Guvernul francez va introduce în 2024 unei taxe pe cifra de afaceri a marilor platforme de ascultare muzică online. Conform primelor estimări, taxa va aduce guvernului aproximativ 15 milioane de euro, scrie TF1.
Contribuția fiscală din partea platformelor de streaming pe bază de abonament și a platformelor gratuite de partajare de conținuturi va fi “la o rată de 1,2% din cifra lor de afaceri în Franța”, a precizat Ministerul Culturii într-un comunicat de presă. Aceasta “ar trebui să genereze 15 milioane de euro” anul viitor, adaugă acesta. În plus, doar structurile foarte mari vor fi afectate de această nouă taxă. “Platformele cu o cifră de afaceri mai mică de 20 de milioane de euro nu vor fi supuse acestei taxe”, precizează executivul.
Lansarea acestei taxe în 2024 a fost oficializată miercuri de către guvern, în urma unui vot pozitiv în Senat în noiembrie, în timpul examinării proiectului de buget 2024. Măsura este destinată să finanțeze Centre national de la musique (CNM), un organism înființat în 2020 pentru a sprijini industria muzicală franceză în același mod ca și CNC pentru cinematografie, dar care până acum a fost finanțat în principal de companiile de spectacole live.
Anunțul a fost salutat joi, într-o declarație comună, de Union des producteurs phonographiques français indépendants (UPFI), Syndicat des musiques actuelles (SMA) și Syndicat national du spectacle musical et de variété PRODISS. Dimpotrivă, unii s-au pronunțat în favoarea unei contribuții voluntare, prezentând chiar un proiect de acord care implică, printre alții, Apple, Deezer, Meta, Spotify, YouTube și TikTok, pentru a strânge “peste 14 milioane de euro” până în 2025.
“În pofida eforturilor unor platforme, trebuie spus că negocierile nu au dus, din păcate, la contribuții voluntare suficiente sau la un consens cu toate platformele”, a dezmințit vineri Ministerul Culturii.
Dezbătută de mai bine de un an, această taxă de streaming divizează industria muzicală franceză. Ea a primit deja un vot pozitiv în Senat în noiembrie, în timpul examinării proiectului de buget 2024. Șase organizații ale industriei au salutat votul Senatului de la sfârșitul lunii noiembrie, în timp ce platforme precum Deezer și numărul unu Spotify luptă împotriva acestei măsuri, pe care o consideră o “nouă taxă de producție”.
Opozanții taxei au pledat în favoarea unei contribuții voluntare, afirmând din nou miercuri, într-un comunicat de presă comun, că au ajuns la un acord, la care au participat, printre alții, Apple, Deezer, Meta, Spotify, YouTube și TikTok, pentru a strânge “peste 14 milioane de euro” până în 2025.