Uniunea Europeană ar trebui să încurajeze producătorii chinezi de automobile să deschidă mai multe fabrici în blocul comunitar, ca parte a unui acord de eliminare a tarifelor punitive pentru vehiculele electrice importate din China, a declarat șeful Mercedes-Benz, relatează Financial Times.
Ola Källenius, care este, de asemenea, președinte al ACEA, organismul industriei auto din UE, a declarat că Beijingul a cerut producătorilor auto europeni să investească pe piața internă pentru a avea acces la piața sa cu decenii în urmă, iar această abordare ar putea face parte dintr-o soluție la disputa comercială.
„Nimeni nu contestă faptul că egalitatea de șanse este o discuție legitimă. Întrebarea este, ce instrument folosești?” a declarat Källenius pentru Financial Times într-un interviu. „Nu accelerați protecționismul pentru că … avem multe de pierdut”. În octombrie, Bruxelles-ul a impus tarife de până la 45 % pentru importurile de vehicule electrice din China, după o creștere puternică a vânzărilor, susținând că acestea au primit subvenții neloiale, și a deschis mai multe anchete antidumping și antisubvenții.
Beijingul a răspuns cu tarife antidumping pentru brandy și investigații privind carnea de porc și produsele lactate. Constructorii germani de automobile au fost cei mai vocali oponenți ai măsurilor protecționiste, deoarece se tem de măsuri de retorsiune din partea Beijingului și de slăbirea interesului din partea consumatorilor din țară, într-un moment în care au suferit deja o scădere puternică a vânzărilor din cauza ascensiunii mărcilor chinezești.
De asemenea, acestea s-au luptat să concureze cu vehiculele electrice chinezești mai accesibile și mai avansate ale unor companii precum BYD. Atunci când producătorii germani de automobile au încercat să se stabilească în economia emergentă a Asiei în anii 1980, aceștia au convenit să formeze societăți mixte cu parteneri chinezi.
Källenius a declarat că este o decizie a factorilor de decizie politică din UE dacă să vină cu un acord reciproc. „Când am venit în China, factorii de decizie politică ne-au cerut: industrializați-vă aici dacă doriți să cuceriți piața. Din câte înțeleg eu, factorii de decizie europeni au spus același lucru și față de chinezi”, a spus el.
„Cred că acestea sunt conversații legitime, dar asta înseamnă că, de fapt, ați deschide piețele și ați crea, pe cât posibil, condiții de concurență echitabile și apoi ați lăsa să câștige cel mai bun actor de pe piață.” Bruxelles-ul intenționează, de asemenea, să impună criterii care să oblige întreprinderile chineze să aibă fabrici în Europa și să împărtășească know-how-ul tehnologic. BYD intenționează să construiască vehicule în Ungaria, în timp ce CATL a convenit recent să construiască împreună cu Stellantis o fabrică de baterii cu litiu în valoare de 4,1 miliarde EUR în Spania.
Kallenius a declarat că tarifele vor afecta industria și că Bruxelles-ul ar trebui să ajungă la un compromis cu Beijingul cu privire la un acord de eliminare a acestora, adăugând că China a devenit o parte integrantă a lanțului global de aprovizionare cu automobile, inclusiv materii prime, cipuri avansate și componente.
„Vrem doar să avertizăm factorii de decizie politică să spună: nu uitați ce ne-a făcut să avem atât de mult succes în această lume complicată”, a spus el. Săptămâna trecută, ACEA a trimis o scrisoare liderilor UE în care îi îndemna să nu ia măsuri de retorsiune împotriva tarifelor amenințate de președintele ales al SUA, Donald Trump.
Mercedes-Benz este unul dintre primii trei producători de automobile din Germania, alături de Volkswagen și BMW, cu operațiuni semnificative atât în China, cât și în SUA. Geely și BAIC, care este controlată de statul chinez, dețin o cincime din acțiunile Mercedes-Benz. De asemenea, producătorul auto se bazează pe piața chineză pentru aproximativ 30 % din vânzările sale globale.