Compania japoneză de îmbrăcăminte Uniqlo crește salariile cu până la 40% și transmite o undă de șoc în economie

uniqlo Sursa foto: pixabay

Compania mamă a firmei japoneze Uniqlo, Fast Retailing, a anunțat miercuri că va majora salariile cu până la 40%, un semn clar că salariile foarte mici din Japonia ar putea începe să cedeze după decenii de deflație și reduceri de costuri, scrie Reuters.

Măsura luată de gigantul îmbrăcămintei casual este posibil să sporească atenția asupra salariilor lucrătorilor înainte de negocierile anuale de primăvară privind forța de muncă, deși pare puțin probabil ca restul marilor firme japoneze să ofere creșteri de aceeași amploare.

Prim-ministrul Fumio Kishida a cerut în mod repetat companiilor să crească salariile, un apel care a devenit tot mai presant pe măsură ce prețurile au crescut vertiginos, ceea ce a dus la creșteri odată de neconceput ale costurilor pentru orice, de la alimente la combustibil.

Starea precară a salariilor a devenit, fără îndoială, cea mai mare problemă a celei de-a treia economii a lumii. În dolari, salariul mediu anual în Japonia a fost de 39.711 dolari în 2021, mult sub media OCDE de 51.607 dolari și puțin schimbat față de începutul anilor 1990.

“Lăsând la o parte Fast Retailing, au existat o serie de companii care, până anul trecut, și-au sporit semnificativ rata de creștere a salariilor. Acesta este un factor pozitiv pentru economia japoneză”, a declarat Taro Saito, cercetător executiv la NLI Research Institute.

Cu toate acestea, el a avertizat că Fast Retailing este o companie care are mijloacele necesare pentru a-și permite creșteri puternice, ceea ce nu este valabil pentru multe alte companii japoneze.

Este prima dată în ultimii 20 de ani când compania, care operează peste 3.500 de magazine de îmbrăcăminte în întreaga lume, va revizui remunerația în întregul său grup, a declarat purtătotoarea de cuvânt a firmei.

Schimbarea a fost menită să facă stilul de lucru și remunerarea companiei mai competitive la nivel global, a spus ea, adăugând că există o “nevoie urgentă” de a crește salariile în Japonia, unde acestea au rămas scăzute în comparație cu operațiunile din străinătate.

Din martie, noii angajați debutanți vor fi plătiți cu 300.000 de yeni (2.300 de dolari) pe lună, față de 255.000 de yeni în prezent, ceea ce reprezintă o creștere anuală de aproximativ 18%, a precizat compania. Noii manageri de magazine vor avea o creștere de aproximativ 36%, până la 390.000 de yeni pe lună, a precizat compania.

CREȘTERI DE PREȚURI

Anunțul privind salariile vine la un an după ce compania a declarat că va trebui să majoreze prețurile pentru unele produse din cauza costurilor mai mari pentru materiale și transport. În acest an, a majorat prețurile articolelor din fleece și ale jachetelor din puf din liniile sale de produse de toamnă-iarnă, în ceea ce a fost considerat un fel de punct de cotitură pentru consumatori.

Capacitatea Uniqlo de a satisface cererea consumatorilor japonezi, atât pentru o calitate relativ ridicată, cât și pentru prețuri mici, a făcut ca Uniqlo să fie cunoscut pentru performanța costurilor, transformându-l într-un retailer global și făcându-l pe fondatorul Tadashi Yanai cel mai bogat om din Japonia.

Dar, la fel ca și alte companii japoneze, se confruntă și cu un bazin de forță de muncă din ce în ce mai mic la nivel național.

Între timp, producătorul de băuturi Suntory Holdings a declarat că are în vedere creșterea salariilor cu peste 6%, în timp ce Honda Motor a declarat că vrea să abordeze majorările salariale “agresiv”.

Întrebarea este dacă majorările globale vor fi suficiente pentru a compensa creșterile recente ale alimentelor și ale altor articole de consum.

“Salutăm anunțurile companiilor care au anunțat politici agresive de creștere a salariilor”, a declarat Hirokazu Matsuno, purtătorul de cuvânt principal al guvernului, într-o conferință de presă.

“Credem că cel mai bun mod de a aborda creșterea actuală a prețurilor este de a realiza creșteri continue ale salariilor.”

Fast Retailing urmează să publice joi rezultatele pentru primul trimestru. A raportat un profit record pentru anul până în august, deoarece creșterea din America de Nord și Europa a compensat o scădere pe cea mai mare piață străină, China, care a fost încetinită de măsurile de limitare a pandemiei.

 

Sursa foto: pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *