Licitația pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș rămâne suspendată după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis contestația italienilor de la WeBuild (Astaldi) și a obligat CNAIR să remedieze problemele pe care le-au semnalat constructorii. Compania de Drumuri a lansat licitația pentru proiectarea și execuția celor patru loturi ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraș (68 km) în august 2022, termenul-limită pentru depunerea ofertelor a fost 29 noiembrie, iar după contestații primele trei loturi au fost suspendate, în timp ce pentru Lotul 4 evaluarea ofertelor se face până în martie.
Pentru Lotul 2, Avrig – Mârșa – Arpașu de Sus (20 km), Astaldi a depus contestație pe 25 noiembrie (detalii aici), iar pe lângă gafele de redactare din caietul de sarcini (episodul batardou) constructorii au reclamat răspunsurile neclare ale CNAIR, studiul de fezabilitate lacunar și costuri suplimentare pe care CNAIR le pune în responsabilitatea constructorilor.
Astaldi acuză CNAIR că ar fi lansat o licitație pe baza unui caiet de sarcini cu probleme:
Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km. drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.
Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.
Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei
Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani), în timp ce pentru A13 Brașov – Bacău același proiectant a solicitat rezilierea contractului pentru că nu se mai poate încadra în costurile contractului. Pe 24 noiembrie 2022 a fost publicată licitaţia pentru proiectarea A 13 Braşov –Bacău.
În ultimele zile, CNAIR a pierdut contestații pe bandă rulantă, atât la CNSC cât și la Curtea de Apel București (CAB). Cele mai recente exemple, contestația pentru Lotul 1 al Autostrăzii București Nord (aproape patru ani de la lansarea licitației) sau Lotul 3 al Autostrăzii Ploiești – Buzău.