Analiză Rystad Energy: Cererea de petrol va crește pe termen mediu din cauza alternativelor limitate

transportator, camion, sofer, trafic, masini Sursa foto: Pixabay

Cererea de petrol va continua să crească pe termen mediu, conform cercetărilor și modelelor Rystad Energy, deoarece alternativele cu emisii reduse de dioxid de carbon nu sunt încă suficient de dezvoltate sau competitive din punct de vedere economic pentru a compensa cererea tot mai mare de transport și servicii industriale, scrie OilPrice. Cel mai recent raport al Rystad Energy, Oil Macro Scenarios, explică modul în care cele 13 sectoare care depind de petrol se vor confrunta cu o tranziție mai complexă decât se așteptau în urmă cu doar câțiva ani. Aceste constatări subliniază ideea că cererea de petrol rămâne rigidă, iar procesul de înlocuire a stocului de capital asociat consumului de petrol va fi complex și de lungă durată din cauza avantajelor competitive ale petrolului în mai multe sectoare de transport și procese industriale.

Cercetarea evaluează traiectoria pe cinci ani a cererii de petrol, gradul de pregătire tehnologică a fiecărui sector pentru tranziție și cadrele politice care susțin această schimbare. Este analizat și impactul unor progrese cruciale, cum ar fi electrificarea rapidă a autobuzelor, a căilor ferate și a automobilelor, precum și asupra provocărilor cu care se confruntă celelalte sectoare care nu dispun de tehnologii alternative complet dezvoltate sau competitive.

Întrucât cererea de petrol va rămâne probabil pe o traiectorie ascendentă pe termen mediu, probabilitatea unei tranziții rapide de renunțare la petrol scade dacă nu vom asista la progrese în ceea ce privește acei transportatori de energie cu emisii reduse de dioxid de carbon care pot înlocui petrolul din punct de vedere tehnic și economic. Previziunile noastre actualizate pe termen mediu ar trebui să aducă o doză de realism în ceea ce privește tranziția la petrol, alături de un sentiment reînnoit de urgență pentru a explora și a investi și mai mult – acolo unde are sens din punct de vedere economic – în tehnologiile curate și în energiile regenerabile, pentru a realiza aceste descoperiri.

Claudio Galimberti, director de analiză a pieței globale, Rystad Energy

 

Analize Economedia

MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta

 

Transport

Aproximativ un sfert din cererea globală de petrol provine din transportul rutier de pasageri, astfel încât nu este surprinzător faptul că adoptarea vehiculelor electrice (VE), care cuprind atât vehiculele electrice cu baterii (BEV), cât și cele plug-in-hybrid (PHEV), este un factor cheie pentru estimarea impactului cererii de petrol. EV-urile au crescut din 2018, reprezentând 16% din vânzările globale în 2022. Cu toate acestea, anul trecut s-a înregistrat un punct de inflexiune – vânzările globale de VE atingând doar 19% – din cauza unei combinații de lipsă de VE pe piața de masă în afara Chinei, a infrastructurii de încărcare precare, a acceptării scăzute a consumatorilor în unele regiuni, a nesiguranței încărcării și a retragerii subvențiilor în unele țări.

În pofida acestor provocări, Rystad Energy prevede în continuare că electrificarea transportului rutier de pasageri își va recăpăta forța în a doua jumătate a acestui deceniu și dincolo de acesta. Producătorii auto s-au angajat să producă zeci de milioane de vehicule electrice în următorii ani, ceea ce va aduce economii. Cu toate acestea, este important de remarcat faptul că unele dintre aceste planuri au fost recent reduse din cauza randamentului slab al investițiilor. În cele din urmă, va trebui rezolvată o mare problemă: “nesiguranța încărcării” în zonele în care proprietarii de automobile nu dețin locuri de parcare private. Acest fenomen este deosebit de acut în multe țări care nu sunt membre ale OCDE și, de asemenea, în câteva țări OCDE.

Dincolo de transportul rutier de pasageri, tranziția către surse alternative de energie se confruntă cu obstacole. În transportul rutier comercial de mare tonaj, se așteaptă ca cererea de petrol să crească în concordanță cu expansiunea economiei mondiale, în special în Asia, deoarece alternativele la petrol rămân limitate. De exemplu, bateriile sunt încă prea grele și prea mari pentru a încăpea într-un camion de clasa 8 și, chiar dacă ar încăpea, ar dura prea mult timp pentru a le încărca. Schimbul de baterii, un proces prin care bateriile cu încărcătură redusă sunt înlocuite cu unele complet încărcate la stații specializate, s-a dovedit promițător în China, dar reprezintă încă o fracțiune infimă din flota de camioane electrice. Încărcarea vehiculelor electrice în timp ce acestea sunt în mișcare ar putea fi o soluție, dar în prezent aceste metode sunt prea scumpe. Volvo și Tesla au început producția și livrarea de semiremorci electrice, dar numărul acestora este încă mic și va continua să fie așa pe termen mediu.

