CFR Călători, compania feroviară a statului, a transportat anul trecut cu 5% mai mulți călători față de 2022, iar 85% din trenuri au ajuns la destinație fără întârziere în 2023, potrivit unui comunicat de presă. CFR Călători menționează că în 2023 au fost în circulație 1.100 trenuri/zi, iar după o întrerupere de 8 ani au fost reintroduse serviciile de tren InterCity. Potrivit unui act normativ din 2021, Ministerul Transporturilor s-a angajat prin PNRR să crească transportul feroviar de călători și marfă cu 25% până în 2026, după cum Economedia a explicat aici.
„În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creștere cu 4,7% față de anul 2022. Numărul călătorilor transportaţi în anul 2023 a crescut cu aprox. 5% faţă de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători km), în anul 2023 a fost cu 5,8 % mai mare decât în anul 2022.Conform Contractului de Servicii Publice, CFR Călători, a asigurat zilnic în anul 2023, în medie, circulaţia a aproximativ 1110 trenuri. Precizăm că în anul 2023, întregul parc tehnic disponibil de material rulant al CFR Călători a fost în circulaţie, sezonul estival fiind unul din vârfurile de trafic. După o pauză de 8 ani, o dată cu intrarea în vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusă categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice au permis acest serviciu. Astfel, au fost proiectate pentru circulația în anul 2023 un număr de 12 trenuri, pe următoarele rute: București Nord – Cluj Napoca și retur; București Nord – Constanța și retur; Braşov – Constanța și retur; București Nord – Suceava și retur; Pașcani – Iași și retur; București Nord – Arad și retur; Teiuș – Arad și retur”, a transmis compania.
În decembrie 2023, Alstom a livrat primul tren nou din comanda de 37 de unități (de lung parcurs), dar rama electrică încă este în teste și a avut o defecțiune la Făurei, iar PESA (Polonia) va livra încă 20 de trenuri InterRegio. De asemenea, prin PNRR s-au semnat contracte pentru modenrizarea a 55 de locomotive și 139 de vagoane (detalii aici), iar pe 30 ianuarie 2024 se va semna contractul pentru încă 62 de rame electrice.
85% dintre cele 1100 de trenuri CFR Călători ajung la destinație fără întârzieri, iar pentru restul garniturilor, cele mai multe întîrzieri sunt cauzate de vreme, rețea (CFR Infrastructur) lucrări, etc.
„Materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători, au fost achiziţionate în perioada 1998 – 2011), şi este insuficient pentru cererea actuală de piaţă, fiind necesare în plus aproximativ 800 de unităţi și 250 de rame electrice. Peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulaţie (în medie 1100 trenuri/zi) ajung la destinaţie fără întârzieri.
În ceea ce privește cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt:
1. Cauze care NU țin de CFR Călători
– cazuri de forţă majoră: vreme nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în şină, ceaţă densă, şine rupte şi macaze defecte, calamităţi naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranţa circulaţiei, loviri de persoane, vehicule sau animale, etc;
– lucrări la infrastructura feroviară, restricţii şi limitări de viteză impuse pe reţeaua de cale ferată gestionate de către CFR SA –administratorul infrastructurii feroviare;
– sosiri cu întârziere ale trenurilor internaţionale la frontieră şi necesitatea preluării și asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern.
– defectări ale materialului rulant aparținând altor operatori de transport feroviar de marfă și călători care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor.
2. Defectări ale materialului rulant aparținând CFR Călători – întârzieri directe (cauze care țin de CFR Călători) sau indirecte (cauze generate de factori externi precum vremea nefavorabilă, exemplu – rupere pantograf din cauza căderilor de copaci sau a stării tehnice a infrastructurii feroviare) care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor.
În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1 minut și 7 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători”.