea sunt motiv de blocare definitivă a contului.
Ultima piesă a ecuației? Tariful oficial pe kilometru este, în medie, mai mic decât la taximetrie, chiar și cu acel tarif dinamic, atunci când prețurile sar în aer. Dar sar în aer și la taxiuri. Ați încercat să luați un taxi de Crăciun sau în noaptea de Anul Nou?
Concluzia este că la Uber/Bolt nu poți să te înțelegi cu clientul, cum se întâmplă la taximetrie, totul este impozitat (dacă nu vrei să riști niște amenzi colosale, pentru lipsa casei de marcat, de exemplu) și nici nu există posibilitatea folosirii unei ”maimuțe”. Cine ar fi capabil să hack-uiască aplicația, nu ar mai sta să fie șofer noaptea, pe străzi.
Trăgând linie, veniturile din taximetrie sunt, aproximativ, cu cel puțin 30% mai mari și nu luăm în calcul nici cât se declară și impozitează legal.
Acesta este motivul pentru care un șofer de Uber/Bolt part-time, cu totul plătit la zi, nu va putea să țină pasul cu un taximetrist.
Cine va câștiga?
Probabil că nu taximetriștii. Pentru că cine a fugit de la taxi la Bolt sau Uber, a făcut-o pentru niște motive care vor fi în continuare valabile în zona taximetriei.
Așa că, după eliminarea de pe piață a unor boltiști și uberiști, clienții acestora vor fi redistribuiți la șoferii de ride sharing care vor rezista și care vor câștiga, astfel, mai bine.
Cine va pierde? Mii, zeci de mii de șoferi, cu tot cu familiile lor, care aveau în ride sharing o plasă de salvare. Nu există, în prezent, un alt job care să le permită o asemenea flexibilitate de lucru, în condiții de totală independență. Oamenii aceștia nu vor lucra în altă parte, pentru că nu îi angajează nimeni, în astfel de condiții. Adică seara, după job-ul principal, câte ore pot ei și de câte ori pot pe săptămână. Pur și simplu, vor aluneca din nou în sărăcia care i-a făcut, inițial, să își rupă nopțile mașina familiei pe străzi.
Cine va mai pierde? Probabil și politicienii care au crezut că, dând satisfacție, în an electoral, unor grupări exuberante de taximetriști, vor culege un beneficiu electoral. Au ignorat, probabil, celelalte zeci de mii de voci tăcute, ale celor care știu că vor avea de suferit.
Alt mare perdant va fi publicul
Bolt și Uber au fost primite cu entuziasm, în România, în principal datorită atitudinii șoferilor. În acea perioadă de început, romantică, a ride sharingului, era flagrantă diferența dintre mulți taximetriști și șoferii de Uber și Bolt. O explicație simplă, care nu se vrea elitista, ci doar realistă, este aceea că șoferii de ride sharing erau, în marea lor majoritate, la al doilea job. Adică aveau un anumit statut, niște studii și o anumită educație, care se reflectau în calitatea generală a serviciilor. Cum spuneam, tocmai ei vor fi eliminați.
O concluzie și o posibilă soluție
Reglementarea în zona de ride sharing era necesară, dar a fost făcută superficial, fără a ține cont de toate nuanțele și de efectele sociale inevitabile.
Din dorința de a se ajunge la un echilibru, balanța a fost înclinată, brutal, în cealaltă parte.
Iar soluția pentru șoferii de ride sharing corecți, care voiau să își rotunjească veniturile? TAXIMETRIA. Că licențe se mai găsesc. Cu condiția să se adapteze și să renunțe la atâtea scrupule, vărule.
Modificările propuse de Ministerul Transporturilor, la cererea taximetriștilor:
Autorizația pentru transport alternativ se va scumpi la 1.000 lei, de la 300 lei în prezent.
Operatorii de transport alternativ nu vor mai putea încheia contracte de comodat și închiriere pentru autoturisme, pentru a le putea folosi pentru a face transport alternativ. Autoturismele vor trebui fie să se afle în proprietate, fie să fie achiziționate în leasing.
Copia conformă se va elibera pentru prima dată pentru o perioadă de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 5 ani de la data fabricaţiei. Copia conformă se va elibera pentru prima dată pentru o perioadă de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 5 ani de la data fabricaţiei.
În prezent, copia conformă se eliberează pentru o perioadă de 1 an, 2 ani sau 3 ani, fără a depăși perioada de valabilitate a autorizației de transport alternativ, numai pentru autoturismele care au la data expirării valabilității copiei conforme mai puțin de 15 ani vechime de la data fabricației.
Și pentru copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ sa va aplica un tarif de 1.000 lei.
Pentru autovehiculele deţinute în proprietate de către transportatorul autorizat, copia conformă se va elibera doar pentru mașinile care sunt înmatriculate în judeţul respectiv.
Mașinile folosite pentru transport alternativ vor trebui să afișeze, obligatoriu, pe fiecare din portierele din spate, un ecuson autocolant pe care va fi menționat că derulează „transport alternativ”, localitatea de autorizare, numărul copiei conforme, ultima zi de valabilitate a copiei conforme a autorizației de transport alternativ și numărul de înmatriculare al autoturismului.
Și amenzile aplicate operatorilor de servicii de transport alternativ se majorează.