Autorităţile de reglementare din Uniunea Europeană au dat undă verde succesorului Alitalia, Italia Trasporto Aereo SpA (ITA), şi au cerut operatorului aerian italian să ramburseze ajutoare de stat ilegale de 900 de milioane de euro (1,1 miliarde de dolari), transmit Reuters şi Bloomberg, citate de Agerpres.
Comisia Europeană a informat că decizia Italiei de a injecta în următorii trei ani capital de 1,35 miliarde de euro în ITA este în linie cu reglementările UE privind ajutoarele de stat deoarece operaţiunea va fi făcută în conformitate cu condiţiile de pe piaţă.
ITA va opera cu mai puţin de jumătate din flota Alitalia şi va fi singura companie care va putea prelua părţi limitate din operaţiunile Alitalia de manipulare şi mentenanţă.
Brandul Alitalia va fi vândut printr-o licitaţie deschisă.
ITA va demara activitatea în 15 octombrie. În ultimele săptămâni au avut loc discuţii dificile între autorităţile de la Roma şi Comisia Europeană privind planificata repornire a operatorului aerian, programată iniţial în aprilie. UE a cerut ca ITA să fie independentă pentru a nu fi făcută răspunzătoare de ajutoarele de miliarde de euro primite de Alitalia în ultimii ani.
Negocierile au întârziat lansarea cu câteva luni, permiţând operatorilor aerieni low-cost Ryanair şi Wizz Air să domine rutele interne din Italia.
Recent, publicaţia italiană Corriere della Sera anunţa că Airbus este favorit să câştige licitaţia de miliarde de dolari pentru noua flotă de aeronave a ITA.
Licitaţia este evaluată la 5,3 miliarde de dolari, iar ITA vrea să achiziţioneze 81 de avioane de ultimă generaţie, în următorii patru ani, susţin sursele citate de Corriere della Sera.
Odată un jucător important în industria transportului aerian european, în ultimii ani Alitalia a avut de suferit de pe urma competiţiei trenurilor de mare viteză şi a transportatorilor low-cost, care au diminuat cota de piaţă şi profiturile sale.
În 2019, compania a deservit sute de destinaţii din întreaga lume, transportând aproximativ 20 de milioane de pasageri de la hubul său principal din Roma şi de la alte aeroporturi din Italia.
De la începutul pandemiei, Alitalia a înregistrat un declin semnificativ al serviciilor, ceea ce a avut ca rezultat pierderi operaţionale.
În 2017, Alitalia a fost plasată sub administrare specială, după ce salariaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi a salariilor. Compania supravieţuieşte datorită creditelor acordate de statul italian.