Uniunea Europeană a amânat lansarea unor noi controale stricte la frontiere, pe fondul temerilor legate de haosul din aeroporturi și porturi, pasagerii confruntându-se cu o tehnologie netestată, relatează The Times.
Noul sistem de intrare/ieșire (Entry/Exit System – EES) trebuia să fie lansat pe 10 noiembrie, însă procesul-verbal al unei reuniuni a comitetului Consiliului European arată clar că acest lucru nu se va întâmpla conform planului.
Conform sistemului, toți pasagerii fără pașapoarte UE vor trebui să își înregistreze amprentele digitale și să își facă fotografii. Acestea vor fi înregistrate la prima intrare în zona Schengen și apoi verificate la fiecare intrare și ieșire ulterioară.
Procesul-verbal al reuniunii Consiliului Justiție și Afaceri Interne care a avut loc joi precizează: „Pentru a asigura o tranziție lină, Comisia a prezentat planurile de punere în aplicare a EES în mod progresiv. Detaliile acestei abordări vor fi stabilite în următoarele săptămâni”.
De asemenea, planurile par să fi fost diluate, comisia afirmând că „polițiștii de frontieră vor scana amprentele digitale sau vor face o fotografie celor care trec frontiera pentru prima dată”. Anterior se precizase că ambele date biometrice vor fi captate sau verificate la fiecare vizită.
O sursă de rang înalt a declarat: „Înțelegerea noastră de la conferința CE este că EES nu va fi lansat pe 10 noiembrie. Dar nu avem încă o nouă dată”.
O altă sursă a declarat că, în prezent, Comisia Europeană are în vedere o „lansare ultra-ușoară” la o dată ulterioară acestui an sau în 2025.
Companiile aeriene și companiile de turism erau din ce în ce mai îngrijorate cu privire la lansarea sistemului, deoarece acesta este în mare parte netestat și prezintă un risc semnificativ de perturbare.
Directorul executiv al EasyJet a avertizat săptămâna aceasta că, odată cu punerea în aplicare a noului sistem, călătorii britanici riscă să fie reținuți în avioane după sosirea pe aeroporturile UE, din cauza supraaglomerării terminalelor.
Johan Lundgren a cerut ca lansarea să fie amânată și mai mult, dacă nu va fi posibilă preînregistrarea călătorilor înainte de a-și începe călătoria. The Times precizează că o aplicație mobilă care să permită acest lucru este încă în curs de dezvoltare de către UE.
Există, de asemenea, preocupări semnificative cu privire la portul Dover și la gara St Pancras din Londra, unde se efectuează controale la frontiera franceză înainte ca oamenii să se îmbarce în călătorii cu Eurostar pe sub Canalul Mânecii.
Luna trecută, The Times a dezvăluit că au fost asigurate locuri pentru reținerea mașinilor cu destinația Portul Dover în caz de blocaj în momentul intrării în vigoare a noilor controale. Consiliul localității Ashford a declarat anterior că pasagerii se vor confrunta cu blocaje de 15 ore în momentul lansării sistemului.
În luna august, ministerul britanic al transporturilor a anunțat o finanțare de 10,5 milioane de lire sterline pentru porturile din Regatul Unit în care controalele la frontieră sprijină noi facilități și tehnologii pentru a face față EES.
În portul Dover, oficialii intenționează să utilizeze dispozitive de tip tabletă pentru a capta datele de la pasagerii aflați în mașinile lor. Cu toate acestea, cu mai puțin de o lună înainte de data lansării, nu a avut loc nicio testare a sistemului.