Industria maritimă împărtășește multe dintre aceleași provocări ca și camioanele de mare tonaj. Expedierea încărcăturilor mari pe mare în mod eficient și accesibil necesită un combustibil cu densitate energetică ridicată, depozitare și transport în condiții de siguranță și un lanț de aprovizionare bine stabilit. În timp ce alternative precum amoniacul și metanolul pot satisface unele dintre aceste cerințe, acestea nu au reușit încă să concureze petrolul în ceea ce privește parametrii cheie precum accesibilitatea și densitatea energetică. În plus, îmbătrânirea rapidă a flotei maritime mondiale va încetini reînnoirea flotei.

Combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF) este o alternativă ecologică la combustibilul tradițional pentru avioane. Deși SAF are potențialul de a crește semnificativ în industria aviatică în anii 2030 și ulterior, nu va avea un impact semnificativ asupra aviației în următorii cinci ani. În ciuda angajamentelor majore ale companiilor aeriene și a programului Corsia al Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI), ponderea SAF va fi mai mică de 5% din cererea de combustibil pentru avioane până la sfârșitul acestui deceniu. Acest lucru se traduce prin mai puțin de 0,4% din cererea globală de petrol.

Autobuzele și transportul feroviar nu trebuie să aștepte alternative, deoarece acestea sunt deja disponibile și se dovedesc a fi foarte eficiente. Tendința recentă de electrificare a acestor două sectoare în China, India și Europa va continua în anii următori, datorită politicilor guvernamentale. Cu toate acestea, chiar dacă aceste două sectoare ar fi complet electrificate în următorii 15 ani, reducerea maximă a cererii de petrol până în 2030 ar fi de numai aproximativ 0,5-0,8 milioane de barili pe zi, deoarece acestea reprezintă în prezent mai puțin de 3% din cererea de petrol.

Sectoare staționare

Sectoarele staționare, care includ petrochimia, industria, construcțiile, utilizarea non-energetică, consumul propriu de energie, energia electrică și agricultura, reprezintă 42,3% din cererea mondială de petrol începând cu 2024 și sunt componente vitale ale tranziției energetice. În sectorul petrochimic, cererea de mase plastice va crește în anii următori – pe fondul extinderii clasei de mijloc la nivel mondial – iar petrolul și lichidele din gaze naturale (LGN) vor fi materiile prime utilizate pentru producerea plasticului. Pentru a reduce cererea de materie primă virgină, ratele de reciclare mecanică și chimică trebuie să crească. Cu toate acestea, pentru a realiza acest lucru, sunt necesare investiții mai mari în lanțul de aprovizionare pentru reciclare, precum și în cercetare și dezvoltare. Este important de reamintit că ratele globale de reciclare a plasticului sunt în prezent de numai 8% din consumul total de plastic, cu puține dovezi că acestea ar putea crește semnificativ până la sfârșitul deceniului.

Cererea de petrol în sectorul construcțiilor s-a dovedit a fi mai rezistentă decât se aștepta în urmă cu doar câțiva ani. În regiunile în care rețeaua de gaze naturale nu este disponibilă și iernile sunt lungi și friguroase, petrolul – sub formă de gaz petrolier lichefiat (GPL), kerosen sau motorină – rămâne cel mai eficient vector energetic pentru încălzirea spațiilor și a apei. Pompele de căldură, care sunt de obicei foarte eficiente pentru încălzirea spațiilor în climatele mai blânde, tind să aibă o eficiență redusă în regiunile foarte reci. În cele din urmă, în țările care încă se bazează pe arderea biomasei pentru gătit, cum ar fi Africa subsahariană, GPL ar putea fi un vector energetic mai curat, ceea ce ar putea duce la o creștere de 1,5 milioane de barili pe zi (bpd) a consumului de petrol.

Densitatea energetică ridicată este esențială în sectorul industrial pentru a atinge temperaturile ridicate necesare pentru operațiuni precum fabricarea oțelului, producția de ciment, petrochimia și subsectoarele de rafinare. Deși hidrogenul este considerat cel mai viabil vector energetic cu emisii reduse de dioxid de carbon ca alternativă la petrol, este puțin probabil ca acesta să devină un concurent puternic în următorii cinci ani din cauza costurilor ridicate și a lipsei unui lanț de aprovizionare dezvoltat.

Cercetările Rystad Energy confirmă faptul că cererea de petrol rămâne rigidă și că va fi nevoie de timp și resurse pentru a schimba stocul de capital asociat consumului acestuia. De asemenea, subliniază  importanța înțelegerii întregului sistem energetic de la un capăt la altul, și nu doar a sistemului petrolier. Reducerea emisiilor globale este încă posibilă pe termen mediu, dacă alte sectoare energetice vor implementa tehnologii curate și surse regenerabile într-un ritm mai rapid. În acest context, implementarea rapidă a energiei solare fotovoltaice în producția de energie, care a înlocuit cărbunele, a făcut exact acest lucru în ultimii ani. Prin urmare, o reducere rapidă a emisiilor globale este încă la îndemână, în ciuda creșterii cererii de petrol.  

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: