În luna ianuarie 2023, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 11,3% față de ianuarie 2022, atingîndu-se un nivel de 760.041 unități. România se situează pe poziția 14 în UE, conform datelor furnizate de ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA. Înmatriculările de vehicule electrice cu baterii (BEV) noi din luna ianuarie au crescut cu 22,9%.
În ianuarie 2023, din total autoturisme înmatriculate în UE, 71.984 unități au fost full electrice , 53.560 unități plug-în hibrid și 197.982 autoturisme cu propulsie hibridă.
În ianuarie 2023, piața autoturismelor din Uniunea Europeană a crescut cu 11,3%, până la 760.041 de unități, începând noul an într-o notă pozitivă. Cu toate acestea, acest lucru s-a datorat în mare parte unei creșteri neobișnuite a modestei baze de comparație din 2022, când a fost atins un volum foarte mic, arată datele ACEA.
Au fost înregistrate creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie 2021 în Spania (+51.0%), Italia (+19 %) și Franța (+8.8%), în timp ce Germania (-2.6%) a înregistrat o scădere a înmatriculărilor de autoturisme noi.
România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 12.266 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de +31.4% comparativ cu ianuare 2022.
Volkswagen în top
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 238.000 unități, în creștere cu +11.9% , urmate de grupul STELANTIS cu 156.553 unități , în scădere cu – 0.2% și de Grupul Renault cu 94.889 unități, în creștere cu +24% (din care DACIA: 47.998 unități, în creștere cu + 40.7% față de ianuarie 2022). Autoturismele marca Ford au reprezentat în ianuarie 2023 un număr de 37.609 unități noi înmatriculate,în scădere cu -2.0% față de ianuarie 2022.
Mașini electrice
Înmatriculările de vehicule electrice cu baterii (BEV) noi din luna ianuarie au crescut cu 22,9%, ajungând la 71 984 de autoturisme înmatriculate în întreaga UE și o cotă de piață de 9,5% (față de 8,6% în ianuarie
2022). Majoritatea piețelor din regiune au contribuit în mod semnificativ la această creștere, cu două și
creșteri procentuale cu două sau trei cifre. Cu toate acestea, au existat câteva excepții în unele dintre țările UE cele mai mari piețe de volum ale UE pentru acest sistem de propulsie: Germania (-13,2%), Suedia (-18,5%) și Italia (-8.7%).
Vehiculele electrice hibride (HEV) au avut, de asemenea, un început de an bun. Volumele acestora au crescut cu 22,1% până la 197.982 de unități, susținute de creșteri de două cifre pe cele mai mari patru piețe din regiune: Spania (+59,3%), Italia (+24,7%), Germania (+19,0%) și Franța (+12,5%). Acest lucru a dus la o cotă de piață de 26,0%, o îmbunătățire de 2,3 puncte procentuale față de ianuarie 2022.
Pe de altă parte, vânzările de vehicule hibride plug-in (PHEV) în UE au scăzut cu 9,9%, ajungând la 53.649 de unități în ianuarie, în condițiile în care înmatriculările s-au redus la mai mult de jumătate în Germania (-53,2%), care până anul trecut a fost cea mai mare piață ca volum pentru astfel de mașini. Ca urmare, cota de piață pentru PHEV-uri s-a contractat de la 8,7% în ianuarie 2022 la 7,1% în acest an.
Mașini pe benzină și diesel
Înmatriculările de autoturisme noi pe benzină în UE au înregistrat o creștere de 12,3% în ianuarie, contribuind la extinderea cotei de piață a acestora la 37,9% (față de 37,6% în 2022). Toate marile
piețe au contribuit la această creștere: Spania (+59,4%), Italia (+15,5%), Franța (+11,9%) și
Germania (+3,5%).
În schimb, piața autoturismelor diesel din UE a continuat să se lupte – cu o scădere de 1,6% în ultima
luna trecută – în ciuda creșterii notabile a înmatriculărilor din Italia (+21,4%) și Spania (+19,0%).
Acest lucru a dus la o scădere cu 2,0 puncte procentuale a cotei de piață, de la 17,9% la 15,9%.