Încrederea în economia zonei euro s-a îmbunătăţit în ianuarie, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimele şapte luni, pe fondul sporirii optimismului în toate sectoarele, exceptând construcţiile, în timp ce aşteptările inflaţioniste în rândul consumatorilor şi al companiilor au scăzut, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Potrivit datelor publicate de Comisia Europeană, indicele sentimentului economic (ESI) a crescut la 99,9 puncte în ianuarie, de la 97,1 puncte luna precedentă. Este cel mai ridicat nivel al indicelui din iunie 2022.
Sporirea optimismului scoate în evidenţă aşteptările că previzionata scădere a activităţii economice în cele 20 de ţări din zona euro, dacă va avea loc, va fi de mică amploare, în pofida preţului ridicat al energiei şi al efectelor războiului din Ucraina.
Paolo Grignani, economist la Oxford Economics, a apreciat că îmbunătăţirea încrederii confirmă că perioada cea mai dificilă pentru zona euro a fost depăşită.
Dar sporirea încrederii şi, prin urmare, perspectivele economice mai bune ar putea probabil determina BCE să menţină majorarea dobânzilor pentru a contracara inflaţia, care a fost peste 9% în decembrie, faţă de ţinta BCE de 2%.
“Îmbunătăţirea graduală a încrederii probabil va reasigura BCE de necesitatea continuării majorării dobânzilor în următoarele luni”, a declarat Grignani.
În ianuarie, indicele privind aşteptările inflaţioniste în rândul consumatorilor a scăzut la 17,7 puncte, de la 23,2 puncte în decembrie, sub media pe termen lung de 20 de puncte, o tendinţă care va mulţumi BCE, apreciază analiştii.
De asemenea, indicele privind aşteptările din industrie referitor la preţurile de vânzare a scăzut la 31,9 puncte, de la 37,8 puncte luna precedentă, un semn al atenuării presiunilor inflaţioniste.
În industrie, încrederea s-a îmbunătăţit de la minus 0,6 puncte în decembrie, la 1,3 puncte în ianuarie, în timp ce încrederea în sectorul serviciilor, responsabil pentru două treimi din PIB-ul zonei euro, a urcat peste aşteptări, la 10,7 puncte, de la 7,7 puncte.
În plus, a sporit încrederea în rândul consumatorilor, de la minus 22,1 puncte în decembrie la minus 20,9 puncte în ianuarie.