Companiile de logistică de pe Coasta de Est din Statele Unite discută cu clienţii cu privire la starea importurilor şi exporturilor lor şi caută soluţii alternative, după ce portul Baltimore a fost închis ca reacţie la prăbuşirea podului Francis Scott Key din oraş, transmite CNBC, conform News.ro. Marţi dimineaţă au avut loc activităţi intense de salvare în urma accidentului provocat de o navă port-containere.
Portcontainerul care a lovit Podul autorutier Francis Scott Key, la Baltimore, cu o lungime de 2.600 de metri, care s-a surpat în parte, marţi, avea o ”problemă electrică”, a anunţat guvernatorul statului Maryland, Wes Moore.
”Prima noastră prioritate este să discutăm cu clienţii pentru a face planuri pentru containerele care erau iniţial direcţionate către Baltimore, care vor fi descărcate în alte porturi de pe coasta de est”, a explicat Paul Brashier, vicepreşedinte de transport şi intermodal pentru ITS Logistics, citat de CNBC.
”Aceste volume deviate vor afecta porturile din New York/New Jersey, Norfolk şi sud-est şi trebuie să pregătim capacitatea de transport pentru a duce mărfurile în reţeaua destinată”, a spus Brashier.
Nava Dali, cu o capacitate de 10.000 de containere, era în drum spre ieşirea din portul Baltimore la primele ore ale dimineţii de marţi, îndreptându-se spre Colombo, Sri Lanka, când s-a ciocnit cu un stâlp al podului.
La momentul coliziunii, nava avea doi piloţi din portul Baltimore care o scoteau din port.
”Impactul imediat este legat de încărcătura de la bord şi accesibilitatea acesteia. Alte transporturi planificate prin Baltimore vor fi probabil redirecţionate, ceea ce ar putea creşte fluxul de marfă către New York, Norfolk şi porturile din apropiere. Transportatorii auto care depind de Baltimore trebuie să evalueze operaţiunile în cazul unei închideri prelungite”, a declarat Goetz Alebrand, vicepreşedinte senior şi şeful departamentului de transport maritim pentru Americi la DHL Global Forwarding.
Peste 52 de milioane de tone de mărfuri străine, în valoare de aproximativ 80 de miliarde de dolari, au fost transportate prin acest port anul trecut, potrivit guvernatorului din Maryland, Wes Moore (democrat).
Al unsprezecelea port ca mărime din Statele Unite, Baltimore a deservit o medie de 207 escale pe lună anul trecut, potrivit jurnalului de transport maritim Lloyd’s List.
Sectorul auto afectat
Portul Baltimore este cel mai important port american pentru importul şi exportul de maşini şi camioane uşoare, precum şi vehicule agricole pe roţi şi utilaje de construcţii.
Anul trecut, portul a manipulat 847.158 de maşini şi camioane uşoare, potrivit datelor din port. 2023 a fost al treisprezecelea an consecutiv în care Baltimore a fost principalul port american în importul de maşini şi camioane uşoare.
Alte importuri de top includ zahărul şi gipsul. În cadrul comerţului, 23 de miliarde de dolari din totalul importurilor de 55,2 miliarde de dolari ale portului în 2023 au fost autoturisme şi camioane uşoare. Aproximativ 4,8 miliarde de dolari din exporturile portului au fost autovehicule.
”Deoarece Baltimore este în primul rând un port roll-on/roll-off, această întrerupere ar trebui să creeze posibile rampe de volume din alte porturi de pe Coasta de Est”, a declarat D’Andrae Larry, şeful Uber Freight.
În urma prăbuşirii, a spus Larry, podul şi portul vor fi probabil scoase din funcţiune luni de zile, forţând transporturile să se redirecţioneze mai întâi către porturile din New York şi New Jersey, urmate de Norfolk, Virginia.
”Clienţii vor căuta soluţii pentru transportul lor care trece în mod obişnuit prin Maryland, Atlanticul de mijloc, vestul central superior şi New England”, a spus el.
”Există mai puţine opţiuni intermodale în jurul oraşului Baltimore, dar expeditorii pot apela acum la intermodal pentru deplasările în interior ca alternativă.”
Comercianţii cu amănuntul ca Home Depot, Bob’s Furniture, IKEA şi Amazon sunt doar câteva dintre companiile care folosesc portul pentru a importa mărfuri. Alte importuri de top includ zahărul şi gipsul.
”Acest lucru va avea un impact asupra comerţului de-a lungul coastei de est şi va continua până când vom şti cât de repede” se poate redeschide portul, a declarat Richard Meade, redactor-şef al revistei de transport maritim Lloyd’s List.
Navele erau deja redirecţionate spre New York şi spre Virginia marţi, a spus Meade.
”Vor fi zeci de devieri în săptămâna viitoare şi sute în lunile următoare, atâta timp cât Baltimore este închis”, a arătat acesta.
Ar putea exista, de asemenea, întreruperi ale disponibilităţii benzinei în zona Baltimore, deoarece o parte din etanol este importat prin barje şi feroviar.
”Bezinina expediată de la rafinăriile de pe coasta Golfului prin conducte este amestecată cu 10% etanol, care este livrat în zona Baltimore prin tren şi barje”, a declarat Andy Lipow, preşedintele Lipow Oil Associates.
”Industria petrolieră va trebui să găsească rute alternative de aprovizionare pentru acele livrări pe barje care, pe termen scurt, pot fi îndeplinite prin transportul lor din Philadelphia.”
Lipow a spus că aprovizionarea cu combustibil pentru avioane şi motorină nu va fi probabil afectată.
Dar toate aceste devieri vor crea costuri suplimentare atât pentru transporturi, odată ce redirecţionarea este finalizată.
”Va fi costisitor, dar nu este o poveste despre lanţul de aprovizionare, precum cazul navei EverGiven (care a fost blocată în Canalul Suez), deoarece transportatorii oceanici vor găsi rute alternative”, a spus Meade.
”Din punct de vedere logistic, transportatorii oceanici şi camioanele au capacitatea de a fi destul de adaptabili şi agili.”
Nava Dali a fost închiriată de Maersk , care a emis un aviz pentru clienţi marţi.
”Deocamdată nu va fi posibil să ajungeţi în portul Helen Delich Bentley din Baltimore. În conformitate cu aceasta, omitem Baltimore pentru toate serviciile noastre pentru viitorul previzibil, până când este considerat sigur pentru trecerea prin zonă”, a spus compania.
”Pentru mărfurile aflate deja pe apă, vom omite portul şi vom descărca marfa pentru Baltimore în porturile din apropiere.
Vă rugăm să reţineţi că, pentru că mărfurile urmează să fie descărcate în Baltimore, pot apărea întârzieri, deoarece acestea vor trebui să descarce în alte porturi”, a spus avizul Maersk.
Exportatori
Dacă exportatorii aleg să nu aştepte până la redeschiderea căii navigabile, ei s-ar putea confrunta cu tarife crescute de transport şi feroviar dacă volumele sunt redirecţionate cu camioane sau feroviare către porturi alternative precum Norfolk sau New York/New Jersey, a declarat Judah Levine, director de cercetare pentru Freightos.
Cele mai importante exporturi din Baltimore includ cărbune, gaze naturale, piese aerospaţiale, maşini de construcţii, componente agricole şi boabe de soia.
”Prăbuşirea podului Baltimore afectează în primul rând exporturile de cărbune de la terminalele CNX şi CSX. În plus, importurile de gips şi zahăr în portul Baltimore vor fi, de asemenea, perturbate”, a declarat Madeleine Overgaard, manager de date pentru piaţă pentru platforma globală de date comerciale Kpler.
”Porturile alternative vor fi folosite şi pentru importurile care sosesc. Acestea ar trebui să poată gestiona volumele suplimentare, deşi redirecţionarea ar putea duce la unele congestionări sau întârzieri pentru importatori, care ar putea afecta tarifele de transport între Asia-SUA, Coasta de Est şi rutele transatlantice”, a spus Levine, de la Freightos.
Primele eEstimări tale costurilor transporturilor între Asia şi SUA
Tarifele de transport maritim pe Coasta de Est sunt deja ridicate, din cauza devierilor de la Marea Roşie, după luni de atacuri ale grupării Houthi asupra navelor internaţionale. Dar au scăzut de la apogeu, deoarece cererea s-a atenuat, iar transportatorii au făcut ajustări pentru călătoriile mai lungi.
Începând de marţi, tarifele transatlantice erau aproximativ egale cu nivelurile din 2019, în jur de 1.659 USD/FEU (patruzeci de unităţi echivalente).
În timp ce comerţul este agil şi se va redirecţiona, pe termen lung, podul va trebui să fie în mod fundamental proiectat şi reconstruit, iar asta va dura ani.
”Va dura peste doi ani. Va exista o întrerupere şi un cost semnificativ pentru acest proiect de infrastructură. În 1977, podul a costat 60 de milioane de dolari. Luaţi în considerare inflaţia şi ritmul rapid de reproiectare şi construcţie va creşte primele de achiziţii. Acesta va fi un proiect foarte scump”, a spus Meade, de la Lloyd’s List.
Dali este asigurată de compania Britannia Steam Ship Insurance şi este operată de compania de nave charter Synergy Group. Nava este deţinută de Great Ocean Investment.
”Asigurarea Britannia Steam Ship este mutuală [grup de protecţie şi despăgubire], ceea ce înseamnă că riscurile sunt puse în comun de industrie. Britannia va fi răspunzătoare pentru primele 10 milioane de dolari. În mod colectiv, depăşirea intră în mecanismul de pooling al industriei, iar apoi există reasigurare”, a spus Meade.