Prin prezentarea unui răspuns generat de inteligența artificială (AI) la căutările utilizatorilor de internet, Google amenință să pună sub semnul întrebării o parte din modelul economic al internetului, în special pentru mass-media, o instituție deja puternic fragilizată, scrie agenția AFP, citată de boursorama.com.
AI Overviews, prezentat marți, va propune la căutările internauților un conținut care este susceptibil să satisfacă de unul singur curiozitatea utilizatorilor.
„Acest lucru va avea un impact negativ asupra mărcilor și site-urilor care produc conținut și depind de traficul din motoarele de căutare”, spune Paul Roetzer de la Marketing AI Institute. „Dar nu știm în ce măsură și nici măcar ce vom putea face în această privință”.
Gartner preconizează că volumul generat de motoarele de căutare tradiționale se va reduce cu 25% până în 2026, odată cu apariția aplicațiilor generative AI.
În ciuda acestei revoluții, Google nu se poate lipsi de publicitate și va trebui să își adapteze oferta pentru agenții de publicitate. „În caz contrar, își vor tăia creanga de sub picioare cu AI”, susține David Clinch, de la firma de consultanță Media Growth Partners.
Hema Budaraju, din cadrul echipei de căutare a Google, asigură că, în timpul testelor efectuate pe Overview, site-urile și link-urile evidențiate în răspuns „au primit mai mult trafic” decât în vechea formulă de căutare.
„Întrebarea este: cine alege aceste linkuri? Pentru că nu vor fi decât câteva” pentru a completa textul generat de AI, se întreabă consultantul.
„Cum pot să mă asigur că linkurile mele, site-ul meu și conținutul meu sunt incluse în aceste rezultate? „Îmi imaginez că va trebui să plătiți, ceea ce nu este cu adevărat diferit de ceea ce a existat până acum”.
Cu Overviews, Google își consolidează și mai mult poziția de intermediar între internauți și site-urile web.
Importanța surselor
„Google se confruntă cu o presiune imensă”, spune David Clinch. Acest lucru se datorează faptului că „alți jucători au demonstrat deja că inteligența artificială generativă”, care răspunde la solicitări în limbajul de zi cu zi, „ar putea să se descurce fără linkuri sau publicitate”, așa cum este cazul ChatGPT.
„Astfel, marți, au vrut să transmită mesajul că au AI, chiar dacă asta însemna să definească mai târziu un model de afaceri”, spune el.
El consideră că există un decalaj tot mai mare între marii actori de pe internet și cei mai mici, mass-media, întreprinderi și creatori, „care deja nu aveau cu adevărat mijloacele de a-și îmbunătăți clasamentul” pe motorul de căutare.
Controlul tot mai mare al giganților tehnologici asupra publicității a privat deja de bani multe media de nouă generație, de la BuzzFeed și Vice la The Daily Beast, Quartz și Huffington Post, a căror principală sursă de venit este vânzarea de spațiu publicitar către advertiseri.
Dar, de asemenea, a sufocat publicațiile locale și regionale, care adesea nu reușesc să transforme un număr suficient de cititori în abonați pentru a-și reduce dependența și a-și echilibra conturile.
Doar câteva titluri de importanță națională sau internațională, precum New York Times și Wall Street Journal, reușesc să facă acest lucru.
Pentru Paul Roetzer, creatorii de conținut, media sau nu, trebuie să „caute să își diversifice” canalele de distribuție și mijloacele de generare a traficului, în special prin intermediul rețelelor sociale, YouTube, TikTok, dar și prin podcasturi, „dacă nu au făcut-o deja”.
Cu toate acestea, apariția inteligenței artificiale generative ca interfață de căutare nu este încă un lucru de la sine înțeles. De la lansarea ChatGPT în noiembrie 2022, chatbots au fost în mod regulat sub tirul criticilor pentru erori și „halucinații”, adică răspunsuri total eronate.
Overviwes, ca și motorul de căutare Bing al Microsoft (alimentat de AI sau ChatGPT), va trebui să își dovedească fiabilitatea.
„Sursele vor fi mai importante ca niciodată”, avertizează Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea Publică din New York (CUNY). „Iar întrebarea este dacă mass-media poate face ca informațiile lor să fie accesibile acestor sisteme pentru a obține expunere”.
„Ar schimba modelul de afaceri, dar cred că este o oportunitate” pentru presă, spune el.
Până în prezent, mass-media au intentat în principal acțiuni în justiție împotriva marilor modele de inteligență artificială generativă, acuzându-le de furtul conținutului lor, sau au încercat individual să le facă să plătească. „Este fiecare pentru el însuși”, deplânge Jeff Jarvis, „când am putea să ne adunăm pentru a ne gândi cum poate funcționa acest nou ecosistem”.