Hidroelectrica, compania de stat care nu le-a mai trimis multor clienți facturi de aproape jumătate de an, spune că în circa o săptămână la va emite pe cele aferente lunilor iulie și august 2022, atât pentru clienții casnici, cât și pentru firme, a confirmat furnizorul de electricitate pentru Economedia.
Hidroelectrica precizează, la solicitarea Economedia, că a reluat încă din luna decembrie 2022 procesul de facturare si continuă să emită aceste documente pentru clienții casnici si non-casnici.
Mulți dintre clienții săi așteaptă facturile pentru consumul din partea a doua a anului trecut încă de la începutul lunii februarie, așa cum a spus directorul Hidroelectrica la începutul lui ianuarie.
Clienții pot cere și plata în rate dacă facturile sunt prea mari. Cererea trebuie trimisă la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau poate fi depusă în format fizic la sediile sucursalelor Hidroelectrica precum și la sediul central.
Plata va fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Modelele de cereri le regăsiți mai jos:
Potrivit unor surse, niciun client casnic nu a cerut până acum eșaloanarea facturilor, iar din partea clienților non-casnici au fost primite 3-4 cereri pentru plata în rate a facturilor.
De ce au apărut întârzierile
Compania spune că utilizează un sistem informatic automatizat destinat generării acestor documente. Potrivit Hidroelectrica, întârzierile au fost generate de implementarea de către Hidroelectrica a unui nou soft de gestiune a clienților. Aceste modificări au început, însă, în toamna anului trecut, perioadă în care au avut loc și mai multe modificări legislative care au avut impact asupra modalității de calcul a energiei livrate clienților.
Astfel, fiecare schimbare din legislație a avut impact asupra facturilor emise de companiile de energie, vârful modificărilor fiind atins în luna decembrie când a fost introdusă, pentru două săptămâni, declarația pe proprie răspundere pentru locul principal de consum, unde să fie aplicat tariful plafonat.
Decizie de eliminare a declarației pe proprie răspundere a fost luată la doar câteva zile de la intrarea în vigoare a legii care stabilea necesitatea ei.
Întârzierile de la Hidroelectrica, verificate de ANRE
În urmă cu o săptămână, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a început controale la compania de stat Hidroelectrica, după ce aceasta a întârziat câteva luni emiterea de facturi, au confirmat reprezentanți ai ANRE pentru Economedia.
Hidroelectrica a intrat recent pe piaţa de furnizare de energie electrică, oferind cele mai mici prețuri de pe piață. Din acest motiv, numărul de clienți atrași a fost impresionant. Practic, într-o perioadă relativ scurtă, compania a ajuns de la circa 800 de locuri de consum pe segmentul casnic în anul 2019, la peste 500.000 la acest moment. De asemenea, are și 27.000 de clienți non-casnici.
Potrivit unor surse, Hidroelectrica lucrează și la o aplicație mobilă, astfel încât clienții să își trimită indexul și să plătească facturile, însă procesul este unul de durată și nu poate fi avansat un termen pentru lansarea ei.
Și alți furnizori întârzie emiterea facturilor
Nu doar Hidroelectrica a avut probleme cu emiterea facturilor din cauza schimbărilor legislative. În această lună, alți doi furnziori și-au anunțat clienții că de vină sunt modificările de legi din decembrie. Enel le-a transmis clienților săi că facturile vor veni cu întârziere în această lună pentru că necesită actualizarea sistemelor informatice. Apoi, câteva zile mai târziu a venit din partea Electrica Furnizare.
Și anul trecut au fost probleme cu emiterea facturilor, Electrica Furnizare susţinând atunci că, în urma schimbărilor legislative din domeniu, a blocat în mod repetat procesul de facturare, ceea ce a dus la întârzieri în emiterea facturilor.