Consiliul Concurenţei analizează racordarea clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale

energie electrica Sursa foto: ACUE

Consiliul Concurenţei analizează activitatea de racordare a clienţilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, în contextul modificării cadrului legislativ şi al procesului de liberalizare al celor două pieţe pentru consumatorii casnici, transmite Agerpres.

Conform noilor reglementări, introduse în 2020, operatorul de distribuţie de energie electrică sau de gaze naturale are obligaţia de a racorda la reţea toţi solicitanţii clienţi finali casnici, în termen de 90 de zile de la data obţinerii autorizaţiei de construire, cu recuperarea costurilor racordării într-o perioadă de 5 ani.

ANRE a modificat procedura privind planurile de investiţii ale operatorilor de distribuţie, pentru a asigura capacitatea de a satisface solicitări rezonabile de racordare pe termen lung, fără afectarea investiţiilor care vizează siguranţa în funcţionare a sistemelor de distribuţie.

“Prin adoptarea acestor modificări legislative se urmăreşte impulsionarea procesului de racordare a consumatorilor casnici la reţelele de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale. În aceste condiţii, creşterea constantă a numărului locurilor de consum va determina expansiunea pieţelor de furnizare a energiei electrice şi a gazelor naturale către consumatorii casnici, putând conduce atât la creşterea portofoliului furnizorilor existenţi, cât şi la apariţia de noi furnizori pe piaţă”, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenței.

Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra faptului că eventualele sincope în procesul de racordare a clienţilor casnici pot afecta procesul de liberalizare, prin limitarea creşterii dimensiunii pieţei, putând conduce în final la restrângerea concurenţei pe piaţa de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale către clienţii casnici.

Potrivit CC, sectorul energetic naţional este unul cu impact puternic şi vizibil atât asupra clientului final casnic, care consumă energie electrică sau gaze naturale pentru satisfacerea necesităţilor zilnice, cât şi asupra întregii economii a României.

Amenzi pentru firmele de energie

În ultimii ani, autoritatea de concurenţă a aplicat mai multe sancţiuni companiilor care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei de gaze sau de energie pentru încălcarea normelor de concurenţă.

Astfel, compania Distrigaz Sud Reţele SRL (DGSR) a fost amendată cu 17,65 milioane de lei (aproximativ 3,7 milioane de euro), pentru abuz de poziţie dominantă manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnică a proiectelor de execuţie, recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).

Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sancţionat cu 6,3 milioane de lei (aproximativ 1,3 milioane de euro) pentru că a abuzat de abuz de poziţia sa dominantă prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnică a proiectelor, de recepţie a lucrărilor şi de punere în funcţiune a IUGN, diferenţiate în funcţie de realizatorul lucrărilor de proiectare şi de execuţie a instalaţiilor.

Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA şi nouă executanţi de lucrări în domeniu au fost amendaţi cu 920.069 lei pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale prin care au stabilit un preţ fix pentru realizarea IUGN.

În urma implementării angajamentelor asumate de E-Distribuţie Muntenia SA (EDM) în contextul investigaţiei privind un posibil abuz de poziţie dominantă, durata medie de obţinere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de companie a scăzut cu 20%, în condiţiile în care numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%. De asemenea, intervenţia Consiliului Concurenţei a condus la creşterea transparenţei procesului de racordare şi a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an, numărul de clienţi care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%, se mai arată în comunicatul citat.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: