Sphera Franchise Group, cel mai mare grup de food service din România, a înregistrat vânzări consolidate de 362,6 mil. lei în primul trimestru al anului, ușor sub nivelul celor din perioada similară din 2024 (-0,9%), anunță compania. Compania deține brandurie KFC, Pizza Hut sau Taco Bell. Reprezentanții acesteia menționează că ajustarea vine după doi ani de creștere accelerată, “într-un context de incertitudine ridicată pe piața locală ce a accentuat comportamentul prudent de consum”. În Moldova și in Italia au fost înregistrate evoluții pozitive. Profitul net s-a situat la 7,8 milioane lei, cu 63,6% mai mic decât în primul trimestru din 2024.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Traversăm o perioadă în care consumul încetinește, iar incertitudinile legate de fiscalitate, inflație și politicile economice se accentuează. Grupul Sphera rămâne, totuși, solid și bine poziționat, datorită portofoliului nostru diversificat și specificului produselor. În pofida incertitudinilor actuale, strategia noastră este clară, de dezvoltare, având o viziune pe termen lung și mizând pe experiența echipei care a demonstrat în trecut că poate gestiona cu succes perioade dificile. Însă, noi și întreg mediul de afaceri avem nevoie de un climat predictibil și măsuri chibzuite, luate după analizarea impactului, pentru a putea crea în continuare valoare, locuri de muncă și pentru a contribui la dezvoltarea economică pe termen lung”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.
Cheltuielile au ajuns în primul trimestru al anului la 352,1 milioane de lei, cu 4% mai mult față de aceeași perioadă din 2024. Categoria de cheltuieli cu cea mai mare creștere, de 12,4%, a fost cea cu angajații, în principal pe fondul majorării salariului minim începând cu iulie 2024 și ianuarie 2025. În condițiile evoluției stabile a vânzărilor, majorarea cheltuielilor a determinat o contracție la nivel de profitabilitate, cu aproximativ o treime, la nivelul profitului operațional al restaurantelor și EBITDA. Profitul net s-a situat la 7,8 mil. lei, cu 63,6% mai mic decât în primul trimestru din 2024.
În ceea ce privește brandurile, KFC România a generat vânzări de 259,8 mil. lei în T1, cu 3,4% sub nivelul din T1 2024, pe fondul unor factori externi, dar și prin raportarea la un trimestru de referință excepțional pentru Grup, având în vedere performanțele foarte bune din primele trei luni ale anului trecut. Cu acoperirea sa națională, KFC România a fost în special afectat de prudența consumatorilor în gestionarea cheltuielilor, pe fondul sporirii incertitudinii locale și geopolitice, la care s-a adăugat vremea nefavorabilă neașteptată, care a ținut clienții în case și a afectat zonele și timpii de livrare.
Pizza Hut a contribuit cu 27,2 mil. lei la vânzările totale din trimestrul întâi, mai puțin cu doar 1% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, optimizarea rețelei, demarată la sfârșitul anului 2023, continuă să dea rezultate: compania a înregistrat un profit operațional al restaurantelor de 0,5 mil. lei, față de pierdere în T1 2024.
Taco Bell a avut vânzări de 24,1 mil. lei, un plus de 15,6%, și și-a dublat profitul față de primul trimestru din 2024. Brandul este încă o dovadă că diversificarea este esențială – clienții săi sunt în principal tineri, mai puțin sensibili la incertitudinea locală. În plus, este prezent doar în orașe mari, în condițiile în care consumatorii din localitățile mai mici sunt cei care reacționează mai rapid la orice semnal de posibilă scădere a veniturilor și devin mai prudenți.
Și piețele externe au continuat să crească. KFC Italia a contribuit cu vânzări de 44,7 mil. lei, mai mari cu 3,3%, reconfirmând stabilitatea unei piețe mature. Potențialul KFC Moldova se menține, înregistrând din nou o creștere de două cifre, de 23,2%, la nivelul vânzărilor, până la 6,8 mil. lei.
”Aceste rezultate vin într-un context atipic, cu multipli factori perturbatori. Operăm în aceste condiții concentrându-ne pe consolidarea businessului existent și investiții atente în zone cu potențial. Fundamentele businessului rămân solide: avem branduri puternice, echipe care au demonstrat în perioade grele și clienți loiali. Ne uităm înainte cu încredere și rămânem fermi în obiectivul nostru de a genera valoare sustenabilă pentru acționari și parteneri. Știm că piața nu este liniară și tocmai de aceea avem o strategie sănătoasă, disciplină financiară și o viziune pe termen lung”, a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.
În primul trimestru din 2025, comenzile cu livrare au continuat să crească ajungând la 20% din totalul vânzărilor Grupului. În valoare absolută, vânzările prin livrare au ajuns la 73,5 mil. lei, mai mari cu 5,5% față perioada similară a anului trecut.
În T1 2025, Sphera a deschis o nouă unitate KFC drive-thru în Galați, marcând o premieră pentru rețeaua sa – primul restaurant echipat cu panouri solare. În luna aprilie, a mai adăugat un KFC, în Mall Moldova, ajungând astfel la 175 de restaurante.
Notă: Atunci când analizează performanța Grupului, conducerea se concentrează pe rezultatele financiare care exclud impactul IFRS 16. Prin urmare, baza analizei financiare sunt rezultatele excluzând IFRS 16.
Sphera Franchise Group deține companiile care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România și KFC în Chişinău, Republica Moldova și în anumite zone din Italia, precum si brandul Cioccolatitaliani in Italia. Grupul deține peste 170 de restaurante pe cele trei piețe și are aproximativ 5.000 de angajați. Sphera Franchise Group este listată pe Bursa de Valori București din 2017, sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum și în indicii FTSE Global Micro Cap și MSCI Frontier Markets .