Ministerul Transporturilor va solicita 16 miliarde de lei la rectificarea bugetară, suplimentarea fondurilor de la buget fiind necesară pentru cofinanțarea investițiilor din infrastructura mare care se derulează sau vor începe cu fonduri europene, conform unor surse din Executiv. În primăvară, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea că va cere la rectificarea bugetară din această vară 4 miliarde lei, banii fiind necesari în special pentru facturile de pe Autostrada Moldovei, după cum Economedia a explicat aici. În prezent, CNAIR este cu plățile la zi pentru șantierele UMB și Astaldi (cele mai mari investiții în execuție/lotul 4 PORR de pe A1 este 4% financiar).
Mai mult, spre deosebire de actualul Program Operațional (POIM) care se încheie în decembrie 2023 și asigură 85% finanțare europeană, prin noul Program Transport (PT) România va primi doar 40% cofinanțare de la Comisia Europeană, restul de 60% urmând să fie asigurat de la bugetul de stat, implicit o presiune foarte mare având în vedere că vor fi doar 4,5 miliarde de euro (loturile 2 și 3 de pe Autostrada Sibiu – Pitești și lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania costă aproape 4 miliarde de euro).
Dar cea mai importantă explicație se referă la finanțarea Autostrăzilor din PNRR (A1, A3, A7 și A8). De exemplu contractele pentru cele 12 din 13 loturi ale Autostrăzii Ploiești – Pașcani au o valoare de aproximativ 18 miliarde de lei (astăzi Guvernul a aprobat un împrumut BEI de 600 milioane de euro), iar pentru capetele din A8, deși nu sunt semnate, costurile sunt de aproximativ 4 miliarde de lei. Alte 1,8 miliarde costă lotul UMB pe A1 Lugoj – Deva, iar toate aceste șantiere se plătesc, până la urmă, din bani de la buget, pentru că PNRR-ul din rutier înseamnă finanțare din împrumuturi și doar pentru feroviar sunt granturi (bani gratis). De asemenea, încă este incert calendarul CEF pentru linia de tren Brașov – Sighișoara (contract de 6 miliarde lei) care va depăși mult termenul contractual (detalii aici) și va avea o majorare a costurilor cu materialele de construcții.
Joi, 3 august, ministrul Sorin Grindeanu a publicat pe pagina de Facebook un mesaj prin care subliniază riscul de a pierde banii europeni pentru autostrăzi și căi ferate.
„Trag un semnal de alarmă! Fără măsurile de reducere a cheltuielilor statului și cele de reașezare a sistemului fiscal pe baze echitabile, România ratează inclusiv șansa de a face mari investiții publice ! Neatingerea țintei de deficit poate atrage după ea suspendarea proporțională a fondurilor europene! Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este unul din principalii beneficiari ai acestor fonduri prin diversele mecanisme și instrumente financiare europene. Prin PNRR (2021- 2026) beneficiem de 7,6 miliarde de euro, prin Programul Transport (2021- 2027) de 4,6 miliarde de euro, prin CEF de 1,2 miliarde de euro! Alături de contribuția bugetului de stat, aceste fonduri finanțează toate marile proiecte de infrastructură de transport din România, fie că vorbim de căi ferate precum Brașov-Sighișoara- Arad, Timișoara- Caransebeș sau Ploiești- Vicșani, fie că vorbim de autostrăzi ca A1 (Sibiu- Pitești), A8 (Târgu Mureș- Târgu Neamț) sau A7 (Ploiești- Siret), fie că vorbim de marile proiecte de modernizare și extindere a Portului Constanța sau navigabilitatea Dunării. Anul trecut am semnat contracte de lucrări de peste 10 miliarde euro și vom continua acest ritm și anul acesta! Noi autostrăzi, drumuri expres și centuri ocolitoare prin CNAIR, modernizări și reabilitări de căi ferate prin CFR Infrastructură, trenuri noi prin ARF și modernizări de trenuri prin CFR Călători. Toate contractele semnate și licitațiile în desfășurare depind însă de fluxul continuu al banilor europeni dinspre Bruxelles către România ! Nu acceptăm nici un scenariu prin care aceste proiecte să fie nici măcar încetinite, să nu vorbim oprite!”, a afirmat Grindeanu.
Ce spunea Sorin Grindeanu în primăvară privind rectificarea bugetară. „Cu sau fără rotative și rocade, indiferent de cine va fi ministru, aici la rectificare va trebui să ceară bani în plus la Ministerul Transporturilor. Detaliez: Acest Guvern a fost învestit la sfârșitul anului 2021. Execuția bugetară în acel an era de 14 miliarde lei, un record pentru minister. Anul acesta, necesarul pe care noi îl avem creionat este de aproape 28 miliarde, iar în acest moment avem doar 24 miliarde lei. La rectificare, oricine va fi ministru nu poate să dea bani, ci să ceară bani pentru că banii merg la investiții. Ne apropiem de 90% bani care merg în investiții. De ce e nevoie de suplimentare și nu de dat bani: pe Titlul 61, pe PNRR avem 3 miliarde lei, din toate calculele noi deja am cheltuit vreo 2 miliarde cu tot cu ce a fost în 2022 pe Autostrada Transilvania, deci s-au cheltuit aproximativ 2 miliarde… Păi vă spun eu, vor începe să vină facturile pe A7 (n.r. Autostrada Ploiești – Pașcani) care vor fi în medie de un miliard de lei/lună, iar aceste lucrări sunt necesare. Oricine e ministru aici și e responsabil trebuie să ceară bani în plus care vor merge 100% pe investiții”, a declarat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a spus, de mai multe ori, că pensiile speciale ar trebui complet eliminate. „Să vină Curtea Consituțională să ne spună, atunci că din cauza Curții se pierd trei miliarde de euro”, afirma Sorin Grindeanu pe 30 martie 2023. Declarația completă aici.