Ce se va întâmpla pe piața birourilor și cea de retail în 2022

SkyTower

Piața birourilor și cea de retail se vor descurca și în 2022, mai greu decât până în 2019, dar dezvoltatorii care și-au făcut temele și s-au adaptat, pe cât se poate, la pandemie nu vor avea probleme majore. Ce e interesant e că volumul livrărilor de birouri ar putea scădea și în acest an, iar piața de retail se va concentra, majoritar, pe parcuri de retail din orașe mici și medii. În acest timp, proprietarii de birouri vor trebui să se obișnuiască cu ideea că imobilele dezvoltate de ei nu vor mai fi, poate niciodată pline ca în zilele în care pandemia era doar un film SF.

Bucureștiul va avea parte de circa 140.000 mp de birouri noi în 2022, la care se vor adăuga alți 135.000 mp cumulat în Timișoara. Cluj-Napoca și Iași. Piața, deși afectată de pandemie, e încă în căutarea celor mai bune soluții de păstrare a angajaților, deși lucrurile s-au schimbat față de 2019. De asemenea, piața de retail va recepționa, potrivit consultantului imobiliar JLL circa 150.000 mp la nivel național, aproape integral în parcuri de retail din orașe medii și mici.

Pentru birourile din București, zona de Centru-Vest va atrage majoritatea livrărilor din 2022, iar la nivel regional, majoritatea livrărilor de birouri vor fi in Timișoara și Iași.

„Volumele totale de tranzacții cu proprietăți comerciale au rămas relativ constante, componenta s-a schimbat însă – ponderea birourilor a crescut în timp ce cea a retail-ului a scăzut semnificativ. Prețurile au crescut ușor pentru birouri și au scăzut pentru retail. Cererea din partea chiriașilor pentru spații de birouri a scăzut, iar dezvoltatorii au reacționat prompt, temperând livrările de clădiri de birouri noi. În privința noilor livrări de retail, o modificare este orientarea dinspre centre comerciale spre parcuri de retail mici si medii”, spune Alexandru David, Head of Research JLL România.

Potrivit acestuia, la nivelul centrelor comerciale din Europa se observă o tendință către creșterea ponderii chiriei variabile (în funcție de vânzări) în centrele comerciale, în detrimentul chiriei fixe percepute de proprietari. Acest lucru începe să prindă contur și la noi și în continuare e probabil ca o parte dintre retaileri să renegocieze chiriile în acest sens.

Valoarea estimată a tranzacțiilor în 2022

Valoarea estimată de consultantul imobiliar a tranzacțiilor cu proiecte imobiliare comerciale este în jurul a 800-900 de milioane de euro, nivel asemănător cu 2021.

Deocamdată, estimăm în jur de 800-900 milioane de euro pentru 2022, un nivel asemanator cu cel înregistrat în 2021. Totodată ne așteptăm la o cerere mai mare pentru spații de birouri, chiar dacă nu spectaculoasă, pe seama reîntoarcerii la birou, chiar și parțiale, dar și datorită noilor intrări în piață”, continuă David.

De altfel, piața românească e căutată în continuare de companii, care caută oameni pregătiți, care vorbesc limbi străine și o idee mai ieftini decât cei din occident.

Cert e că, potrivit spuselor lui David, anul acesta se vor livra mai puține spații de birouri decât în 2021, dar ceva mai multe de retail. Cererea din partea chiriașilor va crește, iar chiriile vor ramâne stabile. Consultantul imobiliar se așteaptă ca cifrele generale ale pieței să fie superioare celor înregistrate anul trecut.

Reîntoarcerea la birou

În opinia lui Alexandru David, reîntoarcerea completă la birou s-ar putea să nu mai fie posibilă vreodată. Pandemia a modificat piața și ideile unei părți dintre angajați, care preferă să lucreze din afara sediului companiei, iar în caz contrar preferă să demisioneze, tendință deja vizibilă în SUA sau Marea Britania, dar mai calmă în România, deși numărul de demisii a crescut și aici. De altfel, conform ultimelor statistici, 21% dintre angajații români și-ar da demisia fără să aibă un plan de rezervă.

„Realist, întoarcerea completă, în sensul să revină la birou toți cei care lucrau înainte de pandemie de la birou, nu credem că va mai fi posibilă niciodată. Este deja destul de evident că o parte dintre angajați vor rămâne să lucreze permanent de acasă sau într-un regim hibrid. Va dura destul de mult până să se clarifice câți. Pe de altă parte, ne așteptăm la o reducere a densității în spațiile de birouri, în scopul creșterii confortului ocupanților și încurajării muncii colaborative. Deci lucrul acesta va compensa parțial reducerea numărului de angajați care vor lucra efectiv de la birou. Totodată, ne așteptăm și la o creștere organică a cererii, pe seama companiilor care vor intră în piață în următorii ani”, conchide David.

Cert e că deși se pot emite diferite supoziții, piața imobiliară comercială poate, încă, provoca surprize. Dar e greu de crezut că centrele comerciale se vor umple iar la nivel prepandemic sau că imobilele office vor fi iar suprapline de angajați.

Sursa foto:RPHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *