Traficul aerian de marfă a atins un nivel record în 2024

Southwest Airlines avion sursa foto: Facebook / Southwest Airlines

Companiile aeriene din întreaga lume au transportat un volum record de mărfuri în 2024, ajutate de comerţul online, chiar dacă rentabilitatea acestei activităţi a scăzut uşor comparativ cu 2023, a anunţat miercuri Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), informează AFP, citată de Agerpres.

Potrivit IATA, volumul traficului aerian de marfă a crescut cu 11,3% anul trecut comparativ cu 2023 şi pare bine poziţionat pentru 2025, chiar dacă sectorul urmăreşte cu atenţie declaraţiile comerciale ale noului preşedinte american Donald Trump.

Calculat în tone transportate pe kilometru (CTK), volumul transportului aerian de marfă a depăşit cu 0,5% maximumul istoric atins în 2021, în plină pandemie de Covid-19, când cererea de transport aerian de marfă şi tarifele au explodat.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Deşi capacităţile de transport aerian de marfă au crescut într-un ritm inferior cererii, cu 7,4% în ritm anual, randamentul calculat în tone pe kilometru s-a erodat anul trecut cu 1,6% dar rămâne totuşi cu 39% peste nivelul din 2019, a precizat IATA.

“Traficul aerian de marfă a fost marele câştigător din 2024, în condiţiile în care companiile aeriene nu au transportat niciodată atât de multă marfă”, a declarat directorul general de la IATA, Willie Walsh. Potrivit acestuia, acest dinamism are la bază “un comerţ online deosebit de solid şi diversele constrângeri la adresa transportului maritim”, o aluzie la atacurile care au vizat navele comerciale care traversează Marea Roşie.

Chiar dacă, în termeni de volum, traficul aerian nu reprezintă decât o mică parte din mărfurile transportate la nivel mondial (mai puţin de 1%), în termeni de valoare este vorba de mai mult de o treime, potrivit Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI). Este vorba în special de telefoane mobile, componente electronice, produse farmaceutice sau mărfuri care rămân proaspete o perioadă limitată, cum sunt florile.

Pentru 2025, “fundamentele economice par să anunţe un nou an bun pentru traficul aerian de marfă”, estimează Willie Walsh, IATA prognozând o creştere de 5,8%.

Cu toate acestea, sectorul “va trebui să se adapteze la evoluţiile geopolitice”, subliniază directorul general de la IATA, potrivit căruia “prima săptămână a administraţiei Trump a demonstrat voinţa sa de a utiliza taxele pe import” ca un instrument de presiune. Potrivit lui Willie Walsh, asta “riscă să aibă un dublu impact asupra traficului aerian de marfă, stimulând inflaţia şi reducând schimburile comerciale”.

IATA reprezintă aproximativ 340 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 80% din traficul aerian mondial.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.