Ministerul Mediului a dat avizul pentru defrișarea a 18 hectare de pădure pe traseul lotului 2 al Autostrăzii A 1 Lugoj-Deva, lotul de 10 kilometri dintre Margina, județul Timiș și Holdea, județul Hunedoara. După emiterea Ordinului de Ministru, se poate da și Autorizația de Construire care să permită constructorului UMB începerea efectivă a lucrărilor, a transmis miercuri, CNAIR. Până acum, constructorul a făcut doar lucrări pregătitoare și, parțial defrișări după cum Economedia a explicat aici.
,,Veste bună de final de an de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor! A fost emis ordinul de ministru necesar pentru scoaterea definitivă din fondul forestier național a unei suprafețe necesare pentru construirea tunelurilor de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, secțiunea E. Suprafața forestieră este de 18,48 hectare, terenul aflându-se în proprietatea publică a statului și administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolului Silvic Făget. Odată cu emiterea acestui ordin, nu mai există niciun fel de opreliști pentru eliberarea integrală a amplasamentului. După ce se va emite Autorizația de Construire, antreprenorul poate să intre pe șantier și să înceapă lucrările.” -a transmis CNAIR pe pagina de Facebook.
Ce se întâmplă, de fapt, cu contractul UMB-EuroAsfalt
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Margina (Timiș) -Holdea (Hunedoara) a fost semnat în octombrie 2022 cu Asocierea UMB (România) -EuroAsfalt (Bosnia Herțegovina)/ în asociere pentru experința pe tuneluri, UMB neavând tunel în portofoliu. Ordinul pentru începerea proiectării s-a dat pe 5 decembrie 2022, iar în noiembrie 2023 UMB avea termen pentru predarea proiectului tehnic pe baza căruia să se dea Autorizația de Construire, ceea ce încă nu s-a întâmplat. Termenul de execuție este de 34 luni.
Cronologia promisiunilor pentru șantierul UMB
Sorin Grindeanu, ianuarie 2023 : ,,Constructorul UMB va începe lucrările la secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva în mai sau iunie, în avans față de termenul estimat” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, iulie 2023 : ,,Constructorul român UMB va începe lucrările pentru finalizarea lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva (lotul cu tuneluri din PNRR) peste aproximativ două săptămâni” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, august 2023 : antreprenorul ,,a făcut un pic de organizare de șantier” (detalii aici).
CNAIR, septembrie 2023 : ,,UMB începe lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva de-abia în noiembrie după ce predă Proiectul Tehnic (PT) și după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu semnează Ordinul pentru scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri, precizează CNAIR într-un răspuns pentru publicația Opinia Timișoarei.
Sorin Grindeanu, octombrie 2023 : ,,UMB va preda proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina luna viitoare (n.r noiembrie) când ar urma să fie emise avizele necesare începerii lucrărilor/Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție.” (detalii aici).
Dincolo de estimările/promisiunile oficialilor din Transporturi, se pune întrebarea dacă proiectul tehnic a fost predat în termen și de ce întârzie avizul CTE CNAIR, mai ales că termenul de execuție este de 34 de luni, la limita calendarului PNRR.
În județul Timiș, UMB lucrează și pe șantierul Centurii Timișoara Sud.