Lucrările pentru lotul cu tuneluri al Autostrăzii A 1 Lugoj-Deva vor începe în martie, iar constructorul român UMB va respecta calendarul de finalizare PNRR, a anunțat marți 30 ianuarie 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Datele oficiale arată că, termenul de execuție este de 34 de luni, prin urmare dacă se emite Autorizația de Construire și se dă ordinul pentru începerea lucrărilor în martie 2024 termenul de finalizare ar fi decembrie 2026.
Invitat la Digi24, Sorin Grindeanu a precizat că termenul pentru începerea lucrărilor pe cei 10 kilometri de autostradă dintre Holdea (jud. Hunedoara) și Margina (jud. Timiș) a fost stabilit după discuții cu Dorinel Umbrărescu, dar nu a explicat dacă întârzierea a fost cauzată de procedurile birocratice pentru defrișare sau Asocierea UMB -EuroAsfalt (Bosnia-Herțegovina) nu a predat proiectul tehnic complet în octombrie 2023 conform termenelor din contract.
,,am depășit diverse faze care țin de Mediu, de Romsilva, lucrurile dinainte de faza de execuție. Din discuțiile pe care le-am avut cu constructorul (nr. UMB) în martie se intră efectiv la execuție. Fiind contract prin PNRR, 2026 este termen maxim pentru că este finanțat prin PNRR” -Sorin Grindeanu.
Ministerul Mediului a dat avizul pentru defrișarea a 18 hectare de pădure pe traseul lotului 2 al Autostrăzii A 1 Lugoj-Deva la sfârșitul lunii decembrie 2023. Până acum, constructorul a făcut doar lucrări pregătitoare și, parțial defrișări după cum Economedia a explicat aici.
,,Veste bună de final de an de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor! A fost emis ordinul de ministru necesar pentru scoaterea definitivă din fondul forestier național a unei suprafețe necesare pentru construirea tunelurilor de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, secțiunea E. Suprafața forestieră este de 18,48 hectare, terenul aflându-se în proprietatea publică a statului și administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolului Silvic Făget. Odată cu emiterea acestui ordin, nu mai există niciun fel de opreliști pentru eliberarea integrală a amplasamentului. După ce se va emite Autorizația de Construire, antreprenorul poate să intre pe șantier și să înceapă lucrările.” -a transmis CNAIR pe pagina de Facebook.
Ce se întâmplă, de fapt, cu contractul UMB-EuroAsfalt
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Margina (Timiș) -Holdea (Hunedoara) a fost semnat în octombrie 2022 cu Asocierea UMB (România) -EuroAsfalt (Bosnia Herțegovina)/ în asociere pentru experința pe tuneluri, UMB neavând tunel în portofoliu. Ordinul pentru începerea proiectării s-a dat pe 5 decembrie 2022, iar în noiembrie 2023 UMB avea termen pentru predarea proiectului tehnic pe baza căruia să se dea Autorizația de Construire. Termenul de execuție este de 34 luni.
Cronologia promisiunilor pentru șantierul UMB
Sorin Grindeanu, ianuarie 2023 : ,,Constructorul UMB va începe lucrările la secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva în mai sau iunie, în avans față de termenul estimat” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, iulie 2023 : ,,Constructorul român UMB va începe lucrările pentru finalizarea lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva (lotul cu tuneluri din PNRR) peste aproximativ două săptămâni” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, august 2023 : antreprenorul ,,a făcut un pic de organizare de șantier” (detalii aici).
CNAIR, septembrie 2023 : ,,UMB începe lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva de-abia în noiembrie după ce predă Proiectul Tehnic (PT) și după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu semnează Ordinul pentru scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri, precizează CNAIR într-un răspuns pentru publicația Opinia Timișoarei.
Sorin Grindeanu, octombrie 2023 : ,,UMB va preda proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina luna viitoare (n.r noiembrie) când ar urma să fie emise avizele necesare începerii lucrărilor/Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție.” (detalii aici).
În județul Timiș, UMB lucrează și pe șantierul Centurii Timișoara Sud.
Termenele estimate de PORR pentru Tunelul Momaia de pe A 1 Sibiu-Pitești : 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.