Imaginați-vă că îi cereți lui Siri de la Apple să vă arate o fotografie veche făcută la a doua aniversare a unui copil sau să vă rezume e-mailuri lungi și ciorne de scris. Apoi, gândiți-vă că Siri ar putea să vă învețe programul, preferințele și chiar personalitatea, astfel încât să poată comunica mai bine cu dvs. pe parcursul zilei.
Inteligența artificială generativă, adică inteligența artificială care poate oferi răspunsuri atente și amănunțite la întrebări și solicitări, ar putea aduce un suflu nou în gama iPhone a Apple, într-un moment în care concurenții amenință să lase compania în urmă în cursa pentru a da formă la ceea ce ar putea fi o tehnologie care va schimba lumea, relatează CNN.
Este de așteptat ca Apple să încheie un parteneriat cu OpenAI, producătorul ChatGPT, înaintea conferinței sale anuale Worldwide Developers Conference din iunie, unde va prezenta probabil primul lot de instrumente de inteligență artificială care vor fi incluse în software-ul iOS.
Deși inteligența artificială a alimentat de ani de zile unele dintre experiențele de pe iPhone, cum ar fi Live Text și autocorecția îmbunătățită, AI generativă ar putea debloca noi niveluri de interacțiune și personalizare. Toate acestea într-o perioadă în care compania se află sub presiune pentru a recupera decalajul față de rivali precum Google și Samsung, care folosesc deja această tehnologie în smartphone-urile sale.
„Vedem AI generativă ca pe o oportunitate cheie în toate produsele noastre și credem că avem avantaje care ne diferențiază în acest domeniu”, a declarat Tim Cook, directorul general al Apple, în cadrul celei mai recente teleconferințe privind câștigurile companiei, la începutul lunii mai, menționând că vor fi anunțate noutăți în „săptămânile următoare”.
Apple nu este întotdeauna prima care adoptă tehnologiile emergente – de obicei, compania cercetează, dezvoltă și urmărește să le perfecționeze ani de zile înainte de a le include în noile produse – dar viteza cu care lumea adoptă inteligența artificială generativă accelerează probabil nevoia companiei de a avea un smartphone cu cea mai avansată tehnologie.
Debutul unui iPhone cu AI ar putea, de asemenea, să îi determine pe consumatori să facă upgrade într-un moment în care aceștia păstrează mai mult timp modelele mai vechi. Apple a raportat pentru primul trimestru venituri de 90,8 miliarde de dolari, în scădere cu 4% de la an la an, în condițiile în care gigantul tehnologic continuă să se lupte cu provocările legate de creștere, în special în China, pe fondul unui mediu economic incert.
Acum, toate privirile se îndreaptă spre Apple pentru a vedea cum abordează IA generativă. Iată cum ar putea funcționa aceasta pe iPhone:
Un asistent mult mai inteligent
Deși nu este clar cum ar arăta exact un iPhone în lumea AI generativă, experții cred în mare parte că cel mai mare punct de intrare este prin Siri, asistentul virtual al companiei cu un istoric de succes sau de eșec.
Integrarea cu cel mai recent model ChatGPT-4o de la OpenAI ar putea catapulta Siri cu ani în față, transformând practic funcția într-un chatbot pentru iPhone. Acest lucru i-ar permite lui Siri să îndeplinească sarcini specifice, cum ar fi reamintirea unei fotografii făcute cu ani în urmă pe dispozitiv sau să răspundă la întrebări detaliate despre vreme, știri sau trivia. În timp, acesta ar putea învăța preferințele și chiar personalitatea utilizatorului și ar putea răspunde în consecință.
Având în vedere modul în care concurenții au introdus deja instrumente generative, iPhone va ajuta probabil utilizatorii și în alte sarcini, cum ar fi oferirea de rezumate și redactarea de e-mailuri sau inițierea unui proces de returnare a unei achiziții online.
Funcția Samsung „circle to search”, care permite utilizatorilor să caute rapid informații pe ecranul unui dispozitiv cu ajutorul unui gest cu degetul, a primit multă atenție și este prezentată în campaniile de marketing. Funcțiile multimodale – care se referă la un sistem de inteligență artificială care poate interpreta și genera diferite tipuri de date, cum ar fi text și imagini în același timp – precum analiza înregistrărilor video și detectarea spam-ului în timpul apelurilor ar putea, de asemenea, să facă parte din aceste instrumente, potrivit lui Paul Schell, analist industrial la firma de informații tehnologice ABI Research.
