Președintele Consiliului Concurenței despre metroul bucureștean: “un monopol lipsit de orice control”

metrorex, metrou Sursa foto: Facebook/Metrorex

Metroul din Bucureşti este un monopol lipsit de orice control, plătit de întreaga populaţie a ţării, iar Consiliul Concurenţei a solicitat Metrorex o analiză a costurilor şi separarea activităţii de transport public de celelalte activităţi comerciale, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei a aprobat noul contract din Metrorex şi Ministerul Transporturilor privind acordarea subvenţiilor doar cu condiţia realizării unei analize a costurilor.

“Problema la metrou este că e un monopol lipsit de orice control. Oamenii ăia, până acum, puteau să-şi pună orice costuri credeau ei, nimeni nu le limita costurile, ce salarii credeau ei, rezulta o notă de plată şi se duceau cu nota de plată la stat. Nu creşteau (preţurile – n.r.) ca să nu supărăm populaţia şi atunci gaura asta, care era nelimitată, era prezentată statului, iar statul o plătea. E un fel de a spune că statul o plătea, că statul nu are niciun ban al lui, statul nu poate să plătească decât luând din banii cetăţenilor”, a subliniat preşedintele Consiliului Concurenţei. El consideră că este o ironie faptul că metroul din cel mai bogat oraş al ţării este plătit din banii populaţiei din întreaga ţară. “Deci restul de 18 milioane de români plătesc ca cei mai bogaţi români, bucureştenii, să aibă metrou. Şi dacă ar fi fost plătit doar de către bucureşteni, nu şi de restul României, tot nu e în regulă să am o companie care doar vine cu note de plată. Şi nu există un control al acelor costuri”, a precizat Chiriţoiu, citat de Agerpres.

Acesta a recomandat comparaţia cu metrouri din alte ţări. “Metroul de la noi trebuie să se compare cu alte metrouri, să vedem care sunt cheltuielile la noi, ţinând cont de costurile de la noi şi de preţul forţei de muncă din România. Deci trebuie să vedem care sunt costurile rezonabile. Să existe o metodologie de calcul în care spunem cam cât ar trebui să coste călătoria cu metrou şi, în fine, este o decizie politică cât luăm din bilete şi cât plătim ca subvenţie, dar măcar costul acesta total, cât consumă compania, nu poate fi nelimitat, trebuie să existe o metodologie clară de estimare a costurilor rezonabile”, a susţinut Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei a cerut separarea activităţii de servicii publice de metrou de cea de activităţi comerciale, pentru a exista o evidenţă separată a lor, a adăugat el.

Declarațiile președintelui CC vin la doar câteva zile după ce circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii.

Sursa foto: Facebook/Metrorex

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *