Compania de Drumuri a acordat constructorului PORR (Austria) o majorare de 386 de milioane lei la contractul pentru proiectarea și execuția lotului 4 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Este o suplimentare de contract de 23%, de la 1,67 miliarde lei (valoarea inițială) la 2 miliarde lei, potrivit unui anunț publicat joi 7 septembrie 2023 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Contractul a fost semnat pe 15 noiembrie 2021 (mandatul Dan Vîlceanu), iar PORR a început lucrările în această primăvară. Practic, CNAIR aplică Ordonanța UMB (OUG 64/2022) la un contract unde de-abia au început lucrările de execuție. Spre comparație, Autostrada A0 Nord (lotul 2 – UMB) a primit o suplimentare în 2 etape: 23% și apoi încă 12,2% la un contract aproape de finalizare, după cum Economedia a explicat aici.
Sunt majorări semnificative pe care bugetul trebuie să le suporte (apoi urmează decontul pe fonduri europene) și în contextul unei rectificări bugetare de la care Ministerul Transporturilor a cerut 16 miliarde de lei. Însă, până la documentul final pe care Guvernul își va asuma răspunderea pentru reducerea cheltuielilor, încă nu e clar cât ar putea primi Transporturile. Potrivit anunțurilor oficiale, finalul anului ar trebui să găsească ministerul cu un buget de 28-30 de miliarde lei. De rectificarea bugetară depinde și aprobarea Bugetelor pentru acest an la CFR Călători și CFR Infrastructură, companii care au intrat în toamnă fără bugete și cu o grevă de avertisment programată vineri, pe 15 septembrie.
Documentația publicată în SEAP face referire atât la suplimentarea prețului din contract prin introducerea rezervei de implementare cât și la majorarea costurilor cu materialele de construcții, energie, forță de muncă etc., costuri care, în unele situații au crescut chiar și cu 30-40%: „Aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 64/2022 cu completarile si modificarile aduse de OUG 109/13.07.2022, Legea 243/20.07.2022 si OUG 122/09.09.2022, privind ajustarea preturilor si a valorii devizelor generale in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile in cadrul contractului. Circumstanţele imprevizibile care au condus la necesitatea iniţierii modificării în cauză şi argumentele care justifică încadrarea în prevederea legală, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare sunt prezentate in cadrul OUG 64/2022 cu modificarile si completarile ulterioare. Cu privire la Circumstanţele imprevizibile, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (1) din O.U.G nr. 64/2022 si celor din expunerea de motive a actului normativ, Guvernul Romaniei a identificat trei cauze ce au condus la declansarea crizei pe piata constructiilor si blocarea implementarii proiectelor de infrastructura, respectiv: a) criza economica post-COVID; b) criza energiei; c) criza suplimentara ca urmare a conflictului militar din regiunea Marii Negre”.
Constructorul PORR (Austria) lucrează cu 300 de drumari și 100 de utilaje pe lotul Curtea de Argeș-Tigveni, lotul 4 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, iar mobilizarea este ,,eficientă” a transmis secretarul de stat în ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri din care tunelul Momaia are 1,4 kilometri, fiind primul tunel (forat) în execuție pe o autostradă în România. Echipa de tunel adusă din Austria are 60 de specialiști, iar în perioada următoare numărul acestora va fi dublat.
La jumătatea lunii august, inginerul de proiect, Ferando Lopes estima intrarea efectivă în tunel „undeva la jumătatea lunii septembrie” după cum Economedia a explicat aici.
„Acest tunel va avea o lungime de 1350 de metri și va fi primul tunel pe care îl vom construi în România folosind noua metodă austriacă (NATM). Este o tehnologie de ultimă generație pentru construirea și monitorizarea tunelului în întreaga lume. Vom executa tunelul cu experți locali în tuneluri și cu specialiștii noștri de la PORR care vor veni din străinătate pentru a-i pregăti pe inginerii români în execuția de tuneluri rapid și în siguranță. La final vom livra cel mai modern tunel de autostradă din România cu cele mai moderne echipamente. NATM este o tehnologie de ultimă oră în excavarea de tuneluri. Solul e moale, e ca și cum ai săpa în nisip”, a spus managerul proiectului de tunel Norbert Horelein.
Tunelul Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:
– câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare
– iluminat public– sistem de comunicare– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului. Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.
Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).
Și UMB va începe lucrările pentru galeriile de pe A1 Lugoj – Deva (tunel forat și cut&cover), tunel cu o lungime de 2 kilometri.