„Ceva similar ar fi probabil inclus într-o ofertă Apple, având în vedere simplitatea relativă și atractivitatea sa care depășește simpla căutare de imagini”, a declarat Schell. „Dar interacțiunile verbale cu un robot precum Siri vor fi mult mai naturale și mai fluente, iar capacitățile sale vor depăși cu mult domeniile anterioare, restrânse, precum știrile și actualizările meteo”.
De asemenea, un iPhone cu inteligență artificială ar putea să se adapteze automat și fără probleme la utilizatori, pe baza vocii, a sunetului și a limbajului natural, împreună cu imagini și indicii contextuale.
„Inteligența artificială generativă va permite ca următoarele generații de iPhone-uri să devină un al șaselea simț, dându-ne posibilitatea de a scana și interacționa cu lumea din jurul nostru”, a declarat Thomas Husson, analist la firma de cercetare de piață Forrester.
De asemenea, inteligența artificială generativă va schimba probabil întregul ecosistem Apple prin încorporarea acesteia în propriile aplicații, cum ar fi Apple Maps, iMovie și iPhoto, și va lansa instrumente pentru dezvoltatori pentru ca mărcile să dezvolte noi experiențe prin propriile aplicații.
Accelerarea AI
În spatele scenei, se pare că Apple lucrează de ceva vreme la capacitățile sale de inteligență artificială generativă pe dispozitiv și achiziționează companii, cum ar fi startup-ul canadian DarwinAI. De asemenea, are o divizie de cercetare în domeniul învățării automate dedicată avansării inteligenței artificiale.
Dar, după ce lansarea ChatGPT a declanșat o cursă a înarmării AI la sfârșitul anului 2022, urmată de companii precum Google, Microsoft și Meta care au investit masiv resurse în dezvoltarea de instrumente conexe, Apple a rămas relativ tăcută în ceea ce privește viziunile sale pentru un viitor alimentat de AI.
Nabila Popal, director senior de cercetare la firma de cercetare de piață IDC, a declarat că presiunea de a face parte din conversație a mutat probabil mai repede calendarul companiei. La începutul acestei luni, Bloomberg a relatat că Apple se apropia de un acord cu OpenAI pentru a utiliza tehnologia ChatGPT pe iPhone, după ce a purtat discuții similare cu Google.
„În mod normal, Apple nu se grăbește și nu lasă cursa cu Android să o grăbească [să îi influențeze mișcările], fie că este vorba despre pliabile sau 5G sau chiar despre realitatea augmentată și virtuală”, a declarat Popal. „Iar Apple vine apoi și o face mai bine decât oricine altcineva”.
„Totuși, de data aceasta, cu AI, este diferit”, a spus ea. „Este aproape ca și cum Apple este forțată să își arate cărțile mai devreme”.
Ea a spus că, atunci când își aleg un dispozitiv premium, consumatorii consideră capacitățile de inteligență artificială mai importante decât orice altă caracteristică, în special în China, unde Apple își pierde cota de piață.
„Nu este doar din cauza revenirii Huawei, ci și din cauza «lipsei de AI» din dispozitivele lor”, a spus ea. „Consumatorii chinezi vor mai mult de la telefoanele lor premium”.
În timpul celui mai recent eveniment iPad, Apple a reamintit spectatorilor că folosește de ani de zile inteligența artificială în produsele sale, inclusiv un motor de procesare neuronală pentru a susține cipul său A11 bionic. Dar acum trebuie să arate că merge până la capăt cu inteligența artificială pentru a rămâne relevantă într-o industrie care evoluează rapid.
„Nu se mai pune problema dacă Apple va anunța sau nu ceva în legătură cu inteligența artificială generativă, ci Apple trebuie să o facă dacă vrea să obțină creștere pe această piață extrem de competitivă și inovatoare a smartphone-urilor, în special în China. … AI este un tren pe care Apple nu își poate permite să îl rateze”.