CFR SA nu are momentan bani să semneze cu constructorul FCC (Spania) contractul pentru proiectarea și execuția liniei de tren la Aeroportul Timișoara, cu o valoare de aproximativ 300 de milioane lei. Licitația a fost lansată încă de acum un an. Compania a transmis la solicitarea Economedia că semnarea va avea loc „după alocarea fondurilor necesare”, estimând că acest lucru se va întâmpla în ianuarie 2025.
„Urmare adresei dumneavoastră, prin care solicitați informații cu privire la stadiul proiectului „Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara (proiectare și execuție)”, vă comunicăm următoarele:
Semnarea contractului se va face după alocarea fondurilor necesare. Acest lucru se preconizează în prima decadă a lunii Ianuarie 2025”, a transmis CFR SA la solicitarea Economedia.
FCC a fost desemnat câștigător al acestui contract în urmă cu o lună, la mijlocul lunii septembrie și nu au fost depuse contestații.
Durata contractului este de 30 de luni din care 8 luni pentru proiect tehnic și 22 de luni pentru execuție. Constructorul din Spania mai are contracte cu CFR Infrastructură pentru lotul 3 al Magistralei 300 Cluj – Oradea și lotul 2 M 100 Lugoj- Timișoara Est, contracte finanțate din PNRR cu o valoare de peste 4 miliarde lei.
Linia nouă se desprinde din Magistrala M 100 București – Timișoara, are o lungime de 5 kilometri și va fi electrificată. Contractul de peste 300 de milioane de lei include și modernizarea liniei existente Timișoara Est – Radna pe o lungime de 5,2 km. Guvernul a aprobat investiția la începutul anului 2023, după cum Economedia a scris aici. Timișoara va deveni al doilea municipiu cu linie de tren la Aeroport, în prezent singurul serviciu de tren metropolitan fiind asigurat între București și Aeroportul Otopeni.
Municipiul de pe Bega este pe traseul Magistralei M100 București – Craiova – Arad, linie cu trei din patru contracte de modernizare semnate pentru secțiunea PNRR Caransebeș – Timișoara – Arad, dar cu licitații reluate pentru loturile dintre Craiova și Caransebeș (proiectul cu Tunelul Balota). Realizarea lucrării face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung cuprinsă în Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666 / 2016, cu modificările și completările ulterioare, iar racordul de cale ferată cu Aeroportul Internațional Traian Vuia este inclus în Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii Feroviare 2021 – 2025 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 985 / 2020. Linia de cale ferată de la Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara va permite transportul pasagerilor către municipiul Timișoara precum și către alte orașe din România. Se vor efectua lucrări de execuție linii de cale ferată noi pe racordul către Aeroportul Internațional Traian Vuia, respectiv se vor moderniza instalațiile de semnalizare feroviară de pe linia existentă și se vor construi instalații feroviare noi pentru conexiunea cu aeroportul, precizează Ministerul Transporturilor.
„Timișoara este una dintre destinaţiile preferate de turişti pe tot parcursul anului. Astfel, este necesară dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar pentru asigurarea mobilității și reducerea poluării, respectiv realizarea unei legături feroviare între Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara, stația CF Timișoara Est și rețeaua feroviară națională, care să asigure creșterea vitezei de deplasare între cele două obiective și implicit reducerea timpului de călătorie precum și îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranță a circulației, gestionând în același timp impactul asupra mediului”.
În clasamentul aeroporturilor regionale, în 2023, Aeroportul Timișoara s-a situat pe locul trei după numărul pasagerilor transportați, după Cluj-Napoca și Iași. În 2023, aeroportul din Timişoara a înregistrat 1.354.859 pasageri. Proiectul liniei CFR la Aeroportul Timișoara a avut „prioritate” în mandatul Sorin Grindeanu (deputat de Timiș), respectiv mandatul Ion Simu (director CFR Timișoara și ulterior director general CFR Infrastructură), spre deosebire de linia de tren Brașov – Aeroport Ghimbav, proiect pe care Guvernul l-a aprobat încă din decembrie 2021, dar acum pare că este „tras pe linie moartă” (detalii aici).