BREAKING Primul lot al A0 București Nord. CNSC obligă din nou Compania de Drumuri să semneze contractul cu Asocierea Pizzarotti – Retter, declarată definitiv câștigătoare

A0 Lot 1 Nord

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) obligă din nou Compania de Drumuri să semneze contractul privind proiectarea și execuția primului lot al Autostrăzii de Centură București Nord cu Asocierea Pizzarotti – Retter, declarată, definitiv, câștigătoarea licitației. În ciuda deciziei definitive, contractul nu a fost încă semnat. După cum a scris Economedia anterior, Asocierea a acuzat Compania de Drumuri că a obligat-o să semneze un act adițional nelegal, odată cu semnarea contractului. Noile probleme vin după ce au trecut deja peste patru ani de la lansarea licitației și după mai multe etape de contestații. Primul lot din A0 București Nord este un tronson de aproape 18 kilometri între Joița (A1) și DN 1 Corbeanca și are o valoare de peste 800 de milioane de lei.

În luna mai, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins ultimele contestații și a decis că contractul pentru primul lot al Autostrăzii București (Nord) poate fi semnat cu italienii de la Pizzarotti – Retter. „CNSC a respins […] contestația formulată de Intrakat. Din acest moment putem începe procedurile pentru semnarea contractului pentru proiectarea și execuția lotului 1 A0 Nord. Vom solicita firmei italiene Pizzarotti să aducă în cel mai scurt timp toate documentele necesare semnării contractului”, spunea atunci directorul CNAIR, Cristian Pistol.

Este important de precizat că, anterior, atât Asocierea Pizzarotti – Retter, cât și grecii de la Intrakat au contestat și raportul procedurii CNAIR la CNSC. Instituția a respins însă ambele contestații și a menținut raportul procedurii. Cu toate acestea, companiile au depus plângeri civile împotriva deciziei CNSC și în instanță, astfel că aceste plângeri sunt în continuare pe rolul Curții de Apel București și așteaptă soluționarea.

Între timp, în data de 12 iunie, CNAIR a invitat câștigătorul Pizzarotti – Retter să semneze contractul, conform informațiilor Economedia. Cu toate acestea, Compania de Drumuri a condiționat semnarea de un nou act adițional (numit „acord privind condiția rezolutorie”), care ar invalida contractul în situația în care Curtea de Apel va invalida decizia CNSC privind raportul procedurii. Acest act nu era cuprins inițial în documentația de atribuire a contractului, susține compania. Astfel, Asociația Pizzarotti – Retter acuză Compania de Drumuri că îi condiționează semnarea contractului de un act nelegal, conform documentului.

Documentul arată că asocierea câștigătoare a refuzat semnarea actului adițional, iar CNAIR nu a mai invitat asocierea să semneze contractul, așteptând soluționarea plângerilor de pe rolul Curții de Apel București împotriva deciziei CNSC.

Legea arată totuși că CNAIR era obligată să semneze contractul cu câștigătorul fără niciun fel de condiționare.

Între timp, Asocierea câștigătoare a depus altă contestație la CNSC, pentru a obliga CNAIR să semneze contractul, conform informațiilor Economedia.

Marți, CNSC a menținut Asocierea Pizzarotti – Retter drept câștigătoare și obligă, din nou, CNAIR să semneze contractul.

„Sorin Grindeanu primește încă o palmă în justiție pe Autostrada de Centură București A0 Nord lotul 1: Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) admite contestația constructorului câștigător și obligă Compania de Drumuri să semneze contractul de lucrări în mod legal. Singurul tronson fără constructor de pe inelul de 100km de autostradă din jurul capitalei e în licitație de peste 4 ani, dublu față de durata estimată a lucrărilor, o veritabilă rușine națională. După 8 serii de contestații, în această primăvară a fost anunțat ultimul constructor câștigător. În urma unei noi contestații, CNSC a menținut acest constructor. Astfel, compania de drumuri era obligată să semneze contractul, fără să mai aștepte apelul de la Curtea de Apel București împotriva deciziei CNSC, conform legii. În loc să facă asta, a fugit de lege și de responsabilitate și a forțat constructorul să semneze un acord ilegal, prin care acesta din urmă să își asume toate costurile și riscurile în cazul în care Curtea de Apel București ar răsturna în justiție decizia de la CNSC. Nemulțumit, constructorul a contestat la rândul lui acest acord ilegal și astăzi a câștigat”, arată Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Transporturi, într-o postare pe Facebook.

