Contractul cu Alstom pentru 37 de trenuri de lung parcurs a fost trecut pe Programul Transport

Mădălina Podaru sept. 17, 2024 0 comentarii 2386 vizualizări
Tren Alstom ARF

Finanțarea contractului pentru 37 de trenuri de lung parcurs cu constructorul francez Alstom a fost trecut pe Programul Transport, a anunțat marți Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Acest contract a fost fazat de pe POIM, unde a luat 257 milioane de lei fonduri europene și a plătit de la buget 45 milkioane de lei, iar pe Programul Transport a luat 1,2 miliarde lei bani europeni și a plătit de la buget 214 milioane lei.

„Ieri, 16 septembrie, a fost finalizată semnarea contractului de finanţare pentru realizarea proiectului „Achiziție material rulant nou – 37 unități electrice multiple interregionale (RE -IR) – PROIECT FAZAT – ETAPA II”, între MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de Autoritate de Management, și AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de Beneficiar.
Menționăm că obiectivul de investiții vizează achiziţia a 37 unități multiple electrice feroviare de lung parcurs. Proiectul este fazat, fiind implementat în două perioade de programare financiară: în Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 -2020 și în Programul Transport (PT) 2021 -2027”, a transmis ARF.

Astfel, în cadrul POIM, a fost plătit avansul de 15% din valoarea totală a contractului de furnizare și a fost livrată o ramă electrică EMU, iar contractul de finanțare nerambursabilă a fost în cuantum de 2.058.873.685,65 lei, din care: 302.890.578,99 lei cheltuieli eligibile (257.456.992,17 lei finanțare nerambursabilă din Fondul de Coeziune și 45.433.586,82 lei cofinanțare a Beneficiarului), respectiv 1.755.983.106,66 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

În acest mod, prin etapizarea proiectului, în cadrul PT 2021 -2027, vor fi livrate 36 rame electrice.

Valoarea totală a contractului de finanțare în cadrul PT 2021 – 2027 este de 1.708.996.863,41 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:

– 1.213.523.359,27 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor( FEDR);
– 214.151.181,05 lei – bugetul propriu al beneficiarului;
– 281.322.323,09 lei – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria, București Nord-Craiova-Timișoara-Arad, Cluj-Timișoara, Cluj-Suceava-Iași.
Perioada de implementare a contractului este de 24 de luni (01.01.2024-31.12.2025).

În august, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a atenționat public compania Alstom (Franța) pentru întârzierea celor 13 rame de metrou pentru și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs și spunea că, în momentul în care s-a depășit cadrul legal, nu va avea „nicio ezitare” să sesizeze organele penale. Cel mai recent, producătorul ajunsese la penalizări de peste 20 de milioane de euro pentru întârzierea garniturilor de metrou și de 90 de milioane lei pentru întârzierea livrărilor de trenuri, spunea tot ministrul Grindeanu.

„În această toamnă trebuie să mai vină multe garnituri de tren de metrou noi. Atenționez public că mă aștept să se întâmple lucrurile astea. Iar pre-recepția care deblochează anumite lucruri să respeccte ceea ce înseamnă cadru legal. Atenționez public – și nu-mi stă neapărat în caracter să fac asta. Eu vreau să am trenuri de metrou noi cum vreau să am și trenuri pe CFR noi, dar vreau să se respecte cadrul legal. Nu o să am nicio ezitare, niciuna, în momentul în care simt că s-a depășit acel cadru legal, să sesizez organele abilitate. E absolut ciudat ca în acest moment să stau pe bani, bani europeni, să aștept trenuri noi la CFR, să aștept trenuri noi la metrou, de la aceeași companie și să am penalități. Dar, în același timp, aceeași companie care face mentenanță la metrou – e aceeași – să amenințe că închid activitatea dacă nu sunt plătiți la zi cu ce au de încasat. Eu nu spun că nu au de încasat. În acest moment cei de la această companie vin cu diverse explicații. Înainte de reziliere, singura mea pârghie și a mea și a celor de la CFR și de la metrou este să îi penalizăm. Sunt mulți bani, vorbim de zeci de milioane. Dar puțin mă interesează aceste penalități. Pe mine, pe dumneavoastră, pe orice român ne interesează să avem trenuri noi. De aceea am făcut și această atenționare, pentru că se apropie în următoarele săptămâni anumite momente, de dinainte de recepție a acestor garnituri. Sugerez că ar trebui să corespundă, să nu facă rabat. Atenționez public, atât”, a declarat Sorin Grindeanu, marți seară, la emisiunea „Culisele Statului Paralel” de la Realitatea TV.

Sorin Grindeanu a lansat și anterior mai multe avertismente către Alstom, pentru întârzierile la livrarea garniturilor de metrou și a trenurilor. (Luna iunie și luna aprilie)

Cel mai recent, în iunie, Grindeanu spunea că producătorul francez Alstom are de plată penalităţi de 90 de milioane de lei pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi în jur de 22-23 milioane de euro pentru garniturile de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziţie încheiat în luna martie 2022. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste. Cel de-al doilea tren a ajuns în țară în luna mai și, de asemenea, este în teste. În același timp, calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.

Compania CFR Călători a depus singura ofertă la contractul Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru operarea primelor trenuri noi cumpărate de la Alstom. Contractul are o durată de 5 ani și prevede operarea primelor 12 din cele 37 de trenuri cumpărate. Primele 5 rute sunt: București Nord – Constanța, București – Craiova, București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad, București – Brașov – Arad – Timișoara Nord, București-Nord – Craiova – Petroșani.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.