Noi probleme pentru contractul privind proiectarea și execuția primului lot al Autostrăzii de Centură București Nord, deși Asocierea Pizzarotti – Retter a fost declarată, definitiv, câștigătoarea licitației. Asocierea acuză Compania de Drumuri că o obligă să semneze un act adițional nelegal, odată cu semnarea contractului, conform unui document obținut de Economedia. Noile probleme vin după ce au trecut deja peste patru ani de la lansarea licitației și după mai multe etape de contestații. Primul lot din A0 București Nord este un tronson de aproape 18 kilometri între Joița (A1) și DN 1 Corbeanca și are o valoare de peste 800 de milioane de lei.
În luna mai, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins ultimele contestații și a decis că contractul pentru primul lot al Autostrăzii București (Nord) poate fi semnat cu italienii de la Pizzarotti – Retter. „CNSC a respins […] contestația formulată de Intrakat. Din acest moment putem începe procedurile pentru semnarea contractului pentru proiectarea și execuția lotului 1 A0 Nord. Vom solicita firmei italiene Pizzarotti să aducă în cel mai scurt timp toate documentele necesare semnării contractului”, spunea atunci directorul CNAIR, Cristian Pistol.
Este important de precizat că, anterior, atât Asocierea Pizzarotti – Retter, cât și grecii de la Intrakat au contestat și raportul procedurii CNAIR la CNSC. Instituția a respins însă ambele contestații și a menținut raportul procedurii. Cu toate acestea, companiile au depus plângeri civile împotriva deciziei CNSC și în instanță, astfel că aceste plângeri sunt în continuare pe rolul Curții de Apel București și așteaptă soluționarea.
Între timp, în data de 12 iunie, CNAIR a invitat câștigătorul Pizzarotti – Retter să semneze contractul, conform informațiilor Economedia. Cu toate acestea, Compania de Drumuri a condiționat semnarea de un nou act adițional (numit „acord privind condiția rezolutorie”), care ar invalida contractul în situația în care Curtea de Apel va invalida decizia CNSC privind raportul procedurii. Acest act nu era cuprins inițial în documentația de atribuire a contractului, susține compania. Astfel, Asociația Pizzarotti – Retter acuză Compania de Drumuri că îi condiționează semnarea contractului de un act nelegal, conform documentului.
Documentul arată că asocierea câștigătoare a refuzat semnarea actului adițional, iar CNAIR nu a mai invitat asocierea să semneze contractul, așteptând soluționarea plângerilor de pe rolul Curții de Apel București împotriva deciziei CNSC.
Legea arată totuși că CNAIR era obligată să semneze contractul cu câștigătorul fără niciun fel de condiționare.
Legea 101/2016, Articolul 9, alineatul 4:
„Autoritatea contractantă are obligaţia să încheie contractul cu ofertantul declarat câştigător, ulterior pronunţării unei soluţii de menţinere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii şi cauza nu a fost soluţionată în mod definitiv şi, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de aşteptare prevăzut la art. 59 alin. (1).
Ulterior, în 2021, Ordonanța de Urgență 3/2021, menită să simplifice și accelereze procedurile de achiziție publică, modifica Legea 101/2016 astfel încât să fie obligatorie semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător, după adoptarea deciziei CNSC.
Aproape patru ani de la lansarea licitației și alți trei pierduți în contestații
Licitația pentru proiectarea și execuția lotului 1 al Autostrăzii A0 București Nord a fost lansată în urmă cu 4 ani, în iunie 2019, pentru 842 milioane lei, iar un an mai târziu turcii de la Nurol câștigau contractul cu o ofertă de 746 milioane. UMB, situat pe locul 5, a contestat procedura pe motiv că a fost depunctat la oferta tehnică, iar China RailWay au contestat desemnarea companiei Nurol pe motiv că nu a fost reprezentată legal. De asemenea, Intarakat (Grecia) și Pizzarotti au depus contestații, potrivit documentelor din SEAP pe care le-a consultat Economedia.
În aprilie 2021, turcii de la Nurol erau din nou desemnați câștigători, dar Intrakat și Pizzarotti depuneau contestație la CNSC. După o nouă serie de contestații la CNSC și Curtea de Apel București, în octombrie 2021 CNAIR făcea o nouă desemnare: Pizzarotti – Retter, pentru ca în noiembrie inclusiv câștigătorul să depună contestație împotriva Intrakat (detalii aici).
În august 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța desemnarea definitivă a italienilor de la Pizzarotti, dar în septembrie Itarakat depunea din nou contestație, iar în noiembrie CNAIR îi desemna din nou câștigători pe italieni. În decembrie, Intrakat depune contestație, CNSC admite contestația și dispune remedierea.
Pe 22 martie 2023, CNAIR a desemnat pentru a patra dată Pizzarotti – Retter, dar luni, 3 aprilie, Intrakat a depus din nou contestație.
Pe 12 mai 2023, CNSC a respins contestația grecilor de la Intrakat. Astfel, contractul putea fi semnat cu italienii de la Pizzarotti.
Primul lot din A0 București Nord este un tronson de aproape 18 kilometri între Joița (A1) și DN 1 Corbeanca. Valoarea lucrărilor pentru proiectarea și construcția Lotului 1 (17,5 km) este de 815 milioane lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, iar durata contractului este de 34 de luni: 12 luni proiectare și 22 luni perioada de execuție a lucrărilor. Traseul acestui Lot se desfășoară pe teritoriul județului Ilfov între DJ 601A (Dragomirești Vale – Bâcu) și DN 1, în dreptul localității Corbeanca. Pe Lotul 1 Joița (A1) – Corbeanca (DN 1) sunt prevăzute 10 structuri din care două pasaje lungi: un pasaj de 733 de metri peste Calea Ferată și DN 7 București – Pitești, respectiv un pod cu o lungime de 650 de metri peste râul Colentina și Magistrala CFR București – Brașov.
Autostrada București – A0 are o lungime de 100 de kilometri. Lotul 1 de pe A0 Nord pe care îl va construi Pizzarotti este lângă Lotul Aktor de pe A0 Sud unde lucrările avansează foarte greu, iar în iunie, la Ministerul Transporturilor, se va lua decizia privind continuarea sau rezilierea contractului. În schimb, pe lotul 2 de pe A0 Nord, UMB va finaliza lucrările în august-septembrie și ar putea deschide toți cei 19 kilometri dacă se rezolvă problema descărcării în Drumul Județean sau în DN 2 la Afumați.