În contextul în care instrumentele de inteligență artificială, cum ar fi ChatGPT, sunt folosite de copii pentru a-i ajuta la teme și la învăța, există apeluri pentru ca acestea să devină o parte centrală a programei școlare, scrie Sky News.
Societatea Britanică de Informatică nu îi mai așteaptă doar pe elevii care vor să studieze informatică în adolescență, ci propune ca toți tinerii să aibă opțiunea să învețe să lucreze cu instrumente precum ChatGPT.
Organismul profesional de informatică dorește introducerea unei calificări GCSE în domeniul literaturii digitale, cu un accent deosebit pe inteligența artificială și pe aplicațiile sale practice.
- *Un GCSE (Certificat General de Educație Secundară) este o calificare căutată pe piața muncii pe care adolescenții din Marea Britanie (cu excepția Scoției) o pot obține la sfârșitul clasei a XI-a, după urmarea unor cursuri suplimentare la alegere.
O înțelegere a inteligenței artificiale ar trebui să devină, de asemenea, o parte esențială a formării profesorilor și a calificărilor directorilor de școli, a adăugat organizația.
Julia Adamson, director de educație al institutului, a declarat: “Tinerii au nevoie de competențe digitale moderne, cum ar fi înțelegerea modului în care chatboț-ii cu inteligență artificială îi pot ajuta în viață și în carieră”.
Asemenea competențe, adaugă Adamson, “nu sunt acoperite în actualul GCSE, care este foarte teoretic. Opțiunile de alfabetizare digitală disponibile trebuie să se schimbe imediat, astfel încât adolescenții din Marea Britanie să nu rămână în urmă”.
Deși încă destul de controversată, folosirea inteligenței artificiale în educație a început să crească în popularitate în ultimii ani. China, spre exemplu, a început în urmă cu câțiva ani un program experimental de meditații pentru elevi realizate prin intermediul AI, scrie MIT Technology Review.
Pe deasupra, guvernul chinez a impus introducerea de cursuri despre inteligența artificială la liceu, iar din 2018, 345 de universități din țară au introdus programe de studiu pe tema AI-ului, care a devenit cea mai populară specializare nouă din țară, potrivit unui raport realizat în 2021 de Centrul pentru Securitate și Tehnologii Emergente din Statele Unite.
Potențialul Inteligenței Artificiale a fost recunoscut și de către UNESCO, care a publicat în 2021 un ghid dedicat decidenților politici pentru implementarea AI-ului în scopuri educative.
Unele guverne ale lumii au început deja să introducă măsuri de controlare a Inteligenței Artificiale în școli, fără a interzice în totalitate asemenea unelte, totuși.
Guvernul japonez a anunțat acum câteva luni că plănuiește să implementeze o serie de reguli care să permită folosirea limitată a uneltelor precum ChatGPT în școli, dacă sunt folosite cu scopuri precum formularea de idei și încurajarea discuțiilor în sala de clasă.
Aceste măsuri vin, însă, cu specificația că elevii nu trebuie să folosească nelimitat AI-ul, precum și faptul că ei trebuie să învețe întâi modul de funcționare și limitele acestei tehnologii.
Dincolo de predarea subiectului și folosirea noilor tehnologii de către elevi, există anumite propuneri pentru folosirea AI-ului chiar în procesul de predare și evaluare a performanțelor elevilor.
Think thank-ul Center of American Progress, din Washington D.C., a publicat în 2021 o serie de articole în care prezenta, printre altele, potențialele beneficii ale folosirii inteligenței artificiale pentru a crea teste și a analiza răspunsurile elevilor la acestea – un proces care, susține centrul, ar putea ușura munca profesorilor și ar asigura imparțialitatea evaluărilor.
Propunerea Societății Britanice de Informatică este, așadar, un răspuns la un trend internațional care a început să capete tot mai mult avânt în ultimii ani.