România ratează jalonul din PNRR, iunie 2023, pentru semnarea contractelor la achiziția de material rulant nou, anunță fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma, după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat, marți, licitația pentru 12 rame cu hidrogen.
Horațiu Cosma, fost secretar de stat pentru transport rutier în mandatul Cătălin Drulă, atrage atenția că finanțarea din PNRR pentru rame noi este în pericol din cauza Autorității pentru Reformă Feroviară care ar fi pus prea multe condiții producătorilor interesați și nici nu a lămurit problemele pe care le-au ridicat firmele intersate, cu atât mai mult că este o tehnologie inovatoare.
„BREAKING Licitația pentru 12 trenuri cu hidrogen a fost ANULATĂ. Rezultatul: Sorin Grindeanu ratează încă un jalon PNRR și pune în pericol întreg programul european de 30 de miliarde de euro. Autoritatea pentru Reformă Feroviară ARF din subordinea lui Grindeanu a anulat licitația pentru trenurile cu hidrogen, după ce niciun producător nu a depus vreo ofertă. Cauzele țin 100% de incompetența ARF prin răspunsurile sub orice critică la neclaritățile producătorilor interesați. Pe scurt, dialogul producători-ARF a arătat așa: Producători de trenuri cu hidrogen: “ARF, vă rugăm amânați puțin depunerea. ARF, sunt niște neclarități tehnice. ARF, haideți să facem o întâlnire cu toți ofertanții să ne lămurim”. ARF: “Nu. Nu. Nu.” La termenul de depunere: ZERO oferte. Consecința: licitație anulată. ARF: “Nu știm ce s-a întâmplat, o sa analizăm.” O altă consecință a anulării licitației: Ministerul Transporturilor va rata jalonul PNRR din iunie 2023 prin care toate contractele pentru achiziția de trenuri trebuie parafate și, astfel, va pune în pericol banii europeni din PNRR. Aceste trenuri cu hidrogen ar fi trebuit să circule pe liniile metropolitane București – Chitila, București – Aeroport Otopeni, București – Titu – Pitești – Craiova, Titu – Târgoviște, Pitești – Curtea de Argeș. Cătălin Drulă a lăsat la cheie 4 miliarde de euro prin PNRR pentru modernizarea căii ferate românești și pentru achiziția de trenuri rapide și civilizate. Sorin Grindeanu nu a reușit să cheltuie nici măcar un leu din ei și, la ritmul de anulare a licitațiilor, nici nu își propune să o facă”, afirmă Horațiu Cosma, USR.
Contractul pentru 12 trenuri cu hidrogen este o adevărată cursă contra-cronometru. Termenul-limită din PNRR este 2026, așadar în mai puțin de 4 ani, Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (controlată de PNL) trebuie să facă și recepția trenurilor noi a căror achiziție se reia, cel mai probabil din primăvară.
„Echipa ARF va derula, în prealabil o serie de consultări de piață prin platforma electronică de licitații SICAP, pentru a identifica soluțiile adecvate la aspecte semnalate de companiile interesate în cadrul derulării procedurii încheiate. Procedura presupune achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, dar și serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen, obiectivul de investiții fiind finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Procedura prevede și posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, prin act adițional”, a transmis, marți, ARF.
Este un contract finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cel mai mare ca valoare pentru material rulant, deci cu obligația asumată de finalizare/recepție a achiziție în 2026. Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.