Constructorul român Erbașu a câștigat contractul pentru modernizarea Drumului Județean Câmpina – Săcele pe Valea Doftanei cu o ofertă de 312 milioane lei, reprezentând 75% din valoarea pe care o estima Ministerul Dezvoltării, 411 milioane lei fără TVA, arată datele oficiale pe care le-a consultat Economedia.
Contractul pentru modernizarea celor 25 de kilometri de Drum Județean și Drum forestier din județele Prahova și Brașov a fost semnat pe 1 martie 2023 în prezența premierului Nicolae Ciucă, a miniștilor Transporturilor, Internelor și Dezvoltării, dar anunțul oficial de atribuire în SEAP a fost publicat de-abia pe 8 martie, la o săptămână de la semnarea acestuia, situație cel puțin neobișnuită. Mai mult de atât, atrage atenția oferta constructorului, mult sub valoarea estimată a contractului, reprezentând 75,9% din estimarea Companiei Naționale de Investiții, 411 milioane lei.
Erbașu (companie cu capital integral privat românesc) este unul dintre cei mai mari antreprenori de pe piața construcțiilor din România, derulează contracte și participă la licitații CNAIR duble ca valoare (ultima fiind pe Autostrada Transilvania – Lotul Chiribiș – Biharia), dar diferența de un sfert din valoarea estimată pentru proiectul de pe Valea Doftanei este, totuși, surprinzător de mare.
În plus, Ordonanța de Urgență prin care a fost modificată Legea Achizițiilor Publice prevede că ofertele financiare nu pot fi mai mici de 80% din valoarea estimată a beneficiarului.
„Nicio ofertă depusă nu poate avea o valoare mai mică de 80% din cea pe care a estimat-o beneficiarul: o ofertă prezintă un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 80% din valoarea estimată a contractului respectiv”, arată Ordonanța (detalii aici).
Modernizarea DJ Câmpina – Săcele, un contract mai greu decât pare
Ministerul Dezvoltării a lansat licitația pentru modernizarea Drumului Județean în iulie 2022, iar în septembrie a primit 9 oferte. După mai multe amânări, Compania Națională de Investiții (din subordinea Ministerului Dezvoltării) a desemnat câștigător constructorul român Erbașu, iar concurenții nu au depus contestații, situație rar întâlnită. Durata mare de execuție se explică prin perioada mai scurtă în care se poate lucra în zona de munte, la o altitudine de sute de metri. Totodată, diferența de aproximativ 200 de milioane de lei între costul total aprobat prin indicatori și costul lucrărilor pentru execuție trebuie să acopere și valoarea exproprierilor.
Proiectarea are o durată de 6 luni, pentru execuție sunt prevăzute 42 de luni, iar garanția este de 5 ani. La propunerea Ministerului Dezvoltării, Guvernul a aprobat, în februarie 2022, indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea și modernizarea DJ 102I, Valea Doftanei (județul Prahova) – Brădet (județul Brașov). Reabilitarea și modernizarea drumului județean 102I se va realiza între km 37+620 și km 63+256,08, pe o lungime totală de 25,6 km, iar traseul se împarte în 2 tronsoane, astfel:
– tronsonul 1, aflat pe raza județului Prahova, între km 37+620 și km 50+820,38 (limita jud. Brașov), în lungime de 13,2 km;
– tronsonul 2, aflat pe raza județului Brașov, între km 50+820,38 și km 63+256,08, în lungime de 12,4 km.
Șoseaua va fi lărgită la 8 metri parte carosabilă, cu câte 3 metri lățimea pentru fiecare bandă de circulație, 1,5 metri acostamente și 0,5 metri benzi de încadrare, a transmis la semnarea contractului, reprezentantul Erbașu.
Șoseaua va deveni o rută alternativă pentru DN 1 Valea Prahovei și DN 1 A Ploiești – Cheia – Săcele (varianta pentru camioane). Practic, Drumul Județean, odată modernizat, va fi util șoferilor care merg spre și dinspre Brașov, fără a mai tranzita stațiunile prahovene unde se formează cele mai mari cozi. Modernizarea Drumului Județean pe Valea Doftanei era descrisă încă din 2015 la Ministerul Transporturilor drept un proiect „critic” după trei încercări ratate de a construi Autostrada Comarnic – Brașov.