Ministerul Transporturilor a amânat construirea noului Terminal la Aeroportul Otopeni până a rămas fără bani europeni. Grindeanu: Comisia Europeană nu mai finanțează investițiile în infrastructura aeroportuară în POT 2021- 2027

Aeroportul Otopeni

Ministerul Transporturilor caută soluții de finanțare pentru construirea noului terminal de la Aeroportul Otopeni, o investiție care poate ajunge la un miliard de euro și care a fost amânată pentru 2028, după cum Economedia a scris aici.

Conform unei legi din 2002, cel mai mare aeroport din România ar fi trebuit să-și construiască un terminal nou chiar anul acesta, dar investiția a tot fost amânată inclusiv pe motive de pandemie. Acum, șansele de a extinde aeroportul sunt tot mai mici pentru că, prin Programul Operațional Transport 2021-2027 nu se mai finanțează proiectele de infrastructură aeroportuară pentru că nu mai au componenta verde.

Estimările de trafic aerian arată că, la sfârșitul anului, Aeroportul Otopeni va ajunge la aproximativ 11 milioane de pasageri, 80-85% față de 2019, anul de referință înainte de pandemie. Capacitatea depășită de procesare a aeroportului se simte la orele de vârf și a fost recunoscută recent de directorul CNAB.

În lipsa banilor europeni, se caută finanțare de la instituții bancare Banca Mondială, BEI și  BERD, a explicat ministrul Sorin Grindeanu într-un interviu pentru publicația Ecopolitic News.

„Sigur că Aeroportul București are nevoie de Terminal nou, am avut discuții cu Banca Mondială, cu BEI-ul și cu BERD suntem în perioada în care încercăm să găsim parteneri într-o primă fază și apoi pentru finanțarea dezvoltării ( aeroportului) după cum știți, pe fondurile europene, vom avea bani pentru aeroport doar până în 2023. Pe noul exercițiu bugetar 2021-2027 nu există bani europeni pe zona de aeroporturi pentru că nu este considerat un transport verde, conform Green Deal. Suntem în această fază”, a transmis Grindeanu.

Concesionarea Aeroportului, soluția pe care o propune Asociația Pro Infrastructură

Dezvoltarea Aeroportului Otopeni și construirea noului Terminal (T2), cel mai important proiect de investiții al Companiei Aeroporturi București se pot face printr-un contract de concesiune pe 25-35 de ani, această variantă fiind o alternativă la problemele vechi ale aeroportului pe care Ministerul Transporturilor întârzie să le rezolve: mizerie, aglomerație și infrastructură învechită, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Concesionarea celui mai mare aeroport din țară ar aduce la buget 500 de milioane de euro la semnarea contractului, redevențe de 30-40 milioane de euro/an și investiții de 1,2 -1,5 miliarde de euro pentru proiecte de modernizare.

Dacă la Aeroportul Otopeni nu sunt soluții concrete pentru un Terminal nou, la Timișoara, un alt aeroport din subordinea Ministerului Transporturilor tocmai ce s-a semnat un contract pentru Terminalul Plecări Externe.

Sursa foto: CNAB

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *