România unită prin autostrăzi și căi ferate moderne. Poate fi Autostrada Moldovei terminată în doi ani, iar trecerea Carpaților pe A1 Sibiu – Pitești în 2028, conform datelor din contracte? Moldova și Oltenia, fără contracte pentru modernizarea magistralelor CFR

sector Autostrada Transilvania / Chiribiș - Biharia

La 1 decembrie 2023 România nu are nicio autostradă care să lege provinciile istorice și nicio magistrală CFR complet modernizată între Muntenia, Moldova și Transilvania, dar la 105 ani de la Marea Unire Ministerul Transporturilor a reușit să semneze contracte pentru toate cele cinci loturi ale Autostrăzii Sibiu – Pitești și secțiunea lipsă din A1 Lugoj – Deva, respectiv toate cele 13 loturi din PNRR pentru Autostrada Moldovei A7 Ploiești – Pașcani, primul drum de mare viteză care va uni două provincii istorice.

Pe calea ferată, radiografia infrastructurii arată o întârziere și mai mare cauzată de lipsa de interes, înțelegere și perspectivă pentru transportul feroviar a celor care au condus în ultimele trei decenii Ministerul Transporturilor. Cu excepția Magistralei 800 București – Constanța și a tronsoanelor Sighișoara – Curtici (M 200), trenurile nu ating 160 km/h pe nicio linie, iar Moldova și Oltenia nu au contracte semnate pentru lucrări de reabilitare (CFR a ratat licitațiile pentru Craiova – Caransebeș), iar pe M 500 București – Suceava de-abia s-a scos la licitație un tronson din Suceava. Practic de la București spre Brașov, Iași sau Timișoara viteza trenurilor nu a crescut, ci a scăzut ca urmare a numeroaselor restricții de viteză de după 89.

Autostrada Moldovei, termen de finalizare noiembrie 2025

Cu excepția lotului 3 (Pietroasele – Buzău) al cărui contract a fost semnat pe 22 noiembrie, de la Ploiești la Pașcani se lucrează pe 305 km, iar progresul pe șantier este cuprins între 1% și 34%. Asocierile Pizzarotti – Retter și Trace – Coni vor termina primele două loturi de pe A7 în a doua parte a anului viitor, dar semnele de întrebare sunt pentru loturile UMB. De exemplu, la aproape 10 luni de la semnarea contractului și alte șase de la intrarea în șantier (2 mai 2023) între Bacău și Pașcani procentele sunt cuprinse între 1 și 3%, iar termenul de finalizare este noiembrie 2025. Totodată, între Focșani și Bacău, CNAIR raportează un progres cuprins între 2 și 14,5%. UMB a depus ofertă pentru lotul de 41 km cu tunelul Meseș și nu este exclus să participe la licitații pentru alți aproximativ 100 de kilometri pe A7 Pașcani – Suceava – Siret, prin urmare este (cel puțin) la capacitate maximă.

Autostrada Sibiu – Pitești, 2028 termenul din contract pentru lotul cu 7 tuneluri

În primăvara anului viitor, Asocierea Mapa – Cengiz (la primul șantier în România) ar trebui să predea proiectul tehnic, iar în vara 2024, dacă se respectă termenul asumat pentru proiectare (18 luni), să înceapă organizarea de șantier pentru cel mai greu lot de autostradă contractat în România: 31 de kilometri între Boița și Cornet cu 7 tuneluri, cel mai lung fiind cel de 1,6 km (la Câineni). Durata de execuție este de 50 de luni, termen calculat de la data emiterii Ordinului de Începere (în cel mai bun caz vara 2024). Deși mai lung, lotul 3 Cornetu – Tigveni (37 km) are termen de execuție 45 de luni, iar constructul WeBuild are deja șantier/utilaje pe lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș care ar putea fi terminat, fie și parțial în decembrie 2024. Pentru lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni (10 km) PORR are termen de finalizare 2027.

Autostrada Unirii, termen estimat 2030

Declarațiile oficiale indică anul 2030 pentru finalizarea Autostrăzii Unirii Târgu Mureș – Iași – Ungheni, drum de mare viteză care să lege Moldova de Transilvania și mai departe prin A3 sau A10/A1 la rețeaua europeană de transport. A8 are o lungime de peste 300 km, însă contract semnat doar pe 10% din lungime, lotul Leghin- – Târgu Neamț (UMB). Licitația pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului – Leghin (159 km) ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului cu 54 de luni termen de realizare (6 loturi). Totuși, până la semnarea tuturor contractelor nu se poate estima un orizont pentru finalizarea A8. Lotul 1 din PNRR Târgu Mureș – Miercurea Nirajului este contestat la CNSC, iar șansele de semnare până la sfârșitul anului sunt destul de mici, iar ultima secțiune, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, întârziată în faza de proiectare (Consitrans), septembrie 2024 termen de predare, conform raportului CNAIR.

Autostrada Nordului și Autostrada A13 Brașov – Bacău

Drumul de mare viteză Baia Mare – Dej – Bistrița – Suceava, o altă legătură a Moldovei cu Transilvania, este în diferite etape de realizare a studiului de fezabilitate/proiect tehnic și ar trebui să asigure legătura între Drumul Expres Oar – Satu Mare și Autostrada Moldovei Pașcani – Suceava – Siret. Pentru A13 Brașov – Bacău, la a treia licitație, CNAIR a primit trei oferte pentru studiu de fezabilitate și proiect tehnic, dar întârzie desemnarea câștigătorului.

Moldova și Oltenia, fără contracte de modernizare semnate la CFR/Între București și Brașov, trenurile trec prin tuneluri construite în 1878

Nicio magistrală CFR care să lege Muntenia, Moldova și Transilvania nu este complet modernizată. Pe Magistrala București – Brașov, trenurile trec prin tunelurile de la Predeal construite în 1876-1878 (detalii aici), iar pe M 500 București – Iași/Suceava CFR Infrastructură a lansat în octombrie 2023 licitația pentru modernizare/electrificare pe sectorul Dărmănești – Frontieră Ucraina (35 km). CFR Infrastructură a ratat toate cele șase licitații pentru modernizarea legăturii Oltenia – Banat pe M 100 Craiova – Caransebeș (225 km) și nu reușește să semneze contractul PNRR pe lotul 1 Caransebeș – Lugoj, ultimul mare contract feroviar din PNRR încă neatribuit.

sursa foto: captura video

Comentarii

  1. Se face confuzie intre stadiul de execuție și cel de decontare . Fiecare antreprenor are politica lui de decontare , cu atât mai mult UMB care are foarte multe contracte.
    Pro Infrastructura si dvs. să nu va faceți grijă , UMB va termina la timp toate lucrările contractate. Până acum a fost încurcat de CNAIR.
    Din Master Planul de autostrăzi lipsește autostrada Focșani – Brașov esențială pentru legătura dintre regiunea Sud – Est si Transilvania , respectiv Europa de vest.

  2. Dar Dobrogea si Muntenia nu sunt regiuni istorice?
    Ce geografie se face la economedia?
    Dobrogea are legatura moderna si pe calea ferata si pe autostrada!
    Halal autor!

  3. Am aproape 40 de ani. Cred ca voi fi la pensie când voi vedea ceva infrastructura moderna. Vor fi trecut aproape 70 ani de democratie-hotie ( nu ca aștept iar o dictatura) pana vom vedea o tara la nivel european ( 2 generații sacrificate)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *