Orașul Bruxelles a amânat un plan de interzicere a unei mari părți a mașinilor diesel din capitala Uniunii Europene, pe fondul unei reacții mai ample împotriva măsurilor climatice, scrie Bloomberg.
Orașul a adoptat vineri o lege pentru a amâna cu doi ani aplicarea regulilor care restricționează vehiculele diesel Euro 5 din zona sa cu emisii reduse, care cuprinde 161 de kilometri pătrați.
Prelungirea, care urmează unor amânări similare în orașe din regiunea Flandra din Belgia, vine în contextul în care măsurile de combatere a schimbărilor climatice la nivel european mai larg nu reușesc să demareze. În urma unor presiuni imense, UE a amânat săptămâna aceasta o lege de referință pentru combaterea defrișărilor la nivel mondial.
Votul a avut loc, de asemenea, cu o săptămână înainte de alegerile locale din Belgia.
Schimbarea a fost promovată luna trecută de trei partide francofone, spre marea consternare a Verzilor, neerlandofoni. Lupta a contribuit la întârzierea formării guvernului de la Bruxelles după alegerile naționale din iunie.
Susținătorii amânării spun că aceasta va ajuta aproximativ 35.000 de locuitori din Bruxelles care nu și-au putut permite să își schimbe autovehiculele după ce au fost afectați puternic de pandemia Covid și de criza energetică. Verzii, cu toate acestea, au declarat că va fi afectată calitatea aerului deoarece câteva sute de mii de mașini diesel intră în oraș în fiecare an.
„Nu renunțăm la Zona cu Emisii Reuse (LEZ)”, a declarat Christophe de Beukelaer, deputat pentru partidul centrist Les Engages. „Guvernul nu a pus în aplicare măsuri de sprijin adecvate pentru a ajuta oamenii. Așa că le acordăm acestor oameni ceva mai mult timp pentru a se adapta.”
Mașinile afectate sunt cele care respectă standardul de emisii Euro 5 al UE, care a fost introdus în 2009. Noul standard Euro 6 se aplică mașinilor fabricate începând cu 2014. Conform planului inițial al Bruxelles-ului, toate mașinile diesel ar urma să fie interzise în oraș până în 2030.