Aproape patru ani de la lansarea licitației și alți trei pierduți în contestații

Licitația pentru proiectarea și execuția lotului 1 al Autostrăzii A0 București Nord a fost lansată în urmă cu 4 ani, în iunie 2019, pentru 842 milioane lei, iar un an mai târziu turcii de la Nurol câștigau contractul cu o ofertă de 746 milioane. UMB, situat pe locul 5, a contestat procedura pe motiv că a fost depunctat la oferta tehnică, iar China RailWay au contestat desemnarea companiei Nurol pe motiv că nu a fost reprezentată legal. De asemenea, Intarakat (Grecia) și Pizzarotti au depus contestații, potrivit documentelor din SEAP pe care le-a consultat Economedia.

În aprilie 2021, turcii de la Nurol erau din nou desemnați câștigători, dar Intrakat și Pizzarotti depuneau contestație la CNSC. După o nouă serie de contestații la CNSC și Curtea de Apel București, în octombrie 2021 CNAIR făcea o nouă desemnare: Pizzarotti – Retter, pentru ca în noiembrie inclusiv câștigătorul să depună contestație împotriva Intrakat (detalii aici).

În august 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța desemnarea definitivă a italienilor de la Pizzarotti, dar în septembrie Itarakat depunea din nou contestație, iar în noiembrie CNAIR îi desemna din nou câștigători pe italieni. În decembrie, Intrakat depune contestație, CNSC admite contestația și dispune remedierea.

Pe 22 martie 2023, CNAIR a desemnat pentru a patra dată Pizzarotti – Retter, dar luni, 3 aprilie, Intrakat a depus din nou contestație.

Pe 12 mai 2023, CNSC a respins contestația grecilor de la Intrakat. Astfel, contractul putea fi semnat cu italienii de la Pizzarotti.

Primul lot din A0 București Nord este un tronson de aproape 18 kilometri între Joița (A1) și DN 1 Corbeanca. Valoarea lucrărilor pentru proiectarea și construcția Lotului 1 (17,5 km) este de 815 milioane lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, iar durata contractului este de 34 de luni: 12 luni proiectare și 22 luni perioada de execuție a lucrărilor. Traseul acestui Lot se desfășoară pe teritoriul județului Ilfov între DJ 601A (Dragomirești Vale – Bâcu) și DN 1, în dreptul localității Corbeanca. Pe Lotul 1 Joița (A1) – Corbeanca (DN 1) sunt prevăzute 10 structuri din care două pasaje lungi: un pasaj de 733 de metri peste Calea Ferată și DN 7 București – Pitești, respectiv un pod cu o lungime de 650 de metri peste râul Colentina și Magistrala CFR București – Brașov.

Autostrada București – A0 are o lungime de 100 de kilometri. Lotul 1 de pe A0 Nord pe care îl va construi Pizzarotti este lângă Lotul Aktor de pe A0 Sud unde lucrările avansează foarte greu, iar în iunie, la Ministerul Transporturilor, se va lua decizia privind continuarea sau rezilierea contractului. În schimb, pe lotul 2 de pe A0 Nord, UMB va finaliza lucrările în august-septembrie și ar putea deschide toți cei 19 kilometri dacă se rezolvă problema descărcării în Drumul Județean sau în DN 2 la Afumați.

Comentarii

  1. Sa răspundă penal și pecuniar,Directori,juriști și Ministru,pentru pierderile de a nu avea o centura conforma pentru Capitala tarii.Benzina mî de tone,poluare,timp pierdut contabilizat în cifre enorme și nu răspunde nimeni.

  2. Daca semneaza cu Pizzarotti sau nu semneaza cu nimeni rezultatul este aceleasi, nu este construit nimic.
    Pizzarotti daca termina un lot, mai repara lunar ceva (A10).
    Daca “construieste” un lot, atunci are avans de 11% intr-un an (A7).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *