Guvernul de la Londra a confirmat că 5.000 de șoferi străini nerezidenți de camioane cu combustibil și camioane cu alimente vor fi eligibili să lucreze în Marea Britanie timp de trei luni, până în ajunul Crăciunului. De asemenea, schema este extinsă la 5.500 de lucrători în industria cărnii de păsăre.
Camera de Comerț Britanică a declarat însă că măsurile sunt echivalentul “încercării de a stinge un foc cu un degetar de apă”, în timp ce Asociația Transportatorilor Rutieri (RHA) a spus acordarea de vize doar până la Crăciun “nu va fi suficientă pentru ca oferta să fie destul de atractivă pentru companii sau pentru șoferi”.
Deficitul de șoferi de camioane grele ]n Marea Britanie, estimat la circa 100.000, a cauzat probleme pentru o serie de industrii în ultimele luni, de la supermarketuri la lanțuri de fast-food, iar în ultimele zile, livrările de combustibil au fost afectate, ducând la cozi lungi la benzinării sau chiar la închideri de benzinării, în pofida insistențelor guvernului că Marea Britanie are suficient combustibil.
Pe lângă emiterea de vize de lucru pentru lucrători străini nerezidenți, alte măsuri includ utilizarea examinatorilor Ministerului Apărării pentru a spori capacitatea de testare a candidaților la conducerea vehiculelor grele și trimiterea a aproape un milion de scrisori șoferilor care dețin un permis de conducere TIR, încurajându-i să revină în sector.
Oficialii au declarat că folosirea examinatorilor Ministerului Apărării va contribui la realizarea “mii de teste suplimentare” pentru solicitanți în următoarele 12 săptămâni.
Recrutarea pentru șoferi suplimentari pe termen scurt și pentru lucrătorii din industria cărnii de pasăre va începe în octombrie.
Ministerul a anunțat că pe lângă șoferii străini, vor fi recrutații 4.000 de șoferi rezidenți UK care vor fi instruiți, 3.000 prin cursuri finanțate de guvern cu 10 milioane de lire sterline și alți 1.000 prin cursuri locale, ambele gratuite.
Potrivit unei anchete cu răspunsuri multiple efectuate de BBC în rândul firmelor de transport rutier principalele motive ale deficitului de șoferi de TIR sunt Brexit și pensionarea șoferilor, fiecare cu aproape 60%, plata șoferilor 45%, în timp ce pandemia de Coronavirus figurează cu aproape 40%.
Directorul executiv al RHA, Rod McKenzie, a declarat la Sky News că pandemia a făcut ca mulți șoferi străini de vehicule de mare tonaj să revină în țările lor de origine și “marea majoritate” nu s-au mai întors.
“Incertitudinea Brexit-ului și drepturile viitoare de a trăi și de a lucra în Marea Britanie i-au obligat pe mulți șoferi să părăsească țara”, a declarat RHA.
BBC, Sky News
Citiți și: Cum poți ajunge șofer de TIR în UK? Experiența unui șofer român împărtășită la G4Media