SUA finalizează un plan pentru a furniza către Uniunea Europeană până la 15 miliarde de metri cubi de gaz natural lichefiat (GNL) până la sfârșitul anului 2022, potrivit unor surse Financial Times.
Acordul urmărește să ajute UE să-și reducă dependența de gazele naturale din Rusia. Livrările de GNL din SUA ar urma să se îndrepte către obiectivul, stabilit de UE în această lună, de a înlocui 50 de miliarde de metri cubi de gaz furnizat în prezent de Rusia cu surse alternative.
Președintele american Joe Biden și președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, ar putea anunța acordul vineri dimineață. Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene nu a putut fi contactat imediat pentru comentarii. Casa Albă a refuzat să comenteze.
UE este supusă unei presiuni intense pentru a interzice importurile de energie rusă, dar cancelarul german Olaf Scholz a avertizat împotriva interzicerii imediate a combustibililor fosili, spunând că o astfel de mișcare ar putea declanșa o recesiune.
Oficialii germani spun că o reducere drastică a importurilor de gaze rusești în acest an ar atinge același obiectiv ca sancțiunile. UE și-a stabilit planurile de a importa 50 de miliarde de metri cubi de GNL în plus de la producători globali, inclusiv SUA, Qatar și Egipt, în această lună, dar unii analiști au avertizat că planul este nerealist.
Potrivit oficialilor din SUA, cantitatea finală de GNL furnizată UE va depinde de contractele comerciale. O mare parte din producția de GNL din SUA este deja dedicată țărilor din întreaga lume, în special în Asia.
Mike Yarwood, cercetător senior la Institutul Oxford pentru Studii Energetice, a declarat că Europa va trebui să se ocupe de a plăti prețuri mai mari la gaze pentru anii următori pentru a-și atinge obiectivele.
Capacitatea de import de GNL de rezervă a Europei este concentrată în peninsula Iberică, dar Spania are conexiuni slabe la conducte pentru a transfera gazul importat în nordul Europei. Țările din Europa de Est, care depind cel mai mult de gazul rusesc, nu au infrastructura pentru a beneficia cu ușurință de importurile de GNL, terminalele din apropiere funcționând deja la capacitate maximă, ceea ce înseamnă că s-ar lupta să crească mult mai mult importurile.